نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد


نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، صبح روز ۲۹ آبان ماه با حضور هادی مظفری مدیرکل دفترهنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و سعید اسلام زاده مدیر ارتباطات و رسانه این رویداد هنری در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، در ابتدای این نشست، سعید اسلام‌زاده ضمن معرفی حاضران، درباره مراحل طی شده برای رسیدن جشنواره به نقطه ای که امروز شاهدش هستیم و شکل گیری فراخوان و... توضیحاتی ارائه داد.

هادی مظفری در ادامه مراسم گفت: از سه ماه قبل کار جدی برای آسیب‌شناسی 10 دوره گذشته جشنواره آغاز شد و از صاحب‌نظران، هنرمندان و بزرگان هنرهای تجسمی دعوت شد تا نظرات خود را در این زمینه ارائه دهند. همچنین با مدیران دوره‌های گذشته هم‌اندیشی داشتیم تا بتوانیم مسیری را که طی شده، بررسی کنیم. جا دارد از افرادی مثل جمشید حقیقت شناس ومجتبی آقایی و زحماتی که در چند دوره اخیر برای برگزاری این جشنواره کشیدند همینجا نام ببرم.

او برآیند این نشست‌های چندماهه را شناسایی نیازهای جشنواره یازدهم عنوان کرد و درباره آنها توضیح داد: نخستین موردی که به آن رسیدیم این بود که حلقه صاحب‌نظران در زمینه سیاست‌گذاری، دبیری و داوری جشنواره باید بزرگ‌تر شود.

مظفری ادامه داد: ساختار جشنواره پیش از این به این شکل بود که دبیر جشنواره از سوی مقام بالادست انتخاب می‌شد و از آن پس به تنهایی در همه زمینه‌ها تصمیم می‌گرفت. اما امسال به این باور رسیدیم که باید ساختار را تغییر دهیم و شورای سیاست‌گذاری برای تصمیم‌های مهم تشکیل شود. در ضمن امسال برخلاف چند دوره گذشته، هر رشته هنری یک نماینده شورای سیاتگذاری دارد تا مدافع آن رشته باشد و با احتساب بخش هنرهای جدید، در نهایت به فراخوانی با 10 رشته و 10 دبیر در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی رسیدیم. در مرحله بعد ابراهیم حقیقی به عنوان دبیر جشنواره معرفی شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر، همچنین به تفاوت دیگر جشنواره امسال نسبت به دوره‌های سابق اشاره کرد و بیان کرد: امسال شاهد حضور پررنگ گالری‌داران به عنوان اثرگذارترین گروه در حوزه ارائه اثر و اقتصاد هنر هستیم. البته آنها سال‌های قبل به عنوان مدعو در جشنواره حضور داشتند ولی امسال، با آنها جلسات هم‌اندیشی برگزار کردیم و حضور ویژه‌ای در جشنواره دارند.

مظفری افزوده شدن بخش پژوهش به جشنواره یازدهم را نکته مهم دیگر این دوره از جشنواره دانست و اظهار کرد: برای بخش پژوهش تدارک ویژه‌ای دیده شده است. همچنین بخش ویژه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت جشنواره امسال قابل اشاره است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین انتخاب افراد برای مدیریت و اجرای بزرگ‌ترین رویداد تجسمی کشور را، کاری دقیق دانست و درباره آن گفت: در انتخاب اعضای شورای سیاست‌گذاری، دبیران و داوران، دقت شده است که افراد مورد وثوق و دارای شان و منزلت هنری وارد کار شوند. بنابراین با افزایش حلقه همکاران، امسال علاوه بر کسانی که سال‌های قبل در جشنواره حضور داشتند، افراد دیگری را هم به گروه اضافه کردیم. ترکیب سنی شورای سیاستگذاری، دبیران و داوران به سمتی رفت که پیشکسوتان در کنار جوانان صاحبنظر و فعال در عرصه‌های بین‌المللی کنار هم به همفکری بپردازند. سعی کردیم به بهترین ترکیب برسیم و حضور نداشتن برخی هنرمندان به این دلیل بود که جای دیگری مسئولیت پذیرفته بودند.در ادامه این نشست،

ابراهیم حقیقی، دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، پیش از آغاز سخنان خود خطاب به اصحاب رسانه حاضر در جلسه گفت: در عصر حاضر حضور و نقش رسانه‌ها غیرقابل انکار است. خوشبختانه در سال‌های اخیر خبرنگاران حوزه تجسمی بسیار فعال شده‌اند. بنابراین تاثیر عملکرد شما اهالی رسانه در جشنواره تجسمی، کمتر از خود رخداد نیست. اگر شما نباشید این اتفاق هرگز دیده نمی‌شود.

او سپس، اتفاق‌های جشنواره امسال را برشمرد و گفت: در هفت دوره نخست، هنرها از یکدیگر تفکیک شده بودند و جدا داوری می‌شدند. اما بعد گروهی سنجیده شدند. در جلساتی که در ماه‌های گذشته با استادان هنر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به روال گذشته برگردیم و هر رشته توسط داوران متخصص خود بررسی شود.

ابراهیم حقیقی همچنین اختصاص بخش ویژه کیوریتوری را که با دعوت از چند کیوریتور قرار است نمایشگاه هایی در جشنواره برپا کنند، نقطه مثبت دیگر این جشنواره دانست و درباره حضور گالری‌ها در جشنواره نیز توضیح داد: لیلی گلستان به عنوان یک گالری دار از ابتدا در شورای سیاست‌گذاری حضور داشت. با برگزاری چند نشست با گالری داران حالا می توانیم اعلام کنیم که گالری‌های دیگر هم با آثارشان به جشنوراه می‌پیوندند.

دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، جشنواره را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان کمتر شناخته شده دانست و گفت: در بخش مسابقه به جوانان و هنرمندان شهرستانی خواهیم پرداخت. بسیاری از هنرمندان به دلیل دوری از پایتخت فرصت این را ندارند که آثارشان را در معرض دید قرار دهند. چار که در بسیاری از شهرها گالری وجود ندارد و گالری های تهران هم به سختی به آنها فرصت برپایی نمایشگاه می دهند. در این جشنواره بیست نفر از بهترین هنرمندان هر رشته تقدیر می‌شوند که به کمک رسانه‌ها می‌توانند دیده شوند و به جامعه هنری نیز معرفی شوند. گالری‌ها هم می‌توانند از این فرصت برای کشف استعدادهای جوان استفاده کنند.

وی همچنین اضافه شدن تعداد جوایز بخش مسابقه را تمهید تازه شورای سیاست‌گذاری دانست و گفت: به ناشر برگزیده و نقد برگزیده هنرهای تجسمی هم فرصت دیده شدن خواهیم داد.

این هنرمند با سابقه گرافیک کشور، در ادامه سخنانش به نمایش مستندهای تجسمی در جشنواره اشاره کرد و گفت: مستندهای مرتبط با هنر تجسمی مانند آثار خسرو سینایی در این دوره از جشنواره در خانه هنرمندان ایران اکران و با حضور فیلمساز نقد و بررسی می‌شود. همچنین چند فیلم با موضوع هنرمندان برجسته ایرانی و خارجی نیز معرفی خواهد شد. نمونه بارز این دسته فیلم‌ها «کمال‌الملک» ساخته مرحوم علی حاتمی است.

ابراهیم حقیقی درباره جوایز این دوره نیز گفت: در هر یک از گروه‌های ده‌گانه مبلغ ۱۵ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه طوبای زرین جشنواره به برگزیده داده می‌شود و علاوه بر آن نفر تقدیر شده، ۵۰ میلیون ریال جایزه می‌گیرد.

در ادامه این نشست محسن سلیمانی، مدیر اجرایی جشنواره تجسمی فجر نیز در سخنان کوتاهی گفت: جشنواره تجسمی فجر یک رویداد دیداری است و به همین دلیل بر خلاف جشنواره‌های دیگر طولانی‌تر خواهد بود. زیرا هنرهای تجسمی نیازمند آشنا کردن مردم با این فضاست. بنابراین این جشنواره امسال در 40 روز برگزار می شود که نمادی از 40 سالگی انقلاب اسلامی نیز هست.

5 بهمن تا ۱۵ اسفند برای رخداد امسال در نظر گرفته شده است که این جشنواره در موسسسه صبا، مجموعه نیاوران، خانه هنرمندان، موزه امام علی (ع) و باغ موزه قصر برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، سیدامیر سقراطی، دبیر هنری جشنواره نیز گفت: به نظر من اتفاق بزرگ جشنواره یازدهم اعتمادسازی و استفاده از ظرفیت‌های تجسمی در بیشتر رشته‌های زیرمجموعه آن است. در تمام 10 دوره گذشته، مدیران برای برگزاری جشنواره زحمت کشیدند ولی با آسیب‌شناسی که کردیم تلاش بر این بود که از ظرفیت‌های نادیده گرفته شده استفاده شود. گویا امسال به اندازه بیست جشنواره، رویداد خواهیم داشت.

سقراطی در توضیح بیشتر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از جشنواره، بازگرداندن رشته های مختلف هنرهای تجسمی در کنار پرداختن به هنرهای مدرن بود و موضوع دیگری دعوت از گالری‌ها برای کمک به برگزاری جشنواره. در این دوره با حضور گالری‌ها بدون ترس از نبود مخاطب، نمایش ‌رویکردهای معاصر هنر را به گالری‌ها سپردیم تا هنرمندانشان را بیاورند و آنها را معرفی کنند. ۳۵ داور و ۱۰ دبیر به ما اعتماد کردند و همراهمان شدند که برای خود من اتفاق بسیار مهمی است.

امیر سقراطی درباره نمایش آثار هنرمندان در شهرستان‌ها در حاشیه جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: بخشی از دستاوردهای تجسمی شهرستانی‌ها در استان‌های مختلف به نمایش در می‌آید که البته زیر نظر کیوریتور مورد اعتماد ماست.

او در بخش دیگری از سخنش با اشاره به سابقه خود در زمینه روزنامه‌نگاری و نقد هنرهای تجسمی، توجه به منتقدان و روزنامه‌نگاران در این دوره را اتفاق خوبی توصیف کرد و گفت: در این زمینه مطالعه عمیقی خواهیم داشت و به بهترین آثار در کنار آثار هنری جایزه می‌دهیم. همچنین کتاب‌های تجسمی منتشر شده در چهل سال گذشته را نمایش می‌دهیم که تا مخاطبان و هنرمندان با سیر مطالعات هنری در چهل سال گذشته آشنا شوند.برگزاری همایش علمی در طول برگزاری جشنواره یکی دیگر از موضوعاتی بود که سقراطی از آن خبر داد.

این مدیر هنری توضیح داد: در همایشی که در ایام برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد، سه پنل سخنرانی خواهیم داشت که به رابطه هنرهای تجسمی با جامعه، اقتصاد و آموزش می‌پردازند. پژوهشگران می‌توانند در ذیل این سه محور به دبیرخانه مقاله بدهند. امیدواریم بتوانیم کتاب مجموعه مقالات را در روز اختتامیه تقدیم اهالی هنر کنیم. امیدوارم این حرکت به بررسی و آسیب‌شناسی هنر ما کمک کند.

در ادامه هادی مظفری درباره بخش‌های ویژه چهل سالگی انقلاب گفت: پلاک 40 ، ویژه نمایش هنرهای تجسمی انقلاب است. همچنین نمایشگاه عکس روزهای انقلاب داریم. هادی مظفری در تکمیل سخنش بیان کرد: در بخش هنر معاصر ایران یا همان «چهل نمایشگاه، چهل شهر» بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر را به شهرهای مختلف می بریم. البته نه اصل آثار.

در پایان نیز از هنرمندان برگزیده انقلاب و دفاع مقدس تجلیل خواهد شد.

logo-samandehi