برزین ضرغامی: تمام مناطق شهر باید به یک نسبت از حضور مجسمه‌ها بهره‌مند شوند

گزارش نشست خبری ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران


نشست خبری ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران، سه شنبه 6 آذرماه با حضور برزین ضرغامی ، رئیس دوسالانه ششم و سید مجتبی موسوی، دبیر این دوسالانه، در سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، در ابتدای این نشست برزین ضرغامی با اشاره به اینکه حدود 2 هزار مجسمه در سطح شهر تهران نصب شده است، گفت: تلاش می‌کنیم در طول سال این آثار را سامان‌دهی کنیم و فضایی فراهم کنیم که مجسمه‌ها بهتر دیده شوند و بتوانند پیام خود را به شهروندان برسانند.

ضرغامی افزود: در طول سال چند فراخوان برای مشارکت هنرمندان وجود دارد تا آثار آنها توسط شوراهای داوری بررسی شده و آثار برگزیده در شهر نصب شوند. علاوه بر دوسالانه مجسمه‌های شهری، رویداد سمپوزیوم مجسمه‌ هم فرصتی برای هنرمندان مجسمه‌ساز فراهم می‌کند تا آثار خود را در سطح شهر نصب کنند. دوره جدید این رویداد به سال 98 موکول شد تا با دوسالانه ششم مجسمه‌های شهری تداخل نداشته باشد و فرصت بیشتری برای ارائه ایده‌ها، بررسی و اجرای آنها وجود داشته باشد. در موضوع نصب مجسمه‌های شهری تلاش داریم که عدالت میان مناطق مختلف برقرار باشد و در تمام مناطق شهر به یک نسبت از حضور مجسمه‌ها بهره‌مند شویم.

او با اشاره به انتشار فراخوان ششمین دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری در اردیبهشت ماه گفت: امسال برای شرکت هنرمندان در دوسالانه چارچوبی در نظر گرفته شد تا بتوانیم کیفیت آثار را بالاتر ببریم. بر این اساس 7 شرط برای شرکت کنندگان مطرح شد که با دارا بودن 3 شرط از میان آنها، امکان شرکت در فراخوان را پیدا کردند.

ضرغامی افزود: تحصیلات آکادمیک در رشته مجسمه‌سازی، حداقل 7 سال فعالیت مستمر در زمینه مجسمه‌سازی، برگزاری نمایشگاه انفرادی یا شرکت در 3 نمایشگاه گروهی، راهیابی به یکی از دوسالانه‌های مجسمه‌سازی، حضور در یک سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، نصب مجسمه شهری و عضویت در انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران یا سایر مجامع هنری مرتبط، شروط لازم برای حضور هنرمندان در دوسالانه ششم بود.

او با ارائه آماری درباره شرکت کنندگان دوسالانه گفت: 902 نفر در فراخوان شرکت کردند که از این میان 280 نفر برای بررسی در مرحله بعدی انتخاب شدند و در نهایت 61 نفر به نمایشگاه ششمین دوسالانه راه یافتند. در پایان نمایشگاه 15 اثر با انتخاب داوران و یک اثر با رای مخاطبان انتخاب می‌شوند تا در طول یک سال آینده ساخته شده و در شهر نصب شوند. پس از آن داوری نهایی از میان آثار نصب شده در شهر صورت گرفته و 3 اثر برگزیده معرفی می‌شوند.

رئیس دوسالانه ششم مجسمه‌های شهری افزود: در طول 35 روز نمایشگاه قصد داریم با برگزاری فعالیت‌های جنبی به ارتقای حوزه مجسمه کمک کرده و فرصت نقد و سخنرانی‌های مختلف را فراهم کنیم. همچنین خیابان برادران مظفر چند سال پیش توسط سازمان زیباسازی سنگ فرش شده و برای فعالیت‌های هنری آماده شد، اما در طول این سال‌ها اتفاق خاصی در آن رخ نداد. امیدواریم امسال به مناسبت این دوسالانه بتوانیم این خیابان را به عنوان یک خیابان فرهنگی و هنری مطرح کنیم.

در ادامه این نشست مجتبی موسوی، دبیر ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: سازمان زیباسازی برای پرداختن به هنرهای شهری راه‌های مختلف را در پیش گرفته و با فراخوان‌های مختلف فرصت برای مشارکت هنرمندان تجسمی را فراهم می‌کند. دوسالانه مجسمه‌های شهری از سال 87 آغاز به کار کرد و جزء رویدادهایی بود که به سرعت تثبیت شد و جایگاه خود را در میان رویدادهای هنری پیدا کرد. همچنین این رویداد توانست به عنوان الگویی برای سایر رویدادهای هنری مطرح شود و شاهد بودیم که شهرهای دیگر نیز نمونه‌هایی از آثار نصب شده در تهران را به هنرمندان سفارش دادند.

موسوی ادامه داد: حاصل 5 دوره گذشته این دوسالانه ساخت و نصب 50 مجسمه در سطح شهر است و در ادوار مختلف سعی شده است کیفیت آثار و اجرای آنها ارتقا پیدا کند. در این دوره نیز شورای سیاست‌گذاری تلاش کرد الگوی حرفه‌ای برای هنرمندان شرکت کننده و مدیران شهری ارائه دهد تا آنها با مختصات و ویژگی‌های مجسمه شهری بیشتر آشنا شوند.

دبیر دوسالانه افزود: شورای سیاست‌گذاری جلسات متعددی داشت و با آسیب‌شناسی دوره‌های قبلی تلاش کرد رویکرد دوره جدید را طراحی کند. در میان شورای انتخاب آثار ، مونا آقا بابایی، نفر برگزیده دوسالانه قبلی نیز حضور دارد و در هیات داوران نهایی نیز از حضور کوین جونز بهره می‌بریم که منتقد هنری و متخصص در آثار منطقه خاورمیانه است.

او با اشاره به نشست‌های تخصصی این دوسالانه گفت: در مجموع 14 نشست در دوسالانه ششم پیش بینی شده است که تا به حال 6 نشست برگزار شده و باقی آنها همزمان با این رویداد برگزار می‌شوند. همچنین ما در یک سال گذشته 3 چهره شاخص مجسمه‌سازی کشور را از دست دادیم. کارل اشلامینگر هنرمند مسلمان آلمانی که ساکن ایران بود و سالها به فعالیت هنری و تدریس مشغول بود، رضا امیر یاراحمدی که آخرین اثر او 10 ماه قبل در میدان رشدیه تهران نصب شد و محسن وزیری مقدم که چند ماه قبل در ایتالیا درگذشت، هنرمندانی هستند که امسال در یک بخش جانبی دوسالانه با نام "یاد" آثار آنها به نمایش درمی‌آید.

پس از آن ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دزدیده شدن مجسمه‌های شهری گفت: تمام آثار هنری که در شهر نصب می‌شوند جزء اموال سازمان زیباسازی هستند و برای حفاظت از آنها بیمه‌ای در نظر گرفته شده است تا امکان بازسازی آثار فراهم باشد.

موسوی نیز در رابطه با این موضوع گفت: در مجموع 14 مجسمه در تهران به سرقت رفت که سازمان زیباسازی توانست به سرعت نمونه اصلی که در اختیار هنرمند است را یافته و نسخه دیگری از مجسمه را در شهر نصب کند. تنها مجسمه‌ای که به دلیل درگذشت هنرمند طراح نتوانسته بودیم آن را جایگزین کنیم، نیم تنه استاد شهریار اثر استاد بهاری بود که چند روز پیش مطلع شدیم نسخه گچی آن در یکی از موزه‌ها نگهداری می‌شود و به زودی نسخه برنزی آن ساخته خواهد شد.

ضرغامی در پاسخ به اینکه بعضی از آثار نصب شده در شهر مورد پسند شهروندان نیستند، گفت: مجسمه‌های مختلفی با رویکردها و کارکردهای متفاوت در شهر نصب شده‌‌اند که ممکن است بعضی از آنها با سلیقه عده‌ای از شهروندان مطابق نباشند. تلاش ما این است که تا جایی که می‌توانیم به ضروریات و نیازهای شهر بپردازیم، اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که یک اثر نمی‌تواند سلیقه همه افراد را راضی کند. بنابراین باید تنوع و تکثری در مجسمه‌ها وجود داشته باشد که همه افراد را راضی نگه دارد. در نهایت آثاری در دستور حمایت‌های سازمان قرار می‌گیرند که مورد نیاز شهر بوده و با فرهنگ ما همخوانی داشته باشند.

موسوی نیز در ادامه این موضوع گفت: در سازمان زیباسازی از سال 80 چند شورای تخصصی وجود دارد که تصمیم‌گیری درباره همه آثار هنری شهری بر عهده آنها است. بنابراین تمام انتخاب‌ها توسط هنرمندان و متخصصان انجام شده است. نکته دیگر این است که در سالهای ابتدایی فعالیت در زمینه دیوارنگاره‌ها و مجسمه‌های شهری، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما شناختی از مختصات آثار شهری نداشتند، اما در حال حاضر دانشگاه‌ها همگام با آموزش هنر در دنیا هستند و بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در رویدادهای داخلی توانستند به رویدادهای بین‌المللی راه پیدا کنند.

ضرغامی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت مجسمه‌های برگزیده گفت: هزینه اجرا متناسب با نکاتی مانند ابعاد و متریال آثار مشخص می‌شود. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان رقم مشخصی را برای آنها در نظر گرفت اما به صورت میانگین 80 میلیون تومان برای هر اثر به صورت تقر یبی م یتوان در نظر گرفت.
موسوی نیز درباره رویکردها در انتخاب آثار گفت: ایجاد زمینه برای بروز ایده‌های خلاقانه مبتنی بر فرهنگ شهر، هدف اصلی این دوسالانه است. معمولا در دوسالانه‌ها موضوع مشخصی برای هنرمندان درنظر گرفته نمی‌شود و آنها آزاد هستند که بر اساس خط فکری و روند کاری خود آثاری را ارائه دهند که در نهایت بر اساس ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه، بدیع بودن ایده و طرح، داوری می‌شوند.

گفتنی است ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران روز 9 آذر ساعت 16 در موسسه فرهنگی و هنری صبا افتتاح می شود و تا 5 دی ماه در گالری‌های خیال و آیینه موسسه صبا ادامه دارد.

logo-samandehi