"تاثیر" مروری بر آثار نامداران تاثیرگذار هنر تجسمی ایران

منیژه صحی: تنها خواسته ما حمایت از هنرمندان است

اخیرا نمایشگاهی تحت عنوان تاثیر شامل مجموعه آثار هنرمندان پیشکسوت تاثیرگذار بر هنر ایران و برخی از هنرمندان نسل جوان کار کشته در گالری خط سفید برپاشده است که به این مناسبت گفتگویی با کیوریتور این نمایشگاه منیژه صحی که خود نیز از پیشکسوتان و فعالان حوزه تجسمی کشور است، داشته ایم. در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند و استاد دانشگاه باشید:


منیژه صحی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با اهداف و رویکردهای برگزاری این نمایشگاه توضیح داد:

برنامه ما در گالری خط سفید این است که هر فصل و یا هر شش ماه بتوانیم مجموعه ای را از آثار هنرمندان پیشکسوت در کنار هنرمندان جوان و حرفه ای برپا کنیم. در این مجموعه نیز با هنرمندان صحبت کردیم و با استقبال خوب هنرمندان، از هر هنرمند یک اثر گرفتیم. به استثنا دو تا سه نفر از آنها که تعداد بیشتری اثر ارائه داده اند.

این هنرمند در رابطه با معیار انتخاب هنرمندان این مجموعه بیان کرد:

ابتدا از هنرمندان پیشکسوت دعوت کردیم و سعی ما بر این بوده به گونه ای انتخاب کنیم که از هر زمینه هنرمندی حضور داشته باشد و به عنوان مثال آثار انتزاعی، فیگوراتیو و ... را در یک مجموعه داشته باشیم و در کنار هم بتوانیم مجموعه کاملی ارائه دهیم.

صحی در رابطه با حضور جوانان در کنار هنرمندان پیشکسوت گفت: معتقد هستم باید جوانان در کنار حرفه ای ها باشند. چرا که همواره میتوانند از کار بزرگترها ایده بگیرند و گفتگو کنند بنابراین در گالری خط سفید همواره بر این موضوع تاکید داریم.

این استاد دانشگاه در خصوص اولویت های نیاز های هنرمندان در جامعه بیان کرد:

در واقعیت مرکز هنرهای تجسمی و یا وزارت ارشاد باید همواره حامی هنرمندان از هر طریق باشند. از طریق خرید آثار، حمایت های کارگاهی، برگزاری بحث و گفتگو و غیره ...

"تنها خواسته ما ایجاد محل برگزاری آتلیه باز است"

این هنرمند در ادامه از از نبود فضای آزاد برای کار و گفتگوی هنرمندان ابراز تاسف کرد و توضیح داد:

به عنوان مثال من همیشه این ایده را داشته ام که ما بتوانیم یک سالن بزرگ داشته باشیم به عنوان آتلیه باز، که هنرمندان در آنجا کار و بحث و گفتگو کنند و حتی این محل برای بازدید عموم باز باشد و عموم مردم بتوانند از فضا دیدار کنند و ببینند هنرمندان چطور کار میکنند و با آنها آشنا بشوند.

در چنین فضایی هنرمند میتواند در مورد آثارش، شیوه کارش و هر آنچه در کارش دیده میشود صحبت کند.

به این شکل هم جنبه های آموزشی، هم جنبه های فرهنگی و حتی جنبه های اقتصادی را پوشش دهیم و آثاری که هنرمندان خلق میکنند به فروش برسد.

این ایده را من مدت ها است که مطرح کردم و حتی در دوره قبل هیئت مدیره انجمن با نماینده شورای شهر مطرح شد اما متاسفانه عملی نشد.

تنها خواسته ما محل برگزاری این کارگاه است. هنرمندان تمام تجهیزات و موارد دیگر را تهیه میکنند. قطعا فضایی خواهد بود که هر شخصی از هر کجای دنیا که بیاید میداند در این محل میتواند با هنرمندان آشنا شود و اثر هنری خریداری کند.

وی در ادامه بر عملکرد صدا و سیما به جهت عدم حضور کافی در انعکاس برنامه های حوزه هنرهای تجسمی و دعوت از هنرمندان پیشکسوت در این زمینه انتقاد کرد.

صحی با تاکید بر جذابیت مشاهده کار کردن هنرمندان به صورت زنده خبر از برنامه ریزی برگزاری ورکشاپ هایی توسط هنرمندان در گالری خط سفید داد.

و با تاکید بر استقبال گالری خط سفید از تمام حیطه های هنرهای تجسمی به برگزاری نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی از جوانان در طول سال اشاره کرد.


محرومیت هنرمندان ایرانی از حضور درFIACبه دلیل تحریم ها

نمایشگاه بین المللی FIAC رویدادی است که در آن آثار هنرمندان از طرف گالری های تمام جهان در پاریس به نمایش در می آیند. مسئواین این رویداد به گالری خط سفید از ایران نیز مراجعه کرده بوده است و به گفته منیژه صحی با تایید تعدادی از آثار هنرمندان این گالری و حتی پس از خریداری آثار هنرمندان پیش از ارسال آثار به پاریس به دلیل تحریم ها و مشکل در انجام بیمه ی آثار ناچار به حذف هنرمندان ایرانی در این رویداد بین المللی شده اند.

logo-samandehi