روایت نسرین عتیقه چی از نهمین کارنما پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش


کارنمای نهم از جمعه ۲۶ مردادماه در خانه هنرمندان کار خود را شروع کرده است؛ در حاشیه برگزاری این رویداد نسرین عتیقه چی، هنرمند حوزه هنرهای تجسمی در گفتگو با گالری آنلاین، در رابطه با مجموعه آثاری که در نهمین کارنما پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران ارائه داده است، گفت:

این کارها مربوط به مجموعه ای است که در گالری گلستان ارائه نمودم. تمام این کارها در سال ۱۳۹۶ طراحی شده اند. تکنیک کارها هم میکس مدیا بوده است.

گزارش تصویری نمایشگاه گالری گلستان

این هنرمند به گستردگی در هستی در رابطه با موضوع کارهایش اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع در واقع براساس فلسفه ای خلق شده، در واقع ترکیبی از فلسفه غرب و شرق است. چیزی است که من سال ها راجع به آن مطالعه کرده ام. بخشی که مربوط به عرفان و حکمت اسلامی است که در واقع می توان آن را ایرانی- اسلامی خواند.مثلا حکمت اشراق که بخش اعظم آن به موضوع عالم مثال و خیال اشاره دارد که هنر غرب هم تا قبل از دکارت با عالم مثال ارتباط دارد ولی بعد از آن دنیای مدرن شروع می شود و عالم مثال حذف می گردد. رویکرد به این عالم مثال ایرانی- اسلامی است و بحث عالم عرفان سهروردی مطرح می شود.

عتیقه چی در این راستا افزود: عالم خیال در واقع جایی است که هنرمند می تواند با عقل فعال دیدار داشته باشد. من ادعای دیدار با عقل فعال را نداشتم ولی هدف این است که با این کارها شاید بتوانم دیدگاهی که نسبت به این عالم دارم را بیان کنم و شاید در جهت وصل به این عالم قدمی برداشته باشم. در این عالم همه چیز از جنس نور است.

این هنرمند در ادامه بیان کرد: کارنما از آنجا که رویداد جدید ی محسوب می شود خوب است ولی من خیلی موافق گروه بندی ها نیستم. به نظر من همه افراد با هر سنی که هستنددر کنار هم کار خود را ارائه دهند تا آثار با هم مقایسه شود.

وی در پایان بیانکرد: این روند که هر سه سال یکبار هیات مدیره عوض می شود بسیار خوب است. تنوع و افکار متفاوت می تواند باعث گسترش ایده هایی شود که به نفع انجمن است. ادامه داشتن کارنماها بسیار اتفاق خوبی بود که رخ داده است.

logo-samandehi