کتیبه باستانی قاچاق شده مصر بازگردانده شد


وزارت باستان شناسی مصر از بازگردانده شدن کتیبه باستانی خود متعلق به دوران پادشاهی «آمن هوتب اول» که غیر قانونی از کشور خارج و در مزایده ای در لندن به نمایش گذاشته شده بود، خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین، ایرنا به نقل از اخبار الیوم نوشت، وزارت آثار باستانی مصر به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که یک کتیبه باستانی گمشده پس از جست و جوهای مکرر در سایت‌های بین‌المللی مزایده آثار تاریخی پس گرفته شده است.
این اثر باستانی که سالها قبل در موزه باز معبد «کرنک» در مصر به نمایش گذاشته شده بود، دزیده و به خارج قاچاق شد، زمان و چگونگی قاچاق این اثر باستانی که کتیبه‌ای سنگی مربوط به دوران پادشاهی «‌آمن هوتب اول»‌ است، هنوز مشخص نیست.
«شعبان عبدالجواد» مدیرکل وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد، این اثر باستانی اخیرا هم در موزه عمومی معبد باستانی «اقصر» واقع در شرق رود نیل به نمایش گذاشته شده است و وزارت آثار باستانی مصر با همکاری وزارت امور خارجه‌ این کشور، سفارت مصر در لندن و مقامات انگلیسی توانسته است این قطعه از کتیبه را به مصر بازگرداند.
دولت مصر طی سالهای گذشته اقدام‌های زیادی برای جلوگیری از نقل و انتقالات آثار باستانی این کشور انجام داده است.
این کشور به تمامی موزه‌های خارجی هشدار داده در صورتی که آثار باستانی قاچاق شده مصر را بازنگردانند، از هرگونه همکاری به منظور نمایش آثار باستانی مصر ممانعت خواهد کرد.
قراراست تنها قطعه هرم بزرگ «جیزه» 8 فوریه / 19 بهمن خارج از مصر در موزه بین‌المللی اسکاتلند در شهر ادینبرگ به نمایش گذاشته شود.

logo-samandehi