استاد جوادی پور جریان ساز بودند

گفتگو با رئیس موزه هنرهای معاصر تهران

در حاشیه برگزاری نمایشگاه "ستایش روز" توسط کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران


احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در افتتاحیه نمایشگاه آثار محمود جوادی پور که به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران در خانه هنرمندان برپاست، نظرش را در مورد آثار این هنرمند چنین بیان کرد: استاد جوادی پور در زمره اولین دوره فارغ التحصیلان مدرنیسم دانشگاه تهران هستند و اهمیت کارهایشان نسبت به آرتیست های هم دوره خودشان این است که در یک مدیوم متوقف نشدند. آرتیست های هم دوره وی عموما نقاش بوده و در این زمینه، نقاش خوبی هم هستند؛ اما استاد جوادی پور علاوه براینکه نقاش خوبی بودند برای اولین بار در ایران در زمینه چاپ های دستی شروع به کارکردند. ایشان همچنین نمونه کارهای گرافیکی هم انجام دادند و به تهیه آرم ها و نشانه ها که بعضی از آنها را ما هنوز هم می بینیم، پرداختند مانند انتشارات خوارزمی.

وی افزود: استاد جوادی پور جزو افرادی بودند که جریان سازی کردند و این خیلی مهم است. بعضی وقت ها آرتیست ها اثر خوب ارائه می دهند و آن اثر در زمان ماندگار می شود اما یک زمانی است که بعضی افراد جریان سازی می کنند و راه را برای دیگران باز می کنند. به نظرم استاد جوادی پور به دلیل ایجاد راه برای نسل های بعد ازخودشان اهمیت دارند.

آقایی در ادامه اشاره کرد: بسیاری از کارهای چاپ دستی ایشان مانند رامشگران که اینجا موجود است اولین چاپ دستی یک فرد ایرانی با تکنیک لینالئوم است زیرا که یک تکنیک غربی به شمار می رود. در آن زمان ما در ایران این تکنیک ها را نداشتیم و ایشان جزو اولین افرادی هستند که برخلاف بعضی از بچه های آن دوره که به پاریس می رفتند به آلمان رفته و در مدرسه صنعتی آلمانی درس خوانده و به زبان آلمانی هم آشنا بودند و توانستند تکنیک هایی را در آلمان یاد بگیرند و کارهایی را انجام دهند که در پاریس خیلی مرسوم نبود. از این رو به نظرم میرسد که هم در جریان گرافیک ایران هم در جریان نقاشی خط و هم در جریان چاپ دستی بسیار بسیار سهم داشتند؛ به ویژه چاپ هایی که درآن دوره برروی پارچه زدند.
زیرا چاپ آرتیستی روی پارچه در آن دوره در ایران مرسوم نبود. من روی پارچه کار کرده ام و آتلیه و منزلشان را هم دیده ام حتی پرده هایشان را هم خودشان در منزل چاپ زده بودند. به نظرم ایشان انسان بسیار منحصربفرد و متفاوتی نسبت به هم دوره های خودشان بودند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در رابطه با اهمیت معرفی و شناساندن هنرمندان پیشکسوت مثل استاد جوادی پور و امثال ایشان به نسل جوان گفت: ما هویتی داریم که به گذشته ما بر می گردد مثلا ما در ایران از دوران هخامنشیان و صفویه و... زیاد نام می بریم اما دنیای معاصر به هویت معاصر بسیار اهمیت می دهد؛ یعنی آن چیزی که غرب در زمان کنونی بسیار به آن می پردازد مثلا وقتی شما در مورد تاریخ اسپانیا صحبت می کنید پیکاسو به اندازه خیلی از بزرگان قدیمی تاریخش اهمیت دارد برای اینکه در رابطه با زندگی و تفکرات و کارهایشان شروع به مستندسازی کرده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از چیزهایی که در دوره معاصر اهمیت دارد برای اینکه ما بتوانیم در جهان معاصر هویت داشته باشیم همین هویت معاصراست. هویت معاصر با شناساندن افرادی مانند استاد جوادی پور اهمیت دارد. برای اینکه فردی که اکنون چاپ دستی و چاپ روی فلز انجام می دهد باید بداند که در گذشته چه کسانی این کار را می کردند و آن را چگونه انجام می دادند به عنوان مثال استاد اینجا یک چاپ روی فلز دارند که بسیار فوق العاده است و آدم از دیدن آن حیرت میکند که مربوط به سال ۱۳۲۴-۱۳۲۵ است.

این هنرمند اذعان داشت که بچه ها زمانی می توانند آینده محکمی داشته باشند و استوار گام بردارند که عقبه خود را خوب بشناسند از این رو به نظرم این معرفی هنرمندان به نسل های جوان هر چقدر هم در زمان های مختلف ادامه پیداکند بسیار حایز اهمیت است.

آقایی در پایان در رابطه با برنامه برگزاری چنین بزرگداشت هایی در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه جزو پیشگامان این موضوع بوده است. مثلا نمایشگاه مفصلی در سال ۸۹ برای استاد جوادی پور در زمانی که خودشان در قید حیات بودند تحت عنوان پیشگامان هنرنوگرایی ایران برگزارشد. این موارد موزه جزو یکی از وظایف ذاتی آن است و جدا از نمایشگاه هایی که از آرشیو، گنجینه و آرتیست های خارجی می گذارد همیشه یک فصل یا یک نوبت از نمایشگاه‌هایش در سال به مرور آثار بزرگان هنر ایران اختصاص داده می شود. برنامه های آتی را پس از بازسازی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام خواهیم کرد.

logo-samandehi