تعریف شهرهای ایران با یک نماد و رنگ هنری

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،گفت: استان ها با کاوش در ظرفیت های بومی و هنری اقلیم خود باید به دنبال رویداد های خلاقه بروند و با توجه به ویژگی ها هر استان، شهرهای ایران را با یک نماد و رنگ هنری تعریف کنیم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا ، «هادی مظفری» با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان گفت: اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه جدید خود، پتاسیل هنری هر یک از شهر های ایران را شناسایی ،سازماندهی و معرفی می کند.


براساس اعلام واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، مظفری ،گفت: در مورد دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی، باید بگویم ،بوم و اقلیم خراسان جنوبی به خوبی مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته و این رویداد هنری از حالت منطقه ای و استانی خارج شده و در سطح ملی برگزار خواهد شد . اعتباراتی که سال جاری صرف برگزاری این جشنواره شده ،حداقل سه برابر سال های گذشته است.
مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه های هنری که در استان ها برگزار می شود، سازمان ها و ادارات زیادی را در گیر می کند که این مهم در فضای آبادانی استان بسیار حایز اهمیت است.
وی گفت: اگر رویداد فرهنگی و هنری درست برنامه ریزی شود، می تواند سایر سازمان و ارگان ها را با خود همراه سازد تا نهایت با پایان یافتن جشنواره، خیر و برکاتش برای مردم بومی محل باقی بماند که به عنوان مثال، اگر قرار است برای یک جشنوراه، منطقه ای آسفالت شود، خدمات بهداشتی و رفاهی بیشتری نیز به آنجا برود با تمام شدن آن رویداد این بهره برداری استمرار خواهد داشت و به آبادانی منطقه کمک خواهد کرد.
مظفری ضمن بیان اینکه استان ها باید دنبال رویداد های خلاقه بروند اضافه کرد: ما از اینکه تمامی استان به یک شکل و به صورت یونیفرم مانند، جشنواره عکس، نقاشی، تصویر گری، گرافیک و... داشته باشند، استقبال نمی کنیم.
وی افزود: از جشنواره مجسمه های نمکی، حمایت کردیم، زیرا ویژگی بومی بیرجند و شهر نهبندان و تالاب کجی نمکزار متعلق و مختص آن منطقه است. این رویدادها باعث می شود سایر استان ها نیز اقلیم خودشان را کاوش کنند و پتاسیل خود را معرفی کرده تا با حمایت و پشتیبانی های اداره کل هنرهای تجسمی آنها را بالفعل گردانند. با شناخت ظرفیت ها به مخاطب دو اتفاق خواهد افتاد نخست آن که ظرفیت گردشگری کشور معرفی می شود و به گردشگری هنری کمک بزرگی خواهد شد و در ثانی، هنرمندان بومی فرصت تمرکز بر برگزاری رویدادی هنری را در قلیم خود پیدا می کنند.
مدیر کل هنرهای تجسمی اضافه کرد: سعی داریم، هنر منطقه ای و بومی هر اقلیم را شناسایی و با توجه به شرایط ویژه هر استان جشنواره و رویداد هنری تعریف کنیم از هنر سفال و سرامیک در زاهدان بیشتر استقبال می کنیم . رویدادهای عکاسی را در تبریز، آبادان و مشهد، نقاشی را در گیلان و مازندران، گرافیک در شیراز، هنرهای جدید در یزد، مجسمه در کرمان برگزار می کنیم. این اتفاق را به عنوان سالانه های هنرهای تجسمی آغاز کردیم تا بتوانیم در هر جای ایران یک نشان، نماد و رنگی را تعریف کنیم. این نماد، نشانگر و معرف، هنر آن استان و آن اقلیم خواهد بود.
وی در پایان به حضور پیشکسوتان در کنار هنرمندان بومی اشاره کرد و گفت: در اینگونه رویداد ها باید با دعوت و حضور از هنرمندان پیشکسوت و طراز اول هر رشته هنری ،هنرمندان بومی را تقویت کرده و در عین حال هنرمندان هر اقلیم را شناسایی به مرکز و به فضای ملی معرفی کنیم تا فرصت بهتر دیده شدن را برای هنرمندان منطقه ای فراهم سازیم.
دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی شهر نهبندان و تالاب کجی نمکزار با شرکت 25 گروه دو نفره ، 15 گروه از هنرمندان بومی ، هنرمندان پیشکسوت حوزه مجسمه سازی و هنرجویان برتر هنرستان های هنرهای زیبا از عصر 28 فروردین ماه آغاز و بعد از ظهر 30 فروردین با برپایی مراسم اختتامیه و معرفی گروه های برتر پایان می یابد.
این رویداد هنری با حمایت اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کیلومتر 100 جاده بیرجند به نهبندان ،تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار خواهد شد.

logo-samandehi