اردشیر میرمنگره: "چهل نمایشگاه، چهل شهر" یک فرصت و یک اتفاق فراگیر است

ارسال آثار منتخب مخزن موزه هنرهای معاصر تهران به چهل شهر

به گفته مدیربخش "چهل نمایشگاه چهل شهر" یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منتخبی از بهترین آثار هنرمندان ایرانی چهار دهه گذشته مخزن موزه هنرهای معاصر تهران در چهل شهر ایران به نمایش در می‌آید.

مدیر نمایشگاه‌های استان‌های کشور که با عنوان "هنرهای تجسمی معاصر، چهل نمایشگاه چهل شهر" در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر برپا می شود، درباره این بخش گفت: یکی از بخش‌های تازه جشنواره یازدهم تجسمی فجر نسبت به دوره های گذشته، بخش چهل نمایشگاه چهل شهر است که قرار است در این بخش منتخبی از بهترین آثار هنرمندان ایرانی چهار دهه گذشته مخزن موزه هنرهای معاصر تهران، در چهل شهر ایران به نمایش درآید.

او درباره جزییات این بخش توضیح داد: قرار است چهل اثر تجسمی که بیشتر آنها نقاشی هستند، انتخاب شوند و هر یک در چهل نسخه با کیفیت تکثیر شوند و هر چهل اثر به چهل منطقه از ایران برود و در نمایشگاهی، عرضه شود. برای انتخاب این آثار مبنا این بوده است که چهل اثری را انتخاب کنیم که در طول چهل سال گذشته خلق شدند، خریداری شدند و پلاک گنجینه موزه هنرهای معاصر را گرفته‌اند.

میرمنگره، درباره روند کار این بخش بیان کرد: در مرحله اول بر اساس فهرست آثار و هنرمندان چهل سال گذشته، ۷۰۰ اثر انتخاب شد. در مرحله بعد از روی تصاویر آثار ۳۰۰ اثر انتخاب شد. تا این مرحله انتخاب ها به عهده بنده بود. از این پس کار به عهده شورایی است که چهل اثر نهایی را با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف انتخاب کنند. این هیات انتخاب مدیران برگزارکننده جشنواره هستند. ملاک آنها برای انتخاب آثار امکان نمایش آثار و به دست آوردن یک مجموعه منسجم از روند هنرهای تجسمی در این سالهاست.

او درباره نحوه کپی گرفتن از این آثار گفت: موزه تصاویر با کیفیت برخی از این آثار را در آرشیو دارد. اگر نداشته باشد ما باید آن را تهیه کنیم. هر چهل اثر به صورت یک یونیفرم واحد آماده می‌شوند و به استان‌ها فرستاده می‌شوند. امکان نمایش اصل آثار در این نمایشگاه ها نیست چرا که حمل و نقل آنها هزینه بسیار زیادی می خواهد و از طرفی در برخی نقاط امکان نگهداری از آثار وجود ندارد. تا این لحظه قرار بر این است که نمایشگاه تهران هم درست مثل شهرستان‌ها باشد و از کپی آثار برای این نمایشگاه استفاده شود.

این مدیر هنری، همچنین به شهرهای مقصد نمایشگاه اشاره کرد و گفت: با اداره کل هنرهای تجسمی سی استان مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم هر یک سه گالری خود را با شرایط و امکانات و متراژ نمایش آنها به ما معرفی کنند. ما از روی لیست ارسال شده، لیست نهایی شهرها را انتخاب خواهیم کرد. ممکن است شهرها مرکز استان باشند و ممکن است نباشند. ممکن است از برخی استانها دو شهر انتخاب شوند.

او درباره زمان برگزاری نمایشگاه نیز گفت: زمان برگزاری نمایشگاه تقریبا همان زمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. اما چون ممکن است هر استان برنامه‌های خود برای بزرگداشت دهه فجر را داشته باشد ممکن است این نمایشگاه ها همزمان در هر شهر برگزار نشود.

میرمنگره گفت: این بخش قرار است یک پوستر مستقل داشته باشد تا توسط آن رویداد در استان‌ها معرفی و اطلاع‌رسانی شود. این کاری است که ما از تهران انجام می‌دهیم. هر استان هم می‌تواند بسته به امکانات استانی خود اطلاع رسانی این بخش را انجام دهد. ما از اینجا کارها را آماده نمایش و ارسال می‌کنیم. اما تمام مراحل نمایش بر عهده اداره کل ارشاد استان‌ها خواهد بود.

اردشیر میرمنگره بخش "هنرهای تجسمی معاصر، چهل نمایشگاه چهل شهر" را یک فرصت دانست و گفت: این بخش می‌تواند برای هنرمندان و سایر مخاطبان هنرهای تجسمی، حکم مروری بر هنر و گرایش‌های هنری چند دهه گذشته را داشته باشد. این یک کار توسعه‌ای و ترویجی است. برخی از این آثار ممکن است تا کنون حتی در تهران هم نمایش داده نشده باشند. وقتی این آثار نمایش داده می‌شود برای مخاطب روزنه تازه‌ای باز می‌شود و او می‌تواند تعدادی از آثار مهم سالیان اخیر را ببیند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 ‌برگزار ‌می‌شود. در این ‌‌جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‌دبیری اجرایی را ‌عهده‌دار ‌هستند.‌


logo-samandehi