روند بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران و توضیحات سید مجتبی حسینی:حتی یک پوست تخمه هم از موزه خارج نشده است

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران مسائلی را مطرح کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین، موزه هنرهای معاصر تهران از اردیبهشت سال 97 به دلیل بازسازی به روی مخاطبان بسته شد. با توجه به گذر 40 سال از عمر این موزه، نیاز به بازسازی کامل و رفع مشکلاتی که در این بنا به وجود آمده است کاملا ضروری مینمود، بنابراین بسته شدن موزه برای مخاطبان آن قابل درک بود.

در نخستین جلسه مطبوعاتی که به مناسبت آغاز بازسازی موزه برگزار شده بود، مجید ملانوروزی، مدیرکل وقت مرکز هنرهای تجسمی، از تعطیلی ۶ ماهه موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد، اما همان زمان نیز اعلام شد شاید موضوع بازسازی تا آبان و آذر طول بکشد اما هم اکنون با گذشت یک سال از آغاز بازسازی، همچنان نشانی از بازگشایی موزه نیست و روند بازسازی ادامه دارد.

Related image

سید مجتبی حسینی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتوگویی که روز گذشته با روزنامه همشهری داشت درباره وضعیت موزه گفت: مسائلی در بازسازی موزه پیش آمده که خارج از اراده و اختیار ما بوده است. به‌طور کلی، تعیین زمان دقیق برای بازسازی دشوار است. بازسازی بنا حتی با ساختن خیلی فرق می‌کند آن هم بازسازی بنایی مثل موزه هنرهای معاصر که حساسیت‌های بسیار دارد و نقشه اولیه سازه نیز در اختیار ما نیست. اما در عین حال ملاحظاتی بوده که بازسازی را طولانی‌تر کرده است. یکی اینکه ما در آنجا آثار گرانبهایی داریم که به هر دلیلی نباید از آن خارج شود. چرا که خروج آثار از موزه مستلزم پذیرفتن هزاران حرف و شایعه است. برای همین باید مرمتبخشی به پایان برسد تا گنجینه به آنجا منتقل شود بعد محل نگهداری آثار مرمت شود و بعد دوباره آثار به آنجا منتقل شود. در هر کدام از این جابه‌جایی‌ها باید آثار لاک و مهر شود و میزان آلاینده‌ها بررسی شود و.... تأکید من این بود که هیچ چیز از موزه خارج نشود و باید بگویم که در کل فرآیند بازسازی حتی یک پوست تخمه هم از موزه خارج نشده است.

حسینی ادامه داد: نکته دیگر درباره ساختمان موزه این است که این بنا تا کمر در خاک فرورفته است. ما در موزه با دو سطح رطوبت مواجه بودیم؛ رطوبت صعودی و نزولی. یعنی هم از سقف رطوبت داشتیم و هم از زمین. شما بعد از بازسازی می‌آیید و درباره آنچه به چشم می‌آید نظر می‌دهید که مثلاً این کف‌پوش یا پنجره یا کاشی خوب است یا بهتر بود از جنس دیگری استفاده می‌کردید، اما کسی لوله چدنی 40 ساله‌ای را که در خاک است و پوسیده و نشتی دارد و سبب می‌شود که رطوبت محیط پایین نیاید، نمی‌بیند. همین‌ها فرایند بازسازی را طولانی‌تر کرده است. رأی شخصی من این بود که به انجام رساندن بازسازی در کمتر از یک سال ممکن نیست. به‌زودی بازسازی به پایان می‌رسد و برنامه‌ای شایسته برای بازگشایی موزه تدارک دیده می‌شود.

معاون هنری وزارت ارشاد درباره میزبانی موزه از رویدادهای نمایشگاهی گفت: در حقیقت در همه این سال‌ها موزه از نقش موزه‌ای خارج می‌شد و ردای گالری را به تن می‌کرد. فعالیت‌های موزه‌ای موزه هنرهای معاصر باید بیشتر از فعالیت‌هایی شبیه گالری باشد. درست نیست که موزه گنجینه‌اش را در پستو نگه دارد و نقش گالری را بازی کند. اما موضوع گالری ملی ایران بارها طرح شده و به نتیجه نرسیده است. طرح ایجاد گالری ملی ایران در توسعه موزه هنرهای معاصر تهران دیده شده بود. مجموعه پارک لاله می‌تواند پهنه هنرهای تجسمی باشد. هم زمین‌ها متعلق به وزارت ارشاد است هم ظرفیت‌هایش وجود دارد. اما به‌نظرم وجود نگارخانه‌های متعدد، از یک گالری بزرگ که یکی دو بار در سال بیشتر استفاده نشود بهتر است.

حسینی افزود: جایی مثل مجموعه صبا جزء ظرفیت‌های نمایشگاهی کشور است. خواهش می‌کنم اسم نهادها را بردارید، فرقی نمی‌کند متعلق به وزارت ارشاد باشد یا فرهنگستان هنر. اما پرسش اصلی اینجاست که ما چقدر نمایشگاه در کشور برگزار می‌کنیم که نیازمند فضای این‌چنینی باشد؟ حالا چه فایده دارد که مثلاً ما یک گالری بزرگ ایجاد بکنیم و از فردا صرفاً مراقب گالری باشیم و هزینه‌های نگهداری‌اش را بدهیم و سالی چند نمایشگاه بزرگ بیشتر در آنجا برگزار نشود؟

logo-samandehi