مدیرکل هنرهای تجسمی:

مسدود شدن ورودی گالری آ پیگیری شد

سخنی با شهرداری و شورای شهر

مدیرکل هنرهای تجسمی از پیگیری مسدود شدن ورودی گالری آ توسط شهرداری خبر داد و تاکید کرد نهادهای شهری به گالری ها نگاه فرهنگی داشته باشند نه تجاری.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسدود کردن ورودی گالری آ تهران توسط شهرداری به خبرنگار مهر گفت: مدتی است بحث پلمپ و ممانعت از فعالیت گالری‌ها در برخی مناطق شهر تهران دیده می‌شود که به دلیل تمرکز گالری‌ها در منطقه ۶، در این منطقه این جریان پررنگ‌تر و تعدد آن بیشتر بوده است و قبلا نیز شاهد چنین مواردی بودیم که برطرف شد.

وی بیان کرد: درخواست ما از شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران این است اگر بحث فضاها و مکان‌های مسکونی مدنظر است، حتما با دید مثبت و اینکه گالری‌ها نقش بسزایی در بالا بردن سواد بصری شهر دارند به موضوع نگاه کنند.

مظفری ادامه داد: بیش از ۲۰۰ گالری در پایتخت موجود است که بخش عمده آنها در فضاهای عمومی و مسکونی قرار دارند، اما معمولا مزاحمتی برای فضاهای شهری و مردم ندارند و در عوض به گسترش هنر، توسعه فرهنگ و پر کردن اوقات فراغت شهروندان کمک می‌کنند و به همین دلیل این گالری‌ها مراکز تجاری محسوب نمی‌شوند، یعنی بسیاری از گالری‌ها، عمده فعالیت و تلاش‌شان برای معرفی هنرمندان و دعوت از عموم مردم برای آشنایی و شناخت آثار هنری است و از این بابت، کارکرد آنها فرهنگی است نه تجاری.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات موردی پیش می آید که یک گالری به دلایل شهرسازی یا مشکلاتی که در سیستم و حوزه خودش دارد، مورد توجه شهرداری قرار گرفته و با اخطار مواجه شده باشد که باید این دو موضوع را از هم تفکیک کنیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به مکاتبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری درباره این موضوع، گفت: درخواست و خواهش جدی ما این است که شهرداری، نهایت همکاری را با گالری‌ها داشته باشد، اما اگر موارد نادری در میان بود، قبل از ارایه اخطار و تعطیلی گالری، وزارتخانه و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در جریان این موضوع قرار دهند تا شاید ما بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با رویکرد مثبت اعضای شورای شهر و شهردار تهران، شاهد تکرار چنین مواردی نباشیم.

مظفری در پایان با بیان اینکه در مورد گالری آ و گالری دیگری که قبلا تعطیل شده بود مکاتباتی با شهرداری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل گالری آ رفع شده است و اگر موارد مشابه دیگری هم پیش آید حتما تلاش می کنیم مشکل گالری‌ها برطرف شود.

logo-samandehi