نصب نیم تنه ابوعلی سینا در دانشگاه آئوتونامای مادرید اسپانیا


به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و همکاری و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران، نیم تنه حکیم ابوعلی سینا را در محوطه دانشگاه آئوتونامای مادرید رونمایی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، طی مراسمی با حضور " علیرضا اسماعیلی" رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا، " ابوالفضل کاشانی" کاردار موقت سفارت ایران در اسپانیا، "احمد مسجدجامعی" عضو شورای اسلامی شهر تهران، "برزین ضرغامی" مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، "سید مجتبی موسوی" معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرتهران، رییس، اساتید و دانشجویان دانشگاه آئوتونامای مادرید، ایران شناسان و علاقه مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی، نیم تنه ای از ابوعلی سینا به منظور معرفی مفاخر پرآوازه ایرانی و برای شناساندن فرهنگ و تمدن غنی جمهوری اسلامی ایران در محوطه دانشگاه آئوتونامای مادرید نصب و رونمایی شد.

در این مراسم، "علیرضا اسماعیلی" رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا، با اشاره به سابقه دیرینه روابط فرهنگی و علمی بین دوکشور ایران و اسپانیا، گفت: ابوعلی سینا به عنوان جهانی ترین دانشمند پرآوازه ایرانی در اروپا در حوزه پزشکی و فلسفه، تاثیرات عمیقی بر متفکران این دوحوزه دراروپا به ویژه در اسپانیا داشته است.
رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا ادامه داد: نصب این مجسمه در محوطه دانشگاه آئوتونامای مادرید می تواند نقطه عطفی در گسترش تبادلات علمی و فرهنگی میان دو کشور باشد.

"پروفسور رافائل گارسه" رییس دانشگاه آئوتونامای مادرید نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در مادرید، معرفی حکیم ابوعلی سینا به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان ایران و جهان را فرصت ارزشمندی دانست و گفت: نصب این نیم تنه می تواند فرصت شناخت مشاهیر ایرانی برای دانشجویان و اساتید و علاقه مندان را فراهم کرده و موجب تعمیق همکاری های بیشتر فرهنگی-دانشگاهی بین دوکشور ایران و اسپانیا شود.

ابوالفضل کاشانی کاردار موقت سفارت کشورمان در اسپانیا نیز، گفت: ابن سینا دانشمند بلند آوازه ایرانی، حکیم، فیلسوف، ریاضی دان، پزشک، منجم، موسیقی دان، شاعر، فقیه، عارف و سیاستمدار بزرگ زمانه خود بود و جهان اندیشه را تحت تاثیر عقاید و دانش خود قرار داد.

وی ادامه داد: ابو علی سینا بزرگ مردی بود که عملا حصار بین کشورها و ملت ها را نکوهید و با گسترش فرامرزی دانش خود، بین ملت ها پلی از دانش استوار ساخت.

کاشانی افزود: من در میان فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی و اسپانیایی کسی را سراغ ندارم که مدافع تفکرات نژاد پرستانه باشد و همانند برخی از سیاستمداران بی تجربه کنونی جهان، به دنبال نفع خود و ضرر دیگران باشد. آثار فرهیختگان علمی اسپانیا سروانتس، لورکا، کِبِدو، ماچادو، رامون کاخال و اوچوا مملو از عشق و بالندگی است.
گفتنی است، نیم تنه برنزی ابوعلی سینا که توسط "حمید شانس" هنرمند مجسمه ساز ایرانی و به سفارش سازمان زیباسازی شهر تهران ساخته و دراختیار رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا به منظور نصب در محوطه دانشگاه آئوتونامای مادرید قرار داده شده است.

logo-samandehi