انتشار کتاب "عکس درصد" نوشته سعید فلاح فر


کتاب «عکس درصد؛ از عکاسی لذت ببرید» نوشته سعید فلاح فر حاوی توضیحات و توصیه های کوتاه درباره عکاسی توسط انتشاران آوینه منتشر شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، این کتاب حاوی نکاتی درباره الزامات اولیه برای تهیه و مراقبت از دوربین عکاسی، ظرایف اخلاق حرفه ای، آشنایی با تنظیمات معمول و فنی دوربین های عکاسی، علایم و اصطلاحات رایج عکاسی، اصول مهم قاب بندی و انتخاب موضوع است.

همچنین در فصول مجزا، نکته هایی را برای عکاسی معماری، عکاسی طبیعت، عکاسی ورزشی، عکاسی مستند، عکاسی پرتره و کودک، عکاسی پاناروما، HDR و... ارایه شده است.

«عکس درصد؛ از عکاسی لذت ببرید» را نشر آوینه در ۱۱۴ صفحه منتشر کرده که در مقدمه آن آمده است: «لذت بردن یکی از مهارت های زندگی است و بیش از آن که بستگی به امکانات و داشته های هر کسی داشته باشد به نگاه افراد به زندگی و آنچه در اختیارشان است، مربوط می شود هچنین آگاهی می تواند منجر به لذت بیشتر و عمیق تر شود. توانایی خواندن یکی از ملزومات لذت بردن از کتاب های شعر و داستان است. تسلط بر ظرایف نگارش، این لذت را دوچندان می کند. در دنیای معاصر و امروزی عکاسی علاوه بر همه کارکردهای تخصصی، یکی از منابع فراگیر لذت جویی است که حسب دانش و مهارت های زیبایی شناختی، این لذت عمیق تر، تاثیرگذارتر و ماندگارتر می شود.

این مجموعه، کتاب آموزشی نیست اما با توجه به دستاوردهای فنی که امکانات وسیعی را با کمترین هزینه و سازگار با حداقل مهارت ها فنی در اختیار همه کاربران عادی و غیرمتخصص قرار داده و همه اقشار جامعه را جذب کرده به لذت بیشتر عکاسان آماتور و ثبت های جذاب تر و ماندگارتر کمک می کند و شاید بهانه و تشویقی باشد برای ورود علاقه‌مندان به دنیای حرفه ای.

البته یادآوری این نکته ناگزیر است که عکس حاصل فرآیندی است که با کمک لوازم عکاسی، یک تصویر بیرونی را به شکل ماندگار (چاپ روی کاغذ عکاسی و یا فایل های رقومی و دیجیتال) ثبت می کند اما اثر عکاسانه، تصویری است که با نگاهی کاوشگر و با زبانی که خاص هنر عکاسی است به بیان دغدغه های هنرمند عکاس می پردازد.

این کتاب نیاز مراجعه به منابع معمول آموزش عکاسی را برطرف نمی کند و فصل های مختلف آن نه برای آموزش جامع عکاسی، بلکه براساس توجه و یادآوری نیاز عکاس های آماتور در زندگی روزمره و شروعی برای پیگیری دقیق تر علایق خواننده تنظیم شده و به همه ژانرهای تخصصی نمی پردازد.

اگرچه ممکن است مسیر علاقه مندان عکاسی حرفه ای را هم روشن تر و ساده تر کند. ممکن است بسیاری از توصیه های این کتاب برای همه خواننده ها مهم و تازه نباشد یا برخی از توضیحات و اطلاعات بیش از نیاز به نظر برسد. همچنین ممکن است بعضی از پیشنهادات هم علی رغم شکل ساده ای که دارند، خیلی مهم، حرفه ای و دشوار باشند. بهتر است نکات مهم، جالب و یا موضوعاتی که معمولاً فراموش می شود را برای مراجعات بعدی و یا مرور آن ها، علامتگذاری کرده و تجارب شخصی خود را به انتهای هر فصل اضافه کنید. برخلاف کتاب های معمول عکاسی و راهنماهای داخل بسته بندی دوربین ها، عمداً هیچکدام از جزییات با تصویر و شکل توضیح داده نشده تا هیجان تازه کشف نتایج تجربه های شخصی خواننده حفظ شود. همچنین این کتاب قصد ندارد با توصیه های قطعی، جلو اعمال سلیقه و خلاقیت های شخصی خواننده را بگیرد.

بالاخره اینکه می توانید اولین عکس هایی که برای تمرین هر یک از نکات تهیه می کنید، به ترتیب در دفتری بچسبانید و در کنار هر کدام، شیوه عکاسی آن را توضیح دهید. مطمئن باشید مجموعه خاطره انگیز و جذابی خواهد شد. از عکاسی لذت ببرید.»

logo-samandehi