منتخبین ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری معرفی شدند

حناچی: باید شهر را به هنرمندان بسپاریم


مراسم اختتامیه ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران سه شنبه 4 دی ماه با انتخاب 13 اثر برگزیده در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجد جامعی و محمد سالاری اعضای شورای شهر تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مجتبی موسوی دبیر ششمین دوسالانه مجسمه‌‌های شهری، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان، ایرج‌راد، عباس مشهدی‌زاده، سعید شهلاپور و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه برزین ضرغامی با اشاره به شرکت بیش از ۷۰۰ هنرمند در دوسالانه ششم گفت: تعدادی از هنرمندان با تجربه و با دانش به داوری آثار پرداختند و سرانجام ۶۰ اثر به نمایشگاه دوسالانه راه پیدا کرد. این نمایشگاه بیش از یک ماه برقرار بود و مورد استقبال مخاطبان مختلف به ویژه دانشجویان هنر قرار گرفت. امسال در نمایشگاه انتخاب یک اثر برگزیده به عهده مخاطبان گذاشته شد و به دلیل حضور جمع‌های تخصصی بازدیدکنندگان، اثری که توسط مخاطبان انتخاب شد بسیار نزدیک به آثار انتخابی داوران است.

پس از آن احمد مسجدجامعی با اشاره به حضور خود در مراحل شکل‌گیری دوسالانه مجسمه‌های شهری در سال‌های گذشته، گفت: زمانی که سند دوسالانه مجسمه‌های شهری تهیه شد عرض کردم برای اینکه این رویداد جایگاه واقعی خود را پیدا کند باید سطح برنامه را بالا ببریم. اولین تصمیمی که گرفتیم این بود که مسابقه در سطح ریاست سازمان زیباسازی انجام شود و علت این بود که وجاهت هنریِ هنرمندان کشور اقتضا می‌کرد در بالاترین سطح با این مسئله برخورد کنیم.

مسجد جامعی افزود: یکی از ملزومات ایجاد کیفیت، آرامش و لذت بردن از زندگی در شهر، وجود آثار هنری است که باید به آن بپردازیم. ما در زمینه هنرهای شهری کار چندانی انجام ندادیم اما آثاری که از چند هزار سال پیش پیدا کرده‌ایم نمونه‌های بسیار خوبی از هنر شهری هستند که می‌توانیم از آنها برای هنر شهری الهام بگیریم. علاوه بر این باید نسبت به آثاری که در سال‌های گذشته در شهر نصب شده نیز بازبینی داشته باشیم و آثاری را در شهر استفاده کنیم که فرهنگ و تاریخ تهران در آنها در نظر گرفته شده باشد.

پس از آن مراسم تقدیر از لیلیت تریان نخستین بانوی مجسمه‌ساز ایران که متولد سال ۱۳۰۹ است انجام شد و در ادامه این مراسم پیروز حناچی ضمن تبریک میلاد مسیح و تسلیت رحلت آیت الله شاهرودی گفت: آثاری که از هنرمندان در گوشه گوشه شهر دیده می‌شود، نقشی است که از این عزیزان باقی می‌ماند و نام و یاد آنها را همیشه زنده نگه می‌دارد. در آموزه‌های دینی ما آمده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس هر چه که زیباست جلوه‌ای از مظاهر الهی است. وظیفه ما در شهرداری تهران این است که به ترویج زیبایی در این شهر بپردازیم و حال خسته شهر خود را با دیدن زیبایی قدری التیام ببخشیم.

حناچی افزود: در شهری که مردم از ترافیک و آلودگی رنج می‌برند قطعا راهی وجود دارد که بتوانیم از این بار کم کنیم. مقدمه این کار توجه به زیبایی‌شناسی است و اگر به این مقدمه توجه نکنیم ممکن است حتی با نیت آفرینش زیبایی، آثاری را در شهر به جا بگذاریم که قابل پذیرش درک عمومی نباشند. در شهرهای ما مدعی زیاد است اما زیبایی کم است، به همین دلیل تعداد آثار شاخصی که در طی سالیان دراز مورد افتخار ما باشند و تغییر نکنند بسیار اندک است.

شهردار تهران ادامه داد: به نظر من یکی از راه‌های بهبود این شرایط بالا بردن سطح سلیقه مردم است و برای این کار باید زیبایی‌شناسی را در میان مردم ترویج دهیم. به همین دلیل است که در کشورهای دیگر هزینه زیادی برای تاسیس مکان‌های هنری و فعالیت‌های هنری اختصاص داده می‌شود. به این ترتیب سطح سلیقه مردم بالا می‌رود و دیگر به کم راضی نمی‌شوند.

حناچی افزود: مدیریت نظام شهری چنین وظیفه‌ای دارد و ما باید این شرایط را فراهم کنیم. با هنر و اصول زیبایی‌شناسی می‌توان شهر را متحول کرد، اما جای خالی هنر در شهرهای ما به شدت حس می‌شود. ما باید شهر را به هنرمندان بسپاریم و شاهد آفرینش‌های هنری آنها باشیم. ممکن است که منابع ما کم باشد و شرایط مناسبی برای این کار نداشته باشیم اما حتی اگر همان هزینه اندک را هم در این راه صرف کنیم نتیجه خوبی به دست می‌آوریم. هنر و استفاده از هنر در شهر می‌تواند بخشی از آلام شهر را التیام بخشد و ما در دوره جدید حتما این موضوع را جدی‌تر پیگیری خواهیم کرد. در نهایت امیدواریم آثاری که از این رقابت‌ها به جا می‌ماند شهر ما را مزین کند.

پس از آن مجتبی موسوی دبیر دوسالانه گفت: خدا را شاکرم که پس از گذشت ۱۰ سال از نخستین دوسالانه مجسمه‌های شهری، این رویداد هر سال ارتقا پیدا کرده و توانستیم فرهنگ وجود مجسمه شهری را در عرصه مدیریت شهری جا بیاندازیم. در حال حاضر نکته مهم این است که بتوانیم کیفیت این رویداد را هر سال بالاتر ببریم و در همین راستا در کنار نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن، نشست‌های تخصصی متعدد انجام شد و به نقد و تحلیل مجسمه‌سازی ما پرداخته شد. با وجود این آرزویی داریم که هنوز محقق نشده است و از شهردار تهران می‌خواهم به احداث باغ موزه مجسمه در تهران اقدام کنند. این مکان می‌تواند هم جاذبه گردشگری شهر باشد و هم به توسعه هنر شهری کمک کند.

در ادامه برنامه تقدیر از هنرمندان برگزیده انجام شد. از میان ۱۵ هنرمند انتخاب شده توسط هیئت داوران، سه نفر از آنها شایسته تقدیر شدند و ۱۲ نفر به عنوان منتخب نهایی معرفی شدند تا آثار آنها در مدت یک سال ساخته شده و در شهر نصب شوند و پس از داوری مجدد، جایزه برگزیدگان به سه هنرمند اهدا شود.

محمد مهدی شاهزاده حمزه، سارا تهرانی‌نیا و فاطمه مجیدی سه هنرمند شایسته تقدیر بودند. همراه تاتاری، سارا تقوی، بهمن چگینی، محبوبه حسینی موسی، علی حیاتی، معصومه روستا، حسین شناور، حمید شیری، عنایت صحرایی، داوود غلامی، آرش غنچه‌پور و مصطفی محسنی ۱۲ منتخب نهایی نمایشگاه هستند. همچنین اثر المیرا سلامت نیگی‌کند به عنوان اثر منتخب مخاطبان معرفی شد.


logo-samandehi