در نشست خبری سرزمین هلند مطرح شد

رییس موزه ملی درنتس : هنر و فرهنگ موجب وحدت و همسویی ملت هاست


نمایشگاه باستان شناسی سرزمین هلند از موزه درنتس با یک اثر نقاشی که اخیرا خریداری شده و برای اولین بار به نمایش در می‌آید از 10 مهر 97 تا 17 فروردین 98 در موزه ملی ایران برگزار شد.در ادامه خواننده گفتگوی خبرنگار گالری آنلاین با نوکنده، ریاست موزه ملی ایران و گزارش نشست خبری نمایشگاه باشید.


نشست خبری این برنامه با حضور طالبیان (معاونت میرااث فرهنگی)، نوکنده (رییس موزه ملی تهران)، کارگر (مدیر کل موزه های سازمانی میراث فرهنگی) ریس موزه ملی درنتس ،معاون استانداری درنته ساعت 11 دهم مهر 97 در موزه ملی ایران برگزار شد.
در ابتدای نشست رییس موزه ملی تهران درباره ی نمایشگاه سرزمین هلند توضییح داد :
این نمایشگاه به دنبال نمایشگاه "ایران مهد تمدن" در موزه درنتس و به دنبال تفاهم نامه ای که مبنی بر همکاری متقابل بوده، برگزار شده است . این نمایشگاه از سه بخش باستان شناسی ، سفال و سرامیک قرن 18 و 19 ، تابلو های نقاشی قرن 19 تشکیل شده است.


قدیمی ترین اثر مربوط به 50 هزار سال پیش است. آثار بیش از 103 منطقه باستانی در این نمایشگاه حضور دارد. کاتالوگ این رویداد دو زبانه است و به زودی سامانه راهنما هم راه اندازی میشود، ورودی این نمایشگاه 5 هزار تومان است و روز های دوشنبه موزه ملی تعطیل است .ساعات بازدید نمایشگاه مانند موزه ملی از 9 صبح تا 5 عصر است وی در پایان از وزارت امور خارجه، سفارت ایران در لاهه، سفارت هلند در تهران، دکتر مونسان ، دکتر طالبی ، همکاران موزه ملی و همکارانشان در موزه درنتس سپاسگزاری کرد .
در ادمه ی برنامه رییس موزه درنتس ضمن بیان خرسندی از حضور خود در تهران در رابطه با این نمایشگاه بیان کرد : از دکتر نوکنده بابت همکاری که داشتند ممنونم و این نمایشگاه ها از آثار فرهنگی هر دو کشور تجربه ی موفقیت آمیزی بوده است و کاتالوگ نمایشگاه ایران در هلند به چاپ سوم رسیده . مجموعه ای که به ایران آورده شده از مهمترین اقلام باستان شناسی هلند است، در شرایطی که تنش سیاسی به اوج خود رسیده ، فرهنگ میتواند نقش ویژه ای ایفا کند و تاکید بر فرهنگ میتواند به وحدت و همسویی ملت ها منتهی شود .


دکتر طالبیان معاون صنایع دستی و میراث فرهنگی، برنامه را با خوش آمد گویی به حضار ادامه داد و ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی بیان کرد: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه یکسال پیش از سوی موزه درنتس داده شد و از ابتدا اعتقاد ما بر این بود نمایشگاه متقابل برگزار شود وی در ادامه ضمن اشاره به نمایشگاه های تبادلی موزه ملی با موزه های کشور های دیگر افزود : اعتقاد ما بر این است که دیپلماسی فرهنگی میتواند بر دیپلماسی های دیگر موفق تر باشد و تفاهم و صلح را بهتر از هر دیپلماسی دیگری ، دیپلماسی فرهنگی میان کشور ها و ملت ها به وجود می آورد. اکنون شما شاهد افزایش تجربه و کیفیت نمایشگاه ها در موزه ملی هستید .


وی با اشاره بر این که موزه ها ،مجموعه داران و دیگر نهاد های فرهنگی در ایران نیز باید با مراکز فرهنگی جهانی همکاری داشته باشند ، توضیح داد : نمایشگاه آثار هنر ایران در هلند تجربه متفاوتی بود چرا که به نحوی طراحی شد که به واسطه تصاویر و چیدمان روح ایران به طور کامل قابل لمس شده بود و به طراحان آن نمایشگاه فوق العاده تبریک میگویم . طالبیان اهمیت این نمایشگاه را آشنایی ایرانیان با تاریخ و فرهنگ هلند دانست و به این نکته تایید کرد که یکی از تابلو های نقاشی که به تازگی توسط موزه خریداری شده برای اولین بار در ایران به نمایش در می اید. امروزه برخی کشور ها علاقمند به ایجاد موزه دائمی در ایران هستند و ما در موزه ملی در تلاشیم این اتفاق صورت بگیرد و این ها همه نشانه موفقیت دیپلماسی فرهنگی است .

معاون استاندار ایالت درنته سخنران بعدی این نشست بود وی در رابطه با این نمایشگاه توضیح داد: ما به آزادی فرهنگی موزه ها اعتقاد داریم تا بتواند اهداف خود را دنبال کند و من خرسندم که این فرصت برای ما پیش آمد که آثار موزه مان را در مهد تمدن "ایران" به نمایش در آوریم . وی در پایان ضمن امیدواری از استقبال بازدید کنندگان ادامه داد سیاست پیچیدگی های خود را دارد اگر سیاست نتوانسته موفق باشد شاید فرهنگ بتواند مردم را به هم نزدیک کند .
در ادامه ی برنامه سوال های خبرنگاران پاسخ داده شد .
در ابتدا رییس موزه ملی درنتس در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بازدید از نمایشگاه ایران در هلند بیان کرد تا کنون 80 هزار نفر بازدید کننده داشته ایم و پیش بینی میکنیم به 100 هزار نفر برسید که 99 درصد بازدید کنندگان هلندی و اروپایی بودند و بسیاری دیگر از آنان ایرانی های مقیم اروپا هستند . در مجموع بازدید موزه ملی درنتس در سال 200 هزار نفر است .


وی در پاسخ به سوالی در رابطه با علت انتخاب ایران از طرف موزه درنتس و چگونگی اداره این موزه بیان کرد : موزه درنتس به صورت هییت امنایی اداره میشود و دبیر و رییس و خزانه دار و ... دارد که در سال چندبار جلسه دارند و این موزه ۵ میلیون یورو برای توسعه و مرمت موزه کمک مالی دریافت میکند.
او در مورد چگونگی شکل گیری ایده برگزاری نمایشگاه گفت: در بن آلمان نمایشگاهی از آثار ایران دیدم و از آنجا این ایده را مطرح کردم و برای برگزاری نمایشگاه با تهران مذاکره انجام شد. رییس موزه درنتس در مورد بیمه آثاری که جابه جا میشود بیان کرد هزینه هنوز به شکل دقیق مشخص نیست و ما با یک شرکت بیمه این کار را انجام دادیم. رییس موزه ملی نیز در رابطه با این موضوع توضیح داد اسنادی در موزه ملی وجود دارد که محرمانه است و کارشناسان هر موضوع عددی را برای هر شی تایین میکند و شرکت بیمه مسئول هزینه های آن خواهد بود این شرکت توسط وزارت کشور و وزات امور خارجه و سفارت آلمان تایید شده است . و پس از بررسی و تایید های لازم این اتفاق افتاد.

در ادامه ی سوالات خبرنگاران درباره هزینه های برنامه و مبالغ دریافتی از ورودی نمایشگاه ها توسط نوکنده توضیح داده شد: هزینه کاتالوگ و عکاسی را موزه درینتس داده است . هزینه ویترین، نگهداری و حمل و نقل به عهده موزه ملی است و درآمد این نمایشگه به صورت کامل متعلق به موزه ملی ایران است و در نمایشگاه موزه لوور بانک آینده اسپانسر بود که تنها بازدید کنندگان کارمند بانک آینده ورودی پرداخت نمی کردند. برای برنامه حال حاضر اسپانسر نداشته ایم و بانک آینده در برنامه قبلی 1و نیم میلیارد تومان به تجهیزات موزه ملی کمک کرده است . آقای کارگر مدیر کل موزه های سازمان میراث فرهنگی در پایان به ظرفیت های بسیار یک اتفاق فرهنگی و تاثیرش بر امور گردشگری اشاره کرد.


طالبیان نیز از عدم دیده شدن تغییر و مشکل در روابط بین المللی فرهنگی خبر داد و اینکه تحرییم ها تاثیری بر مسائل فرهنگی نداشته است . همچنین اکنون از کشور کره درخواست نمایشگاه دوجانبه وجود دارد.
آثار نقاشی این مجموعه شامل آثار دوره رومانتیسم تا آثار مدرن دوران معاصر میشود و 23 هنرمند نقاش هلندی آثارشان در موزه ملی به نمایش در آمده است که یکی از این آثار برای اولین بار در ایران نمایش داده میشود .
نوکنده رییس موزه ملی ایران در گفتگو باخبرنگار گالری آنلاین بیان کرد که به دلیل اینکه آثار نقاشی موجود در گنجینه موزه ملی ایران به تعداد محدود و تنها مربوط به دوره کوتاهی از قاجار است امکان ارائه آثار نقاشی در نمایشگاه هنر ایران در هلند نبوده است.

این چنین گنجینه هایی در اختیار موزه های دیگر قرار دارد.
وی همچنین اعلام کرد از درخواست گروه های دانشجویی و دانش آموزی جهت حضور در فضای موزه ملی و انجام فعالیت فرهنگی استقبال میکند و درخواست کنندگان چنین برنامه هایی از طرف دانشگاه ها و مدارس میتوانند در این رویداد حضور یابند و در کنار برگزاری نمایشگاه آثار باستان شناسی هلند در ایران نشست هایی نیز برگزار خواهد شد .
وی در رابطه با تاثیر نمایش آثار هنر ایران بر نگاه جهان غرب نسبت به ایران بیان کرد:
بی شک هر کسی که نمایشگاه ایران را در موزه های دنیا بازدید میکند به ویژه آنهایی که کمتر ایران را می‌شناسند، وقتی وارد بازدید میشوند اصلا فکر نمیکنند انقدر غنای فرهنگی داریم و وقتی ما نمایشگاه برگزار میکنیم تعامل برقرار میشود.

با گفتگو همه چیز حل میشود و گفتگوی فرهنگی زیر بنای ارتباطاتت است. بستر دوستی و صلح را فراهم میکند .

اسامی هنرمندانی که آثارشان در این مجموعه به نمایش درآمده به شرح زیر است:

اگبرت فان دریلشت
گئورگ لورنس کیرس
یان فان رافنشوای
یولیوس فان ده سانده باخویویت
خویزن
الکساندر مولینخر
هندریک ویلم مسداگ
یولیوس فان ده سانده باخویزن
سیمون مولین
اندریس فان دن برگ
لوئیس روسینگ
سیمون مولین
ویلهم فان در نات
ویلم ونکه باخ
گئورگ هرینگ
رینهارت دوزی
یان د فریس
یان یوردنس
یانس د فریس
الفرد هافکن شید
ارنولد پاکو
اری فان دربون
هرمان خوو
هندریک درک کروسمان فان التن
ارنولد مارگ گوتر
تئوفیلدی باک

logo-samandehi