موزه های ایران شب ها بیدار می مانند

مدیر اداه کل موزه های کشور از برنامه ای برای افزایش ساعات فعالیت موزه های کشور خبر داد و افزود: در گام نخست بصورت آزمایشی موزه نیاوران تا ساعت 22 از ابتدای تیرماه 98 فعال می شود و در صورت استقبال مردم، درمورد ساعات فعالیت دیگر موزه ها تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین، «محمد رضا کارگر» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا قرار هست جمهوری اسلامی ایران به رویدادی همچون «شب موزه ها» بپیوندد؟، گفت:علاقمند افزایش ساعت کار موزه ها هستیم از این رو به طور آزمایشی از ابتدای تیرماه به عنوان مثال ساعت اتمام کار فعالیت موزه نیاوران که پیش ازاین ساعت 19 بود تا ساعت 22 افزایش پیدا می کند و درصورت موفقیت و استقبال مردم، دیگر موزه ها نیز چنین روندی را طی خواهند کرد.



(18می ( ۲۸ اردیبهشت) روز جهانی موزه نامگذاری شده است. این مناسب در بسیاری از کشورهای اروپایی با «شب موزه‌ها» همزمان است. به عنوان نمونه امسال در فرانسه بیش از ۱۸۰۰ موزه در این مناسبت مشارکت خواهند داشت و پیش‌بینی شده ۲ میلیون نفر در آن شرکت کنند.
در شب موزه‌ها درهای تمامی موزه‌ها به طور رایگان بیش از ساعات معمول باز خواهند ماند و ویژه برنامه‌هایی نظیر اجرای پرفورمنس، خلق اثر هنری، افتتاح نمایشگاه هنری، برپایی نشست‌ها و میزگردهای پژوهشی برای مخاطبان عمومی تا متخصص در حاشیه این مناسبت برگزار می‌شود.
هم اکنون ساعت کاری موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماه مبارک رمضان یک ساعت کاهش یافته و از 19 به ۱۸ کاهش یافته است.
در حالی که همزمانی «روز جهانی موزه» با ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای تجربه رویداد «شب موزه‌ها» و بومی‌کردن آن فراهم آورده است.)

** فعالیت 680 موزه در کشور
وی تعداد موزه های فعال در کشور را 680 موزه اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تعدا موزه های کشور تا سال 91، تنها 429 و تعدا آن تا پیش از انقلاب 43 موزه بوده است.
کارگر از افزایش تعداد موزه های کشور تا یک هزار موزه خبر داد و اضافه کرد: در حال برنامه ریزی هستیم و اگر برنامه به خوبی شرایط کنونی پیش برود تا پایان فعالیت این دولت جشن برپایی هزارمین موزه خواهیم بود.
وی اظهار داشت: تعداد موزها فعال تهران 150 مورد است و سالانه با افزایش 10 درصدی بازدیدکنندگان مواجه هستیم.

**آثار تاریخی زیر خاکی در موزها خصوصی نیست
مدیر کل موزه های کشور درباره تعداد موزه های خصصوصی کشور گفت: هم اکنون تعداد 129 موزه است اما این میزان در سال 91، تنها 46 موزه بود. ولی موضوع که دراین خصوص برای ما اهمیت دارد این است که آثار زیر خاکی در اختیار موزه های بخش خصوصی قرار نمی گیرد.
وی افزود: البته دراین باره استثناهایی نیز وجود دارد؛ در دوره ای که بصورت محدود اجازه حفاری داده شده آثاری کشف شد که این آثار در موزه های خصوصی نگهداری می شود ولی به دلیل جلوگیری از خرید و فروش آثار تاریخی زیر خاکی و کاوش های غیر قانونی، این آثار در موزه های خصوصی نگه داری نمی شود.

logo-samandehi