آیدین آغداشلو در بازدید از نمایشگاه آثار جلال شباهنگی در صبا

«شاعرانگی» و «شهود» شباهنگی برای روزگار ما حامل معنا، پیام و‌حقیقتی است


آیدین آغداشلو چهره نام آشنای هنر معاصر ایران با حضور در موسسه فرهنگی هنری صبا و بازدید از نمایشگاه مروری بر نیم قرن حضور «جلال شباهنگی» در نقاشی نوگرای ایران، دستاورد حضور این پیشکسوت جریان ساز هنر کشورمان را‌ الهام بخش و امیدآفرین توصیف کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر- این هنرمند، منتقد، صاحبنظر و پژوهشگر هنری نام آشنای کشورمان با حضور در این مجموعه از نمایشگاه مروری بر نیم قرن، آثار استاد جلال شباهنگی از سال ۱۳۴۷ تا جدبدترین آثار این هنرمند، بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید، نوآوری، نگاه مستقل و‌ هویت فردی را ویژگی و وجه مشترک همه آثار این هنرمند، از گل و مرغ ها تا کویرهایش دانست و یادآور شد: از همان گل و مرغ های دوره اول کاری شباهنگی، شاهد یک ساختارشکنی و تقطیع و ارائه یک ترکیب مجدد هستیم.

وی افزود: دو رویکرد اصلی را در کار این هنرمند می توان برجسته یافت: یکی رویکرد او به طبیعت و دیگری سادگی و‌خلوص و صفایی که در مجموعه کویرها می بینیم‌که یک اثر گرافیکی است و بسیار ساده و در عین حال بی نهایت زیباست چه در تنظیم و ترکیب رنگها و چه در تماشای منحنی هایی که برای هنرمند مطلوب بوده است.

این نویسنده و‌ کارشناس برجسته هنر ایران در ادامه خاطرنشان کرد: آثار جلال شباهنگی، روح بیننده را آرام و سیراب می کند و‌حس خوبی به مخاطب می بخشد؛ حس تلطیف شده و روح شاعرانه شباهنگی، اینگونه بروز می یابد.

در این‌ نمایشگاه، حاصل عمری فعالیت، تلاش و ‌نوجویی یک هنرمند را می بینیم و تاثیر آن بعدها مشخص می شود و هر جوانی می تواند خودش را در این جایگاه ببیند و باید این تماشا و تامل، با امید همراه باشد.

آیدین آغداشلو، بازدید خود را از این مجموعه، بسیار لذت بخش و بیادماندنی خواند و تاکید کرد: هر اثر هنری اصیل، در باطن خود، یک «تجدید حیات» است و «امید به تداوم»روح لطیف و شاعرانه و نگاه شهودی این هنرمند هم در چنین روزگاری، قطعا حامل پیام و حاوی معنا و حقیقتی است برای همه ما.

گفتنی است «موسسه فرهنگی هنری صبا» با نمایشگاه مروری بر آثار استاد جلال شباهنگی تا 24 دی ماه میزبان یکی از مهمترین رخدادهای هنری امسال ایران خواهد بود.

logo-samandehi