تضمین آینده شغلی دانشجویان هنر به‌روایت رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران


رییس دانشکده معماری دانشگاه تهران با اشاره به دغدغه‌های دانشجویان در خصوص آینده شغلی شان، اینگونه عنوان می‌کند که دانشجویان با او در ارتباط هستند و می‌توانند به راحتی مشکلاتشان را با او در میان بگذارند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، غلامرضا اکرمی، رئیس دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران که بیش از یک ترم است به این سمت منصوب شده، درباره وضعیت بازار کار دانشجویان در وضعیت فعلی، کشور کلاً از لحاظ اقتصادی و بازار کار مشکل دارد و راهکار مشخصی را نمی‌توان پیشنهاد کرد. از طرفی ورودی رشته معماری در سطح کشور زیاد شده و فارغ‌التحصیلان زیادی در این رشته داریم؛ البته این مشکل گریبانگیر بیشتر رشته‌ها است ولی در رشته معماری دیگر بیش از حد است. به همین جهت حتی اگر از لحاظ بازار کار و اقتصاد در یک وضعیت ثابت و معمولی نیز باشیم قطعاً تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان باز هم با مشکلات ورود به بازار کار مواجه خواهند شد، چه برسد به الان که در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی خیلی نمی‌توان پیشنهاد روشنی برای ای ن قضیه ارائه داد. معمولاً زمانی که یک کشور دچار بحران اقتصادی می‌شود، اولین کارهایی که به مشکل برمی‌خورند، امور عمرانی هستند و از آنجا که معماری نیز یک کار عمرانی است، پس با این مشکل روبه‌رو خواهد شد. ولی به طور کلی دانشجویانی که در کار خود موفق هستند و معماری را به خوبی یاد گرفته‌اند قطعاً برای پیدا کردن کار با مشکلات کمتری روبرو خواهند بود. درواقع ورود به بازار کار از جهات زیادی به دانش خود دانشجو بستگی دارد.

اکرمی با بیان اینکه با وجود شرایط اقتصادی فعلی در راستای ایجاد اشتغال برای دانشجویان نمی‌توان به بخش‌های دولتی امیدوار بود، گفت: در حال حاضر در بخش‌های دولتی جای جذب وجود ندارد و از طرفی نیز در کارهای دولتی خیلی کاری مرتبط با معماری وجود ندارد. به همین دلیل بخش‌های خصوصی می‌ماند که این شرکت‌ها نیز قطعاً دست روی بهترین‌ها می‌گذارند و افرادی را که تبحر و خلاقیت بالاتری داشته باشند را انتخاب می‌کنند؛ البته گمان می‌کنم که دانشجویان دانشگاه تهران در بخش حرفه‌ای به دلیل اعتبار نام دانشگاه و یا مهارتی که طی تحصیل پیدا می‌کنند، موفق‌تر باشند ولی به طور کلی در وضعیت اقتصادی موجود، دانشجویان خودشان باید به دنبال کار باشند و یا اینکه کسب و کار خود را راه بیاندازند.

رئیس دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه دانشجویان را برای کارآموزی به مراکز مختلف معرفی می‌کند؟ گفت: به صورت متداول و رسمی این اتفاق نمی‌افتد ولی اگر دانشجویان کارآموزی در جای خاصی از دانشگاه معرفی‌نامه بخواهند، این کار برای آنها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازاری وجود ندارد که بخواهیم دانشجویان را به آنجا معرفی کنیم؛ البته خیلی وقت‌ها اساتید دانشجویان را به مراکز مختلف معرفی می‌کنند و یا حداقل آنها را برای بازدید و آشنا شدن با کار بر سر پروژه‌های مختلف می‌برند.

اکرمی افزود: البته اصولاً دانشجویان دانشگاه تهران برای فعالیت در مراکز مختلف با مشکلی مواجه نمی‌شوند مگر اینکه آن شرکت‌ها بخواهند از تبحر آنها در حوزه‌ای خاص مطمئن شوند که در آن شرایط دانشگاه با آنها همکاری خواهد کرد.

رئیس دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران درباره سفرهای برون شهری دانشجویان معماری برای آشنایی با معماری مناطق مختلف گفت: معمولاً در هر ترم در راستای هر موضوع و طرحی که ارائه می‌شود اساتید بازدیدهایی را از پروژه‌های معماری خاص و یا بناهای از قبل ساخته شده تدارک می‌بینند و یا اینکه دانشجویان خودشان کارهای مختلف را می‌بینند و بررسی می‌کنند و همراه با استادهایشان درباره آنها بحث می‌کنند. یا اینکه در هر ترم سفرهایی همراه با استادان صورت می‌گیرد و از معماری‌های با ارزش خودمان بازدید می‌کنند. در کل سفر برای دانشجویان معماری خیلی سازنده است؛ چراکه ایران سابقه معماری باارزشی دارد و لازمه رشته معماری بازدید از سازه‌های معماری ایرانی است. معماری ما خیلی گسترده و متنوع است و تنها با خواندن و به صورت تئوری نمی‌توان با این سازه‌های متنوع آشنا شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل الزام بازدید از معماری مناطق مختلف به دلیل وابسته بودن معماری با مکان، جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و مردم یک منطقه است.

رئیس دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: سفرهای رشته‌های معماری با کمک دانشگاه صورت می‌گیرد به اینگونه که بخشی از هزینه‌ها را خود دانشجویان پرداخت می‌کنند و دانشگاه نیز آنها را حمایت می‌کند.

اکرمی همچنین درباره به‌روز نبودن اطلاعات برخی از استادان و راه‌حل دانشگاه برای برطرف کردن این نقیصه خاطرنشان کرد: اگر دانشجویان درباره چنین مشکلی گله‌مند باشند، آن را مطرح می‌کنند و ما نیز حتماً این مسئله را بررسی خواهیم کرد و اگر تا حدودی صحت داشته باشد اطلاعات آن استاد را ارزیابی می‌کنیم و از آن فرد می‌خواهیم که اطلاعات خود را به‌روز کند و دانشگاه به او فرصت مطالعاتی خواهد داد. گاهی اوقات نیز آن استاد را با اساتید مجرب و کاربلد همراه خواهیم کرد که بتواند سطح اطلاعات خود را به آن استاد به‌روز رسانی کند.

logo-samandehi