گفتگو با محمودرضا بهمن پور

در آستانه رونمایی کتاب زندگینامه و گزیده اشعار محمد ابراهیم جعفری


"این کتاب یک تجربه تازه را برای زندگینامه نویسی هنرمندان شروع می‌کند." این را محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر و ناشر کتاب گزیده اشعار و زندگینامه استاد محمد ابراهیم جعفری در گفتگویی که به مناسبت رونمایی این دو کتاب با وی داشته ایم، بیان کرد.

محمودرضا بهمن پور در رابطه با ویژگی های این دو کتاب توضیح داد: در مراسم فردا همزمان دو کتاب از استاد محمد ابراهیم جعفری رونمایی خواهیم کرد. یکی کتاب گزیده اشعار ایشان با عنوان ' بوی کاهگل آواز پرنده' است. در این کتاب اشعاری که استاد در طول سالها سروده اند، توسط خانم مریم محمدی همسر ایشان گردآوری شده و برای اولین بار منتشر میشود.

کتاب دیگر مربوط به زندگینامه استاد محمد ابراهیم جعفری است و توسط پرستو رجائی در دوران حیات استاد نگارش شده است.

بهمن‌پور کتاب زندگینامه استاد جعفری را از دو نظر منحصر به فر برمی‌شمارد و توضیح می‌دهد: رجائی پس از گفت و شنودهایی که با محمد ابراهیم جعفری داشت به سراغ دوستان و نزدیکان و شاگردان آقای جعفری رفت و این کتاب ماحصل یک گفتگوی چندجانبه با استاد و افراد پیرامونی ایشان است و از این نظر به عنوان یک کتاب زندگینامه تجربه نوآرانه ای است.
متاسفانه در ایران زندگینامه هایی از این نوع خیلی کم داشتیم. در مورد هنر که تقریبا می‌توانیم بگوییم نداشتیم و از همین نظر یک تجربه کاملا منحصری انجام شده است.
کتاب، همراه مجموعه ای از تصاویر از دوره های مختلف زندگی آقای جعفری است. بخصوص از زمانی که درواقع کار هنری ایشان شکل می‌گیرد تا اوج گرفتن کارهای ایشان، سفرهایشان، نمایشگاه‌هایی که داشتند، گرایش‌شان به موسیقی، شعرسرایی و مجموعه تمام اینها را درواقع در این کتاب همراه یک مجموعه عکس از زندگی ایشان میتوانید ببینید.
این کتاب از این جهت ارزش دیگری هم دارد که یک تجربه تازه را برای زندگینامه نویسی هنرمندان شروع میکند. ما معمولا اتوبیوگرافی های متعددی از جمله زندگینامه ایران درودی، وزیری مقدم و ... داشته ایم، ولی اینکه کسی درباره زندگی یک نفر تحقیق کند، بنویسد، ثبت کند و سعی کند تقریبا تمام فراز و فرود ها را بی‌آورد نداشته ایم.
از این نظر این یک تلاش ارزنده است که امید داریم ادامه پیدا کند و برای هنرمندان دیگر هم صورت بگیرد.


کتابی از مجموعه آثار نقاشی استاد محمدابراهیم جعفری نیز در دست تهیه است که بهمن پور در رابطه با زمان انتشار آن کتاب نیز بیان میکند: کارهای طراحی و آماده سازی و تحقیق و نگارش کتاب تمام شده است و درحال حاضر در مرحله ادیت نهایی متن انگلیسی است که در خردادماه کارهای چاپ هم انجام میگیرد و امیدواریم در شهریورماه مراسم رونمایی کتاب و جشن انتشارش برگزار شود.

وی در پایان افزود: کتاب مجموعه شعر و همینطور زندگینامه محمدابراهیم جعفری روز جمعه در موزه دکتر حسابی عرضه میشود و از روز شنبه به صورت گسترده در کتابفروشی ها پخش خواهد شد.

مراسم رونمایی از هر دو کتاب با حضور مریم محمدی و پخش فیلم از شعرخوانی استاد جعفری در آثار استاد خسرو سینایی و همراه با سخنرانی لیلی گلستان، خسرو سینایی، سارا جعفری، پرستو رجائی و محمودرضا بهمن پور برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان به حضور در این برنامه میتوانند روز جمعه بیست و سوم فرودین ماه ۹۸ ساعت ۴ عصر به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه راه دکتر حسابی مراجعه نمایند.

logo-samandehi