دومین شماره فصلنامهٔ «وٓ صُلح» منتشر شد

شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان شمارهٔ دوم فصلنامهٔ «وٓ صُلح» را با موضوع آموزش و صلح منتشر کرد.

به گزارش گالری آنلاین، در این شماره آثاری از منیر همایونی، علی‌اکبر زین‌العابدین، مهدی فخرزاده، رضا عبدی، جمال‌الدین اکرمی، سحر سلطانی، جلال کریمیان، سمیه موسوی، فاطمه عبدالله زاده حسینی و... درج شده است.

سرمقاله
فرحناز عطاریان

یوهانس گالتونگ، پدر رشته مطالعات صلح، صلح را نه به عنوان نبود جنگ، بلکه نبود خشونت معنی میکند. در این بستر «خشونت دلیلی است برای استفاده نکردن کامل مردم از توانایی هایشان. » بر این اساس خشونت میان آنچه هست و آنچه باید باشد تفاوت ایجاد میکند.
این تعریف لزوم و اهمیت استفاده از ابزارهای تاثیرگذار برای برطرف کردن خشونت های ساختاری و فرهنگی و ایجاد صلح پایدار در جامعه را خاطرنشان میکند. از آنجا که رسانه های اجتماعی، مرکب از فرصت ها و تهدیدها به طور روزافزون رشد میکنند، وجود و حضور رسانه ای دارای غنای محتوایی، به منظور انتقال اطلاعات و مفاهیم مرتبط ضروری به نظر می رسد.
ایده تولید نشریه به عنوان یک رسانه در اولین جلسه ماهانه شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان در فروردین 1396 شکل گرفت و بعد از تشکیل سه کارگروه پژوهش، ترویج و آموزش در برنامه کارگروه پژوهش قرارداده شد. علاوه بر نمایندگانی از 13 انجمن عضو شورا، دوستانی که افزون بر دانش دارای تجربه های زیستی در حوزه کار با کودک و خانواده هستند و رویای جهانی عاری از خشونت را در سر دارند به شکل داوطلبانه به ما پیوستند.
نامی در خور برای آن انتخاب شد و سفارش طراحی لوگو به آقای دامون خانجانزاده داده شد. از آن جا که در جلسه فو ق الذکر، سال شورایی «خانواده و صلح » نام گرفت، فصلنامه هم با همین موضوع کلید کارش را زد. برای هر سرویس دبیری انتخاب شد و از دوستان دانشمند و داوطلب درخواست شد مقالات و ترجمه های خود را ارسال کنند. در نزدیک به ده جلسه ماهانه شورای گسترش فرهنگ صلح به طور عام و ده جلسه گروه تحریریه به طور خاص در سال 1397 گزارش روند آماده سازی مجله داده میشد. تلاش بر این بود که از ضرورت ها گفته شود و از این بستر استفاده کرده و به موضوعاتی بپردازیم که کمتر به آن پرداخته شده است. اولین شماره فصلنامه در پاییز سال 1397 در ۲۱۲ صفحه و هفت بخش به شکل الکترونیکی منتشر شد. فصلنامه در یکی از سه نشستی که به مناسبت هفته ملی کودک از سوی شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان در موزه فرش برگزار شد رونمایی شد. خوشبختانه همانطور که انتظار می رفت و امید داشتیم مورد اقبال نیز قرار گرفت. نقدهایی بر آن بود که سعی کردیم در شماره بعدی بر طرف گردد. امروز دومین شماره از فصلنامه با موضوع «آموزش و صلح » تقدیم به خانواده ها، مربیان، معلمان، و علاقه مندان حوزه کودک می شود.
تقدیم به هم وطنانی که با بالابردن سطح آگاهی در جهت گسترش فرهنگ صلح و مدارا برای کودکان سرزمینمان میکوشند تا از خشونت های ساختاری و فرهنگی بکاهند. چراکه میدانیم باید «صلح را از کودکی بیاموزیم! »
می خواهم از این امکان استفاده کنم و از اعتماد موزه صلح تهران که دبیرخانگی دو سالانه (96 - 97) را برعهده داشت و بنده را به عنوان دبیر شورای گسترش فرهنگ صلح معرفی کرد قدردانی به عمل آورم. از انجمن های عضو شورا سپاسگزارم که در این دو سال مرا راهنما و همراه بودند. تشکر ویژه از سرکار خانم منیر همایونی، مدیر کانون توسعه فرهنگی کودکان، دارم که با سعه صدر از هیچ کمکی دریغ نکردند. و در نهایت از جناب آقای رضا عبدی، سردبیر محترم فصلنامه، سپاسگزارم که با تلاش شبانه روزی و خالصانه شان توانستیم «و صلح » را تقدیم شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان کنیم.

با آرزوی صلح پایدار


گفت و گو

- کانون توسعه فرهنگی کودکان و ترویج فرهنگ صلح

میزگرد

- کودک و مشق شب؛ خشونت یا صلحی در درون؟!

اندیشه

- آیا باید از فقرزدایی پول درآورد؟

آموزش

- نقش فعالیت هنری گروهی در تقویت مهارت‌های اجتماعی

- چالش‌های ایجاد فضای صلح آمیز در آموزش و پرورش

گزارش
- سودای تکلیف

خبر

- بر بال های صلح

- مسابقه بین المللی نقاشی شهر صلح آمیز

کتابخانه

- سرسره بازی موش روی صورت گربه ای که دوستش دارد
- مهاجرت کارخانه برآورنده آرزوها نیست

تجربه
- زبانی بر پایه همدلی و نه رقابت


کانال تلگرام: @vasolh
آدرس وبسایت: www.vasolh.ir

logo-samandehi