"امید در تقابل با "ام اس"

روایت سجاد گمار از نمایش آثارش در گالری خط سفید


سجاد گمار، مدرس هنری و نقاش، از جمله هنرمندان حاضر در نمایشگاه گالری خط سفید که از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ شهریورماه برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین ابتدا به استیتمنت خود اشاره کرد و گفت:

«گاهی با دغدغه ها و مشکلات ناخواسته ای روبرو میشویم که برهان خاصی نمیتوان برای آن متصور شد،اینجاست که راهی جز مواجه شدن با آنها نخواهیم داشت؛ این جبر گاهی میتواند راهگشا باشد و گوهری باشد برای شروع دوباره.

من نقاشی های فیگوراتیو را دوست دارم و سال های متمادی به تجربه و اجراهای پرتره پرداخته ام؛ اما صرفا به عنوان تجربه و نه برای ارائه، اما در این مجموعه بیشتر به دنبال درون مایه بوده ام و نه اجرای صرفا تکنیکی و مشهود، اگر اینگونه نبود مطمئننا صورت ها را برش نمیدادم یا آن ها را در سایه ای از ابهام به تصویر نمیکشیدم و تن پوش هایی پر پیچ و تاب را برای اجرا انتخاب میکردم. این که بتوانم درونیات خودم را به مخاطبم ارائه بدهم برای من کافی است و اینکه باور دارم در پس هر تاریکی و نا امیدی، روشنایی و امید وجود دارد؛ پس ام اس را انتخاب کردم چون از نظر خیلی ها غیر قابل درمان و کنترل است، درست شبیه بعضی گره های زندگی که ما برای آنها درمانی قائل نمی شویم ،اما به راستی اینگونه نیست و اگر بخواهیم هر ناممکنی، ممکن میشود»

دختری که ام اس را فلج کرد / ۱۰۰*۱۴۰ / اکریلیک روی بوم

گمار سپس در رابطه با ایده و مفهوم آثار خود در این مجموعه افزود: مجموعه متاخر من منشائی درونی دارد که در کالبدی ملموس و قابل فهم شکل گرفته است، اگر بخواهم نقطه تقابلی برای "ام اس" در نظر بگیرم، بدون تردید واژه ای مناسب تر از "امید" پیدا نخواهم کرد، همان مامنی که مولد احساسات و مبنای جذابیت زندگی است.

هر یک از ما در زندگی نا امیدی را تجربه کرده ایم و من هم از این قائده مستثنی نیستم ،با این تفاوت که من در این مجموعه سعی در انتقال امید دارم و نه یاس، امیدی که میتواند ام اس را هم فلج کند.

این هنرمند نقاش همچنین بیان کرد: "دختری که ام اس را فلج کرد" دومین اثر از مجموعه ای است که بیشتر در آن به مفاهیم درونی و دغدغه های ذهنی پرداخته ام. چالش ها و موانعی که ممکن است هر انسانی با آن ها رو برو شود، اما اینبار در قالب یک کالبد بیرونی.

بینش امیدوارانه در مجموعه پیشین من از جمله "صلح" وجود داشته است، پس این مجموعه بنده در ادامه آثار قبلی ام می باشد با این تفاوت که در آثار متاخرم، نگاهم درونی تر شده است.

وی اشاره کرد که ممکن است در ادامه ی مسیر در کارهای خود از مفاهیم و عناصر دیگر و متفاوتی استفاده کنم؛ زیرا به نظر من مفاهیم متاثر از درونیات ما هستند پس تغییر در دانسته ها امری اجتناب ناپذیر است و عناصر نیز بر پایه این مفاهیم گزینش می شوند و در قاب تصویر شکل میگیرند؛ من نیز متاثر از شرایط درونی و بیرونی و چالش های شخصی خود هستم؛ پس در هر دوره از زیستن، ممکن است به دنبال مفاهیم و به طبع از آن عناصر جدیدی برای ابراز احساسات خویش باشم.

آخرین سکانس / ۱۰۰*۷۰ / اکریلیک روی بوم


گمار در ادامه در رابطه با خلق آثار در رسانه ی دیگر اذعان داشت که در زمینه دیجیتال آرت به دنبال تجربه های نو بوده و هستم وهنر چیدمان دیجیتال را به عنوان مکملی برای آثارم مد نظر قرار میدهم خصوصا زمانی که شرایط نقاشی کشیدن روی بوم را نداشته باشم.

وی به گره های پیش روی خود اشاره کرده و گفت: وقتی میخواستم در مورد موضوعی از پیش تعیین شده تصویری ارائه بدهم، چه در انتخاب عناصر و چه در چیدمان آن ها با چالش های فراوانی روبرو شده ام، اما خطاهای بیشتر تجربه های بیشتری به شما عرضه می دارد؛ من آموختم بهتر است صورت ها را از فیگورهای آثارم تا حدی که با کمپوزیسیون اثر هماهنگی داشته باشد حذف کنم تا بتوانم بیانی شخصی تر داشته باشم و مخاطب را به خود پنداره با نقاشی هایم دعوت کنم یا عناصری که دوست دارم مخاطب بهتر و عمیق تر با آن ارتباط برقرار کند رنگی کاملا مجزا داشته باشد حال این عنصر میتواند یک گل باشد، گلی که امید را تداعی میکند.

این مدرس حوزه هنری اظهار داشت که برای خلق آثارم به منابع زیادی رجوع کرده ام تا بتوانم معادل ادبی برای بیان احساساتم پیدا کنم. به شخصه دیدگاه های جبران خلیل جبران را دوست دارم ،شاید به این دلیل که اشعاری با مضمون شرقی و در عین حال فلسفی سروده است و خود نیاز نقاش بوده است؛ درست شبیه سهراب سپهری. فلسفه ای سرشار از خدا، انسان،مرگ و در عین حال زندگی؛ همان تضاد هایی که من در آثارم سعی در نمایاندن آن ها هستم.

گمار در نهایت گفت: انتخاب این موضوع با این عنوان شاید کمی چالش بر انگیز باشد، اما تمامی این چالش ها ریشه در گذشته من دارد. گاهی بهترین انتخاب برای غلبه بر ترس ها و فوبی ها مواجهه با آن هاست. وقتی شما مشکلات درونی خود را عمیق تر درک میکنید، بهتر میتوانید برای آن ها راهکار مناسب بیابید.

بدون عنوان / ۶۰*۸۰ / اکریلیک روی بوم

logo-samandehi