تصمیم راسخ ایتالیا برای بازگرداندن مجسمه ۲۰۰۰ ساله

دادگاه عالی ایتالیا قصد دارد مجسمه ۲۰۰۰ ساله‌ای به‌ نام «جوان پیروز» که هم اینک‌ در موزه‌ای در امریکا نگهداری می‌شود را به این کشور بازگرداند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به‌ نقل از گاردین نوشت، بر اساس قوانین جدید تعیین شده توسط دیوان عالی ایتالیا، موزه مرکز گتی (یکی از مراکز فرهنگی هنری معروف جهان در لس‌آنجلس) موظف شده است، مجسمه ۲۰۰۰ ساله را به کشور ایتالیا برگرداند.

این مجسمه ۲۰۰۰ ساله برنزی با ارزش ۴ میلیون دلار (۳.۱ میلیون پوند) در سال ۱۹۷۷ به موزه گتی برده شده است. این موزه قصد دارد از حقوق قانونی خود در برابر بازگرداندن مجسمه باستانی یونانی به‌ نام «جوان پیروز» دفاع کند. این مجسمه همچنین با عنوان «پهلوانی از فانو» یا به بیان ساده‌تر «برنز گتی» نیز شناخته می‌شود.

این اثر توسط هنرمند یونانی به‌ نام «لوسیپوس» بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.

مجسمه برنزی توسط یک ماهیگیر از پسارو در سواحل دریای آدریاتیک در سال ۱۹۶۴ پیدا شد و چندین بار فروخته شد تا در نهایت نزدیک به ۴۰ سال قبل به موزه گتی سپرده شد.

با این حال ایتالیا همواره مدعی بوده که این مجسمه به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شده است.

همچنین دادگاه عالی ایتالیا اولین درخواست رسمی خود را جهت بازگرداندن این مجسمه از امریکا در سال ۱۹۸۹ به‌ ثبت رسانده است. پس از ۱۱ سال دادخواهی‌های رسمی، این دادگاه درخواست‌های موزه گتی امریکا برای ماندن مجسمه در این کشور را رد کرد.

دادگاه عالی ایتالیا به رسانه‌های این کشور گفته است که تصمیمشان برای بازگرداندن اثر قطعی است و این مجسمه باید برگردانده شود.

این مجسمه تقریبا یکی از محبوب‌ترین آثار موزه گتی در لس‌آنجلس است. اما بر سر مالکیت قانونی آن پس از اینکه موزه گتی اثر را از یک دلال آثار هنری آلمانی در سال ۱۹۷۷ اثر خریده، بحث است.

لوسیپوس، سازنده این اثر یک مجسمه‌ساز و معمار یونانی بود که در قرن ۴ قبل از میلاد می‌زیست. او همراه با سکوپاس و پرکسیتلیز، یکی از سه مجسمه‌ساز بزرگ دوران یونان باستان شناخته می‌شوند.

logo-samandehi