مراسم نکوداشت استاد مقبلی در فرهنگستان هنر برگزار شد

حبیب­‌الله صادقی: استاد مقبلی نقاشی را از عینیت به سمت ذهنیت سوق داد

" این سرزمین گوهران بسیار ارزشمندی چون استاد مقبلی دارد که باید نام و یاد آنها در پیشانی فرهنگ تصویری و هنری ایران معاصر نقش بسته شود." این را حبیب­‌الله صادقی هنرمند معاصر کشورمان در مراسم نکوداشت استاد ابراهیم مقبلی هم­زمان با نمایش آثار این استاد پیش­کسوت در فرهنگستان هنر بیان کرد. در ادامه خواننده گزارش این مراسم باشید.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر هم­زمان با برگزاری نمایشگاه آثار ابراهیم مقبلی با عنوان «ازعینیت تا ذهنیت» از وی به خاطر بیش از نیم قرن تلاش در راه اعتلای فرهنگ و هنر کشور تقدیر شد.

این مراسم که با همکاری فرهنگستان هنر، اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد، حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، سهراب هادی، نقاش، گرافیست و مدیر انتشارات دفتر نشر آثار امام خمینی (ره)، جواد نوبهار، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و همایون سلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، به سخنرانی پرداختند.

حبیب­‌الله صادقی نخستین سخنران این مراسم، در تجلیل مقام استاد مقبلی گفت:« این سرزمین گوهران بسیار ارزشمندی چون استاد مقبلی دارد که باید نام و یاد آنها در پیشانی فرهنگ تصویری و هنری ایران معاصر نقش بسته شود. استاد مقبلی نه تنها من کوچک را به عنوان شاگرد، که تمام سرزمین پهناور ایران را با آغوش باز پذیرا بود، به طوری که نقاشان بزرگ روسی از او به نیکی یاد می­‌کنند. ارزش کار استاد مقبلی آنجاست که ایشان در شرایط اقلیمی خاص دست به بدعت در سنت نقاشی زدند و با سینه ستبر و قدرت و شکوه، رو به روی سنت نقاشی اروپا ایستادند و نقاشی را از عینیت به سمت ذهنیت سوق دادند. این امر، بسیار خطیر و بی بدیل بود.»

سهراب هادی سخنران بعدی این نشست که سی سال پیش، نقدی بر آثار استاد مقبلی نوشته بود، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:« فرد فرد شما شرکت­‌کنندگان، شمع این مجلس هستید و شمع شما استاد ابراهیم مقبلی است. پاسداشت هنر و هنرمند، یعنی احترام به حقیقت معنای وجودی انسان. امروز که بعد از سی سال، فرصت پیش آمد و آثار مقبلی را در محضرشان دوباره دیدم، ابراهیم مقبلی بر من اثبات کرد؛ سی سال پیش در پی بردن به بزرگی و عظمت نقاشی و آثار او اشتباه نکرده بودم. »

ایشان درباره نام نمایشگاه استاد ابراهیم مقبلی گفت:« اما دلیل اینکه چرا این نمایشگاه از عینیت تا ذهنیت نام‌گذاری شد؛ این است که در نقاشی موضوع عینیت در شکل و شیء و هنر، یک پوسته نازک از عظمت حقیقت را دیدن است. از وقتی که یک تفکر در ذهن هنرمند شکل می‌­گیرد تا آنچه به وقوع می­پیوندد، عینیتِ همان امتزاج و آمیختگی با جان است که از صافی خیال هنرمند می­‌گذرد. این ساحتِ خیالِ هنرمند، با عینیتی که در طبیعت وجود دارد، ذهنیتی می­‌شود که ادراک هنرمندانه را شکل می­‌دهد.»

همایون سلیمی و جواد نوبهار که از شاگردان استاد ابراهیم مقبلی بودند با دعای طول عمر و سلامتی برای استاد گرانقدر و برجسته نقاشی ایران، به تعریف خاطراتی از دوران جوانی و روزگاری که شاگرد استاد بودند پرداختند.


آیین نکوداشت استاد ابراهیم مقبلی، عصر امروز، 23 آبان ماه، در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر، برگزار شد. همچنین در ادامه این مراسم نمایشگاهی از آثار این استاد فرهیخته با عنوان «از عینیت تا ذهنیت» در موسسه صبا برپا شد.



logo-samandehi