اجرای پرفورمنس آرت هنرمندان ایرانی در آلمان


آرش فنائیان و زهرا ترکی هنرمندان ایرانی ضمن اجرای پرفورمنسی در شهرهای "برمِن" و"برمِرهافن" آلمان با هنرمندان آلمانی گفت‌وگو و تعامل کردند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نمایشگاه عکس‌ها و ویدئوهای پرفورمنس آرت‌های اجرا شده در سومین جشنواره بین‌المللی هُمار که در ایران تهیه شده بود به نمایشگاه‌گردانی الکه پرایس در شهر برمن آلمان برپا است.

آرش فنائیان و زهرا ترکی، دو هنرمند ایرانی که پرفورمنس آرت‌هایی از آنان در این رویداد به نمایش درآمده، از سوی الکه پرایس به این رویداد دعوت شدند که در این اتفاق سخنرانی درباره پیرامون چیستی و چگونگی نگاه به پرفورمنس آرت در ایران و مبانی و تئوری‌های آن، همچنین اجرای پرفورمنس آرت داشته‌اند.

آرش فنائیان که یکی از هنرمندان دعوت شده و حاضر در این نمایشگاه است، در سخنرانی خود به باز بودن جاده‌های تعاریف این مقوله اشاره و بیان کرد: بسیاری به صرف مفهومی بودن جنس کار در این زمینه، ممکن است هرگونه اثری را جنبه‌ای از پرفورمنس آرت بدانند در صورتی که این زمینه از هنر به همراه هنرهای محیطی، لند آرت، بادی آرت و دیگر رشته‌های هنرهای معاصر دارای قواعد و ضوابط مخصوص به خود است.

او گفت: نکته مهم و تقریبا مشترک در همه این هنرها، حضور خود هنرمند در بطن اثر است؛ به طور مثال اگر در هنرهای تجسمی کلاسیک یا موسیقی و درام، حاصل کار، اثری مستقل از حضور هنرمند است، اما در این زمینه اثر با حضور فیزیکی خود هنرمند معنا می‌پذیرد.

استقبال مخاطبان آلمانی از اجرای پرفورمنس‌ها و دیدگاه‌های هنرمندان ایرانی در زمینه این هنر منجر به انعکاس این رویداد هنری در رسانه‌های آلمان شد. پی‌گیری و دنبال کردن دیگر آثار، دعوت دوباره از هنرمندان ایرانی به میادین هنری آلمان و دعوت به فستیوال‌های هنری اروپا از نکات قابل توجهی بود که برگزاری این رویداد در پی داشت.

عکس‌ها و ویدئوهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه توسط الکه پرایس هنرمند آلمانی و شرکت‌کننده جشنواره «هُمار» گرفته و گردآوری شده است.

جشنواره «هُمار» نیز پاییز سال ۹۶ توسط موسسه هنرهای معاصرآرتا با همکاری انجمن‌های مردم نهاد خرم آباد، با آثاری از پنج هنرمند میهمان از کشورهای آلمان، سنگاپور، سوئد، ایتالیا، چین و هفت هنرمند ایرانی از شهرهای اصفهان، تهران و خرم آباد در طبیعت لرستان برگزار شد. عکس‌ها و ویدیوهای جشنواره هُمار توسط اصغر نیازی، سپهر گودرزی، سید محمّد موسوی، ماریا سپهوند، احسان شاه کرمی، فربد کدخدایی، نسیم والی زاده اصلانی، راضیه و تارا گودرزی تهیه شده بود و تهیه ویدئو آرت یا ویدئو ازپرفورمنس آرت ها نیز بر عهده خود آن هنرمندان بوده است.

logo-samandehi