گفتگو با مسئول کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران

در حاشیه برگزاری نمایشگاه مروری بر آثار محمود جوادی پور


فرناز شعار مسئول کارگروه نمایشگاه‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران و همچنین مسئول اجرایی بزرگداشت استاد محمود جوادی پورتحت عنوان "ستایش روز" در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین هدف از برگزاری بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت در انجمن را چنین تشریح کرد: این بزرگداشت ها زنده نگه داشتن یاد و خاطره و نشان دادن آثار ارزشمند هنرمندان پیشکسوت این خاک و سرزمین است که مهمترین رسالت و هدف انجمن هنرمندان نقاش ایران است.
در مورد برنامه استاد محمود جوادی پور نیز فعالیت اجرایی از زمستان 1397 شروع شد و در نیمه دوم فروردین 1398 به مرحله نهایی رسید.

وی در مورد آثار این مجموعه توضیح داد: انتخاب کارها از مجموعه خصوصی ایشان بوده و از طریق دختر استاد خانم نیوشا جوادی پور در اختیار ما قرار گرفت و با کمک خانم مینا نادری و آقای جمال عرب زاده آثار برای این رویداد انتخاب شدند.

در این نمایشگاه نزدیک به 90 اثر با توجه به قدمت تاریخی آثار و ژانرهای مختلف همراه با تکنیک های گوناگون جمع آوری شد که حدود 30 اثر پرتره و فیگور است که شامل خودنگاره ها، و چهره های معروف و شناخته شده و غیره میشود. این آثار در تهران و یا آلمان( مونیخ) خلق شده اند. 15 تا 20 اثر طبیعت و باقی آثار کالیگرافی و پوستر و چاپ و اوراق بهادار هستند. همچنین در این مجموعه اولین برگه بخت آزمایی و اولین چک بانک ملی و سهام دیده میشود.
یکی از خودنگاره های این مجموعه مربوط به سال 1321 است. که بسیار اثر ارزشمندی محسوب میشود.

آثار دیگر این مجموعه شامل تعدادی چاپ مربوط به سال 1337 و تعدادی پوستر برای گالری آپادانا و برگه ی عضویت گالری آپادانا که ایشان به همراه حسین کاظمی، احمد اسفندیاری و هوشنگ آجودانی تاسیس کردند میشود. پوستر مجله سخن 1333 و کاوش و بنگاه نشر در سال 1339 از دیگر آثار این مجموعه هستند.
علاوه بر اینها اولین چاپ های رنگین در ایران که مربوط به سال 1322 هستند برای این نمایشگاه جمع آوری شده است.
تعدادی چاپ لینولیوم و چند اثر کاریکاتور و همچنین دو اثر ارزشمند دیگر به نام "یادی از گذشته ها" و "کار و زندگی" نیز در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمده است.

قدیمی ترین اثر مربوط به خودنگاره سال 1321 و آخرین اثر استاد جوادی پور کالیگرافی است که در سال 1391 خلق شده است.

جمعه سی ام فروردین ماه کتاب آثار استاد محمود جوادی پور رونمایی خواهد شد. شعار در رابطه با این مراسم بیان کرد: در حال حاضر کارهای مربوط به رونمایی کتاب ستایش روز و بزرگداشت استاد با همکاری چاپ و نشر نظر برای روز جمعه 30 فروردین ساعت 6 در تالار جلیل شهناز در حال انجام است.

کلیه آثار ذکر شده در محل خانه هنرمندان ایران در گالری زمستان و ممیز تا پایان وقت کاری 30 فروردین قابل بازدید برای عموم است.

این هنرمند فعال حوزه هنرهای تجسمی ضمن تشکر از اعضای کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران همکاران خود و مسئولیت اعضا را معرفی کرد: مسئول نمایشگاه های داخلی خانم سپیده عابدی هستند، همچنین ایشان ویدئو مربوط به بزرگداشت را تهیه و تنظیم کردند و خانم رویا ارمکیان مسئول روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه ها هستند؛ و دیگر همکاران کارگروه خانم ناهید ضامنی، شیرین درودیان، میترا شیرکوبیان، یاسمن پور مختار، محمدرضا منطقی هستند.
مسئول کارگروه نمایشگاه های انجمن اعلام کرد امور اجرایی بزرگداشت بعدی مربوط به خانم منیژه میر عمادی برای اواخر خرداد ماه در حال انجام است.

وی در پایان افزود: در آخر تشکر ویژه دارم از سرکار خانم مینا نادری و هئیت مدیره و کارگروه انجمن هنرمندان نقاش ایران و سپاس از خانواده محترم جوادی پور، چاپ و نشر نظر، خانه هنرمندان و پایگاه اطلاع رسانی گالری آنلاین و دیگر همکاران محترم.

logo-samandehi