خبر فوری

آتش سوزی در سقف کلیسای جامع نتردام پاریس

سقف کلیسای نتردام روز دوشنبه در معرض یک آتش سوزی گسترده سقوط کرد.
به گزارش گالری آنلاین به نقل از cnbc ، شهرداری و آتش نشانان به مردم هشدار دادند از این منطقه دور شوند. طبق گفته پلیس پاریس، تاکنون مورد فوتی از این حادثه گزارش نشده است. به گفته یکی از مقامات الیزه، رئیس جمهور امانوئل مکرون به صحنه آتش سوزی رفته است.


خدمات اضطراری همچنین تلاش برای نجات آثار هنری واقع در کلیسای جامع از همان دقایق اولیه آغاز شده است.

علت آتش سوزی معلوم نیست اما مقام ها می گویند می تواند به عملیات مرمت که در کلیسا در جریان بود مربوط باشد.

عملیاتی عمده برای مهار این حریق در جریان است اما گفته می شود که برج مخروطی کلیسا و سقف آن ریخته است.

مقام ها می گویند ناحیه اطراف کلیسا در مرکز پاریس تخلیه شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که درحال عزیمت به سوی محل حادثه است گفت: "مثل همه هم‌وطنانم از دیدن اینکه بخشی از ما می سوزد غمگینم."


یک سخنگوی کلیسا گفت که کل ساختمان "درحال سوختن است."

او گفت: "چیزی باقی نخواهد ماند. باید صبر کرد و دید آیا طاق کلیسا که از ساختمان محافظت می کند تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا نه."

ان هیدالگو شهردار پاریس که در صحنه حادثه است آن را یک "آتش سوزی وحشتناک" توصیف کرده و از مردم خواسته است حریم ایجاد شده توسط ماموران آتش نشانی را رعایت کنند تا ایمنی شان به خطر نیافتد.

دفتر دادستانی پاریس گفت که تحقیقاتی را در این باره آغاز کرده است.

کلیسای جامع نوتردام پاریس کلیسای معروفی در شهر پاریس است. این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

در محلی که هم‌اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته‌است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد راگرفت. این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن زمان جمعیت پاریس بطور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ گردانند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳ میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادی به پایان رسید. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم‌اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزر گتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک می‌باشد. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌اند.

برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت هستند.


logo-samandehi