روایت عباس رحیمی از "نگارینه خط" در گالری شلمان

" گستره هنر بی نهایت است و تا ذهن سبک‌بال کودکانه به اسارت عقل درنیامده و یاری کند طبیعتاً این سفر بی‌پایان است." این را عباس رحیمی هنرمند نقاش در گفتگو به مناسبت افتتاح نمایشگاه انفرادی وی در گالری شلمان بیان کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

گالری شلمان روز جمعه 27 اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی موزه از ساعت 16 الی 20 میزبان آثار نگارینه خط عباس رحیمی تحت عنوان "شبانه های زرین 9" می شود.

عباس رحیمی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در مورد شیوه و روند شکل‌گیری این ایده تا به کار بستن آن بیان کرد:

باکمال احترام به زیباترین و پاک‌ترین هنر ایرانی، یعنی خوشنویسی قلم نستعلیق و شکسته‌نستعلیق، که استحکامش را به پولاد، تراش خوردگی و درخشش اش را به الماس و تنوع اتصالات و شکل‌پذیری‌اش را به آب زلال تشبیه می‌کنم؛ برآن شدم که بخشی از توان بالقوه این هنر ملی را از چهارچوب‌های دیرین و سنتی‌اش بیرون کشیده و در فرم‌هایی نوتر و جذاب‌تر به نمایش بگذارم.

انگیزه اصلی‌ام از ابداع شیوه "نگارینه خط"، که تلفیقی از خط اصیل ایرانی و نگارگری است، ارائه زیبایی‌های افسونگر این خط، با حفظ اصالت و ویژگی‌هایش، در شکلی نوین و برای نسل امروز، چه مخاطب خاص هنرمند خوشنویس یا نقاش و چه بیننده عام ایرانی، بوده است.روند شکل‌گیری این ایده از دوران کودکی شروع و با همان کنجکاوی‌های کودکانه همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه افزود:

درباره ابعاد و تعداد آثار نیز باید بگویم که حدوداً 12 تا 14 اثر در ابعاد از 52*22 تا 100*70 در گالری به نمایش درخواهند آمد. تمام آثار با قلم کلاسیک خوشنویسی با قطع قلم از غُبار تا جلی و با استفاده از رنگ گواش و آکریلیک و طلا خلق‌شده‌اند.

رحیمی در خصوص مفهوم عنوان نمایشگاه خود بیان کرد:

چون عنوان "نگارینه خط" درواقع تلفیقی از نگارگری و خط ایرانی است، همان‌گونه که در پرسش آغازین نیز عرض کردم، این عنوان را مناسب دیدم.

این هنرمند در رابطه با عوامل تاثیر گذار در خلق آثار هنری اش توضیح داد:

کاملاً روشن است که همه ابداعات، نوآوری‌ها و اختراعات؛ در همه عرصه‌های تمدن بشری، زنجیرهایی به هم متصل‌اند. درطی سده‌های متمادی، همواره هنرمندان جسور، خلاق و صاحب‌ذوق را شاهدیم که چهارچوب‌هایی قدیمی را درنوردیده و به جلوه‌های بدیع و تازه‌ای دست یافته اند. شیوه "نگارینه خط" نیز بااینکه تشابهات بسیار اندکی با هفت مکتب نقاشی‌خط ایرانی دارد ولی ذکر این نکته به آن معنا نیست که این‌ها هیچگاه منبع الهامی برایم نبوده‌اند.

گستره هنر بی نهایت است و تا ذهن سبک‌بال کودکانه به اسارت عقل درنیامده و یاری کند طبیعتاً این سفر بی‌پایان است.

نمایش آثار این هنرمند تا اول خردادماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید می توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 و در روز شنبه 28 اردیبهشت ماه از ساعت 16 الی 22 به گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه نمایند.

logo-samandehi