برنامه ریزی چند ساله‌ برای ترمیم «نگهبان شب» رامبراند


موزه Rijks اعلام کرده «نگهبان شبِ» رامبراند را ترمیم خواهد کرد.

این اثر مجموعه­ ایست از پرتره­ ها که جایگاهی ویژه در موزه ملی هلند و همچنین در قلب هلندی­ ها دارد. این ترمیم چندین سال طول خواهد کشید، و طی این مدت، نقاشی در موزه به نمایش گذاشته خواهد شد تا مردم بتوانند فرایند ترمیم را ببینند.

به گزارش گالری آنلاین، Taco Dibbitsمدیر موزه، در مصاحبه ای اعلام کرد این عمل مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش موزه می­گذارد، و بزرگترین پروژه حفاظتی و پژوهشی این موزه به شمار می­رود. او عظمت این پروژه را با ترمیم نقاشی­های دیواری میکل ­آنژ در کلیسای سیستین (Sistine Chapel) واتیکان مقایسه کرد. او هزینه دقیق این عملیات را اعلام نکرد، اما گفت «چندین میلیون­ خرج بر می­دارد و چندین سال هم طول می­کشد.»

یکی از آثار رامبراند متعلق به سال 1642، که عنوان رسمی­ اش «نظامیان ناحیه 2، تحت فرماندهی کاپیتان فرانس بانیک» است؛ از سال 1976 به بعد، پس از اینکه یکی از بازدیدکنندگان با کاردِ آشپزخانه به آن حمله بُرد و بریدگی­هایی به طول 60 سانتیمتر بر سطحش به جا گذاشت، شکافی به پهنای حدودا دو متر روی آن ایجاد کرد و بخشی از نقاشی را برید، دیگر ترمیم نشده است.

در آن زمان موزه توانست نقاشی را دوباره ترمیم و سطح آن را رتوش کند. اما به گفته Dibbits، بعضی از رتوش­ها اکنون زرد شده ­اند و نیاز به ترمیم دوباره دارند، همچنین مسئولین موزه متوجه شده­ اند گوشه پایین سمت چپ نقاشی که یک سگ کوچک آنجا کشیده شده است، طی مرور زمان رنگش به سفیدی متمایل شده، و دلیلش بر هیچکس روشن نیست.

logo-samandehi