بزرگداشت هنرمندخودآموخته "گشتاسب شهیدی آملی"

"فرهنگسرای سرو" روز جمعه ۲۱ دی ماه، ساعت ۵ تا ۸ عصر میزبان نمایشگاه آثار متنوع و جشن هشتادسالگی هنرمندخودآموخته "گشتاسب شهیدی آملی" خواهد شد.


اگر تاکنون از حوالی پیچ شمیران تهران و مشخصا از خیابان روشندلان گذشته باشید، حتی اگر سال‌ها پیش یا عبوری گذرا بوده باشد، تردیدی ندارم که تصویر یک مغازه در خاطرتان مانده، مغازه‌ای که هیچ شباهتی با مغازه‌های معمول ندارد، زیر زمینی دو طبقه با طاق‌های ضربی آجری. نام مغازه نیز عجیب و سوال‌برانگیز است: " موزه هنرهای ماندگار" و همزمان بر سردر آن این شعر خودنمایی می‌کند:
این زیرزمینی است که در روی زمین نیست
در روی زمین بهتر از این زیرزمین نیست
فریاد و هیاهو همه در روی زمین است
اینجا که رسیدی خبر از روی زمین نیست
این مکان متعلق به پیرمردی است که هفته آینده قدم به هشتاد سالگی زندگی می‌گذارد. نامش گشتاسب شهیدی آملی و هنرمندی خودآموخته است. هنرمندی که به قول خودش به دنیا آمده تا هنروری نماید. نقاشی کند، خط بنویسد، مجسمه بسازد، شعر بگوید و بیشتر از هر چیز، مهربانی بفروشد.
روی چوب خوشنویسی می‌کند، روی چوب نقاشی می‌کند. با چوب مجسمه می‌تراشد و از تراشه‌های چوب، میز و تابلو می‌سازد. عصاهایی که تراشیده حقیقتا جذاب و دیدنی هستند. و اینها فقط گوشه ای از هنرنمایی اوست.
می‌گوید به بوی چوب معتادم و محال است شغل چوب‌فروشی را با طلافروشی معاوضه کنم!
بیش از چهل و پنج سال را در این زیرزمین با ایمان و عشقی ستودنی، مشغول آفرینش بوده بی آنکه از کسی، نهاد و جشنواره‌ای انتظار توجه و نگاهی را داشته باشد. آنقدر سرگرم هنر خود است که هیچ توقعی را در خیال نپرورانده است.
اگر در سالهای آتی نامی از گشتاسب شهیدی آملی را در کتاب‌های تاریخ نیابیم بی گمان در حافظه‌ی مردم و دفتر تاریخ تهران چیزهایی خواهد بود.
هفته آینده در بعد از ظهر جمعه ۲۱ دی ماه، ساعت ۵ تا ۸ عصر بناست میزبان نمایشگاه آثار متنوع و جشن هشتادسالگی او در "فرهنگسرای سرو" باشیم، برنامه‌ای که با مشارکت موزه امام علی (ع) ، فرهنگسرای سرو و نشریه تندیس سامان یافته و حضور تمام دوستداران فرهنگ و هنر در این برنامه فرهنگی و هنری مغتنم خواهد بود.
"فرهنگسرا و نگارخانه سرو" در خیابان ولی عصر، بالاتر از از بوستان ساعی، کوی ساعی دوم، واقع است و این نمایشگاه تا ۳۰ دی ۱۳۹۷ برپا خواهد بود. فرصتی که اگر دست دهد، حقیقتا دل انگیز خواهد شد.
محمدحسن حامدی

logo-samandehi