انتشار ویدیویی از نصب مخفیانه کاغذخردکن در قاب نقاشی‌ توسط بنکسی


بنکسی، از نامدارترین هنرمندان خیابانی، ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌‌دهد او چگونه کاغذخردکنی را در داخل قاب یکی از نقاشی‌هایش به طور مخفیانه نصب کرده بود. این نقاشی در حراجی "ساتبی" به بیش از یک میلیون دلار فروخته شد اما لحظاتی پس از فروخته شدن، نیمی از آن در مقابل چشمان حاضران رشته‌رشته شد.

دختری با بادکنک" یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار این هنرمند روز جمعه (۵ اکتبر) در لندن به حراج گذاشته شده بود.

بنکسی با انتشار این ویدیو در اینستاگرامش نوشته است: "تمایل به نابودی هم تمایلی خلاقانه است. - پیکاسو."

شروع این ویدیو این جمله را نشان می‌دهد: "چند سال پیش، من مخفیانه کاغذخردکنی را داخل یکی از نقاشی‌ها نصب کردم." ویدیو سپس فردی را نشان می‌دهد که در حال نصب کردن این ابزار است و بعد جمله دیگری به دنبال آن می‌آید: "تا مبادا روزی به حراج گذاشته شود." در این ویدیو همچنین لحظه رشته‌رشته شدن این نقاشی در مراسم حراج را نشان می‌دهد که توسط یک تلفن فیلمبرداری شده است.

هنوز مشخص نیست که کاغذخردکن چگونه در آن زمان فعال شده است.


بنکسی، به خاطر دیوارنگاری‌هایش شهرت جهانی پیدا کرد. گفته شده است که او در بریستول بریتانیا بزرگ شده است اما با وجود گمانه‌زنی‌های فراوان هویتش هنوز مخفی باقی مانده است.

"دختری با بادکنک" اولین بار در سال ۲۰۰۲ در خیابان "گریت ایسترن" لندن ظاهر شد و نسخه نقاشی‌شده‌اش با استفاده از اسپری رنگ و اکریکلیک روی بوم خلق شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا قرارداد فردی که این اثر هنری را خرید، با شرکت حراجی نگهداشته خواهد شد.

از سوی دیگر دیدگاه‌هایی درباره این که ارزش این اثر هنری، پس از این رویداد حالا حتی بیشتر از قبل شده است، نیز مطرح شده است؛ برخی در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که رشته‌رشته‌ شدن این اثر قیمت آن را چند برابر کرده است و مسئول شرکت حراجی گفته است یک اثر هنری هر چه بیشتر شهرت کسب کند، گران‌قیمت‌تر می‌شود.

منبع: بی بی سی

logo-samandehi