دویست و نودمین گفتمان هنر و معماری برگزار می شود

معماری همساز با طبیعت

نگاهی به آثار ثبت شده معماری خاک از میراث جهانی یونسکو


ادوار گذشته تاریخ ایران و جهان، خاک همواره به عنوانمصالح بوم آورد، کارایی مؤثری در رفع نیازهای سکونتگاهی بشر داشته واز جایگاه ویژه ای در تاریخ دستاوردهای انسانی برخوردار بوده است.همگام با پیشرفت شیوه های ساخت سنتی و گذر به شیوه های ساخت و سازصنعتی-ماشینی، روش های کار با خاک نتوانسته تطبیق و انتقال مؤثری بهعصر جدید فراهم کند. فقدان شناخت صحیح از خواص کارامد فیزیکی حرارتیخاک برای بکارگیری در هماهنگی با خصوصیات اقلیمی منطقه و نیز خواصسازه ای آن برای خلق و پیشنهاد روش های ساخت نوین، متناسب با نیازهایساخت سریع و مدولار و قابل حمل، موجب شده تا از قابلیت های این مصالحدوستدار طبیعت بهره برداری مناسبی صورت نگیرد. در این نشست، ضمن معرفیمشخصه های مؤثر خاک برای انطباق با نیازهای ساختمانی عصر حاضر، روشهای پیشنهادی و همچنین نمونه های آزمایشی یا ساخته شده موفق در اینحوزه مورد بررسی قرار می گیرند. شواهدی از اهمیت فرهنگی معماری خاکیدر سراسر جهان به عنوان یک میراث مشترک بشری همواره مطرح میشود و ازاین رو حفاظت از آن توسط جامعه بین المللی بسیار حایز اهمیت است. نیازجامعه جهانی به تمرکز بر حفاظت از مهمترین میراث خاکی در سرتاسر جهانو تأیید نقش قابل توجه آن به عنوان یک عامل رشد اجتماعی و همچنین توانبالقوه آن برای کمک به فقر، نقش حیاتی در تعریف هویت جوامع محلی دارد،که شامل تکنیک های ساخت و ساز پایدار و اغلب بیانگر بیان هنری واقعیاست. با این حال، معماری خاکی به طور فزاینده ای در معرض تهدیداتطبیعی و انسانی، از جمله سیل و زلزله، آسیب ناشی از صنعتی شدن،شهرنشینی، فناوری های ساختمانی مدرن، ناپدید شدن شیوه های حفاظت سنتیو غیره، است. بنابراین شگفت آور نیست که حدود یک چهارم سایت های موجوددر لیست میراث جهانی، سایت های خاکی هستند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن مفاخری معماری ایران، در دویست و نودمین گفتمان هنر و معماری که به معرفی مشخصه های موثر خاک برای کاربرد در ساخت و ساز امروزی و قابلیت های آن برای بکارگیری در ساخت سر پناه موقت و اضطراری در شرایط وقوع بحران های طبیعی و انسانی و یا در مناطق دور از مراکز شهری می پردازد، مهندس نوا توکلی مهر، دکتر نازیلا خاقانی، دکتر سیده مامک صلواتیان و دکتر مهناز محمودی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است و دبیر پنل گفتگو دکتر ایرج شهروز تهرانی است.

علاقه مندان جهت حضور در این برنامه می توانند چهارشنبه 4 مهر ماه 1397 از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه نمایند.


logo-samandehi