درگذشت آرا گولر، عکاس استانبول


آرا گولر، یکی از معروف‌ترین عکاسان دنیا در ۹۰ سالگی در ترکیه درگذشته است.

به گزارش گالری آنلاین، آرا گولر، عکاس ارمنی تبار ترکیه که چشم استانبول لقب گرفته بود، روایتگر شهری بود که دوست می‌داشت. عکس‌های سفید و سیاه او این شهر را، آن طور که در دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی بود، در تاریخ ثبت کرده است.

آرا گولر که او را را به نام عکاس استانبول می‌شناختند، عکس‌های خود را را عمدتا با دوربین لایکا می‌گرفت. گولر می‌گفت: "اگر عکس های من از استانبول نبود، شهر قدیم تا حالا به دست فراموشی سپرده شده بود. از شهر قدیم استانبول دیگر چیزی نمانده است."

به گفته خبرگزاری آناتولی، این هنرمند عکاس به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستانی در استانبول درگذشته است.

آرا گولر در یک خانواده ارمنی در استانبول متولد شد. او عکاسی را با یک روزنامه در ترکیه آغاز کرد و در سال‌های ۱۹۵۰ به عنوان خبرنگار خاور نزدیک مجله لایف انتخاب شد. او با عکاسان مشهوری چون مارک ریبو و آنری کارتیه-برسون آشنا شد و از اواخر دهه ۵۰ همکاری خود را با آژانس مگنوم فوتوز آغاز کرد. اوائل سال جاری میلادی موزه‌ای به نام گولر در استانبول افتتاح شد.

گولر یک بار گفته بود: "من را عکاس استانبول لقب داده‌اند، ولی من یک شهروند جهان هستم، یک عکاس جهانی."

آرا گولر از شخصیت‌های معروفی چون وینستون چرچیل، نخست‌وزیر دوران جنگ جهانی دوم بریتانیا، ایندیرا گاندی، نخست‌وزیر سابق هند، برتراند راسل، فیلسوف و پابلو پیکاسو، نقاش معروف عکس گرفته است، همچنین تنسی ویلیامز، نمایشنامه‌نویس آمریکایی از جمله شخصیت‌هایی است که گولر از او عکس گرفته است.

آرا گولر از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم عکس گرفته، به گفته اردوغان، گولر به خاطر آثارش همیشه در خاطرها باقی خواهد ماند.

منبع: بی بی سی

logo-samandehi