سالانه هنرهای تجسمی ایران در زاهدان افتتاح شد


سالانه هنرهای تجسمی ایران که به همت انجمن هنرمندان سفالگر و با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار می شود روز سه شنبه ٣٠ بهمن در مرکز فرهنگی زاهدان گشایش یافت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این سالانه هنرهای تجسمی که هم زمان با هفته هنر زاهدان برگزار می شود حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در آغاز مراسم با خیر مقدم به هنرمندان گفت: این سالانه نشست مقدماتی است تا مردم و هنرمندان و رسانه ها با بخشی از جریانهای هنری این منطقه آشنا بشوند تا در سالهای آینده از ظرفیت های هنر سیستان و بلوچستان بهتر استفاده بشود. مجموعه سیستان و بلوچستان موزه ای از هنرهای مختلف است.

فرزاد فرجی دبیر سالانه و رئیس انجمن هنرمندان سفالگر گفت: سالانه هنرهای تجسمی ایران همزمان با هفته هنر زاهدان با پیشنهاد به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و حمایت اداره کل تجسمی شکل گرفت.

فرجی افزود: سرامیک مولفه فرهنگی امروز و دیروز است. آیینه تمام نمای فرهنگها است و با توجه به شیوه تولید سفال در طول تاریخ، موجب پیوند عمیق ساکنان دیروز و امروز این دیار است. مصرف روزمره سفال و خلق اثر هنری، زمینه حفظ پیوند تاریخ و شهروند امروز را ایجاد می کند.

دبیر سالانه تجسمی گفت: انجمن هنرمندان سفالگر تصمیم گرفت با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و اداره کل تجسمی و دانشگاه هنر و معماری سیستان و بلوچستان رویدادی را برنامه ریزی کند که متضمن نمایش تولید و آفرینش و نقد و پژوهش با تاکید بر سفال و سرامیک با ظرفیت های سنتی و امروزی باشد. تبادل هنری هنرمندان کشور با ظرفیت های موجود منطقه، تلاش برای پیوند بین هنرمندان بومی و هنرمندان کشور، از جمله اهداف این سالانه است.

فرجی در ادامه با اشاره به افتتاح نمایشگاه و نشستهای تخصصی گفت: جلسات هم اندیشی و نشست های تخصصی روز پنج شنبه ٢ اسفند برگزار می شود که شرح برنامه این گونه است: ساعت ١٠ تا ١٢ با موضوع اقتصاد هنرهای تجسمی با سخنرانی دکتر حمید ششجوانی در گرایش های نظری در تبیین اقتصاد هنر از امروز تا آثار تجسمی، سخنرانی دکتر محمد رضا مریدی با گرایش آسیب شناسی نظام اعطای نشان ملی صنایع دستی در ایران و همچنین در ساعت ١٤ تا ١٧ زروان روح بخشان در موضوع گونه شناسی هنر عمومی در ایران، دکتر فواد نجم الدین در موضوع نظام مدیریت و سفارش و سفارش پروژه های هنر عمومی سخنرانی می کنند.

در ادامه هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی گفت: واژه سالانه هنرهای تجسمی ایران تاریخ تولدش همینجا و همین امشب است. وقتی با انجمن های تخصصی هنری گفت و گو کردیم، توافق بر این شد کار مشترک انجام بدهیم و شعاری را که همه در سالهای گذشته مطرح کردند که ایران تهران نیست، عملی کنیم. اگر ظرفیت فرهیختگی و هنر و مدیریت و دانشی که در انجمن ها هست در کنار ظرفیت استانها قرار بگیرد رویدادهای هنری برجسته ای نیز رخ خواهد شد. ظرفیت کلپورگان سیستان و بلوچستان در کنار ظرفیت انجمن هنرمندان سفالگر بدل می شود به چنین سالانه ای. و این قطار هم متوقف نمی شود و با مجسمه به کرمان می رود، با گرافیک به شیراز وبا عکاسی به تبریز خواهد رفت.

در ادامه، مراسم تجلیل از هنرمندان استان در بخش پیشکسوتان و جوانان انجام گرفت. در بخش پیشکسوتان

از حمیدرضا آویشی در بخش حجم ، علی راشکی در بخش نقاشی، عباس بزرگمهر در بخش نقاشی، سعیدمحمد شهوش در بخش گرافیک تجلیل شد و در بخش جوانان نیز از هنرمندان؛ بهروز بردباررو در بخش حجم، صادق سوری در بخش عکس، مسعود شیخ ویسی در بخش عکس، رضا رونده در بخش سفال، محمد سمیعی در بخش تصویرسازی ، حسناصغری در بخش گرافیک و مریم کوهستانی در بخش سفال تجلیل شد.

پایان بخش مراسم افتتاح سالانه هنرهای تجسمی نیز دیدار از نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان استان بود. نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی استان سیستان و بلوچستان تا هفتم اسفند در مرکز فرهنگی زاهدان برپاست.



logo-samandehi