همراه با انتخاب آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

عیار تذهیب در رشته نگارگری بالا بود/ 72 اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار این رشته راه یافت


آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در 2 مرحله صورت می گیرد که مرحله اولیه انتخاب آثار به پایان رسیده است و به گفته دبیر رشته نگارگری از میان شاخه‌های مختلف هنر نگارگری، امسال آثار تذهیب درخشان تر بودند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یک مرحله از انتخاب آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور عبدالله محرمی دبیر این رشته و مهرزمان فخار منفرد، امیرحسین قهرمانی و رضا یساولی داوران این رشته به پایان رسیده است و 23 دی ماه انتخاب نهایی آثار صورت می گیرد.

عبدالله محرمی، دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره مرحله نخست انتخاب آثار این رشته گفت: حدود 330 اثر در این رشته به دبیرخانه رسید كه در مجموع 72 اثر برای نمایش در بخش نمایشگاه در مرحله اول انتخاب شد. برای مرحله نهایی انتخاب آثار منتظر اصل آثار هستیم. ممكن است برخی از آنها به دلیل عدم مطابقت با تصویر فرستاده شده، حذف شوند.

وی افزود: اغلب شركت كنندگان در بخش نگارگری جوانها بودند. شخصا انتظار این میزان آثار درخشان را نداشتم. البته برخی از آثار متاسفانه كپی بودند كه با نظر همه داوران و به سرعت حذف شدند و شانس حضور در نمایشگاه به آنها داده نشد.

محرمی بیان کرد: برخی از آثار رویکردی معاصر داشتند اما شرط معاصر بودن در آثار نگارگری شرط دشواری است. روی هم رفته هنرمندان معمولا زیاد به شعار توجه نمی‌كنند و سعی می‌كنند اثری را كه به نظرشان خوب است به دبیرخانه ارسال كنند.

وی همچنین توضیح داد: تعدادی از كارها به لحاظ اجرا مدرن بودند و توجه داوران را جلب كردند. در واقع این آثار خمیرمایه هنر نگارگری را دارند و به آن پایبند هستند ولی رویكردشان در اجرا معاصر است.

دبیر رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر همچنین گفت: مهم ترین ملاك ما در داوری این بود كه اجرا شسته و رفته باشد، تكراری نباشد و در آن شاهد حركت رو به جلویی در هنرمند باشیم. آثار در بخش تذهیب بیشتر این خصوصیات را داشتند. درواقع به نظر بنده عیار كارهای بخش تذهیب بسیار بالاتر از سایر كارها بود.

رضا یساولی، یکی از داوران رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در این باره گفت: در این جشنواره كارهایی با رویكرد معاصر دیدیم اما به نظرم هنوز این موضوع جای كار دارد. نگارگر جوان ما پرسش های زیادی در این باره دارد. آیا اگر با نگارگری برخورد انتزاعی كنیم تبدیل به هنر معاصر می شود؟ نگاه های معاصر در آثار رسیده بیشتر اثر را به سمت كار گرافیكی برده بود. هنر نگارگری تفاوت های بنیادین با هنرهای مدرن دارد. این هنر در زمان طولانی تولید می شود. اگر یك نقاش یك روزه كارش را می كشد، یك نگارگر باید هفته ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهیه كند و كار را به سرانجام برساند.

وی درباره ملاک های داوری نیز بیان کرد: ساخت و ساز زیاد برای ما ملاك نبود. چون این ها تكنیكی است كه هنرمند می تواند در عرض چند ماه یاد بگیرد. در عوض تاكید بنده روی سواد بصری هنرمند، تكنیك‌های اجرایی، اصول، رنگ‌ها، فرم و تركیب‌بندی بود.

مهرزمان فخار منفرد، دیگر داور این رشته نیز درباره آثار گفت: برخی آثار ارتباطی با هنر نگارگری نداشتند و بیشتر گرافیك، تصویرسازی و نقاشی بودند. معاصر بودن نیز برای هنرمندان جوان نگارگر ما خوب تعریف نشده است و اصلی برخی كارها در این بخش همین بود. ما بهترین کارها را با معیارهای سخت انتخاب کردیم اما تا وقتی كارها را از نزدیك نبینیم نمی‌توانم قضاوت كاملی داشته باشم.

امیرحسین قهرمانی نیز که یکی از داوران رشته نگارگری در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، درباره آثار و ملاک های داوری بیان کرد: به دنبال كارهای خلاق بودیم و آنهایی را كه نوآوری داشتند برای این مرحله انتخاب كردیم. زیرا خلاقیت برایمان مهم بود. نگرش های تازه ای در هنر نگارگری به وجود آمده است و نگاه جوان ها به سمت معاصر بودن رفته است. از این نظر كارها به اهداف جشنواره هم نزدیك بود. ممكن بود كه در برخی آثار نقصی در رعایت اصول دیده شود ولی به دلیل خلاقیت نظر ما را جلب كند و به آن اثر اجازه دهیم به مرحله بعد برود. یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند ‏برگزار می شود. در این ‏‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی را ‏عهده دار ‏هستند.‏

logo-samandehi