مرمت تخت جمشید توسط ایتالیایی ها

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از حضور مرمت گران بدون مرز ایتالیا از هفتم اردیبهشت ماه تا هفده خرداد در پایگاه تخت جمشید خبر داد و گفت: براساس هماهنگیهای بعمل آمده بزودی این تیم وارد ایران می شوند.

به گزارش گزارش گالری آنالین به نقل از ایرنا،روابط عمومی مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، حمید فدایی با اشاره به جزئیات موضوع مرمت «تخت جمشید» توسط ایتالیایی ها ،گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با مرمت گران بدون مرز ایتالیا منعقد شده است تعدادی از مرمت گران ایتالیایی به قصد مرمت بخش هایی از تخت جمشید ، هفت اردیبهشت وارد ایران می شوند.


به گفته فدایی مرمت بخش هایی از پلکان جنوبی تجر و کاخ شورا در این نیم فصل در دستور کار این مرمت گران است.
تخت جمشید یا پارسه و پرسپولیس، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود 200 سال آباد بوده‌ است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.
در سال 518 پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز شد.
بنیانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به گسترش آن افزودند.
این مکان تاریخی از سال 1357 یکی از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است.

logo-samandehi