یادی از معمار موزه آبگینه

مراسم بزرگداشتی برای هانس هولاین ـ معمار و طراح موزه‌ی سفالینه و آبگینه‌ی ایران ـ روز دوشنبه (۱۹ آذر ماه) برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور لیلی هولاین ـ دختر این معمار، سباستین ها کان اشمیت و پیتر ترومر در موزه سفالینه و آبگینه ایران برگزار خواهد شد.

علاقمندان برای حضور در این مراسم می‌توانند روز دوشنبه (۱۹ آذر ماه) از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به موزه سفالینه و آبگینه ایران واقع در خیابان سی تیر، شماره ۵۹ مراجعه کنند.

«هانس هولاین» متولد ۳۰ مارس ۱۹۳۴ در وین، معمار برجسته اتریشی، برنده جایزه پریتزکر در سال ۱۹۸۵، طراح موزه آبگینه و سفالینه در تهران است. وی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۴ در سن هشتاد سالگی بر اثر یک بیماری شدید در وین درگذشت. فرزند او مکس هولاین ریاست موزه متروپولیتن نیویورک را در حال حاضر بر عهده دارد.

موزه فعلی سفالینه و آبگینه خانه تاریخی است که از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ شمسی محل اقامت قوام السلطنه محسوب می‌شده و پس از آن به سفارت مصر واگذار شد. در زمان استقرار سفارت مصر در این ساختمان گچ بری‌هایی به سبک اروپایی به بخشی از تالارهای طبقه اول افزوده شد. پس از سفارت مصر مدتی، سفارت افغانستان این خانه را در اختیار گرفت و پس از آن به بانک بازرگانی واگذار شد تا اینکه در ۱۳۵۵ شمسی دفتر فرح پهلوی این عمارت قاجاری را برای راه‌اندازی موزه خریداری کرد.

طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین‌ها و معماری داخلی آن به هانس هولاین، معمار برجسته اتریشی سپرده شد. هولاین از قدیمی‌ترین معماران سبک پست مدرن، در طراحی موزه آبگینه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر، ستون‌های تخت جمشید، قوس‌های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین‌ها و فضای کلی موزه به صورت مدرن طراحی شده‌اند اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد.

logo-samandehi