نقاشی در دل اثر «یوهانس ورمیر» کشف شد

کارشناسان هنری در هلند به تازگی دریافتند که یک تابلوی نقاشی منتسب به «یوهانس ورمیر» نقاش هلندی از آنچه در ظاهر به نظر می رسد، مطلب بیشتری دارد.

به گزارش گالری آنلاین، ایرنا به نقل از روزنامه فیگارو، کارشناسان هنری در جریان بررسی یکی از نقاشی های ورمیر به نام «دختری که در کنار پنجره باز نامه می خواند» مشاهده کردند که روی بخشی از این نقاشی، پس از مرگ هنرمند هلندی در سال 1675، کشیده شده است، تا جایی که یک چهره کوپید را مخفی می کند.
کوپید در اساطیر رومی همان خدای عشق است که به صورت یک کودک برهنه مجسم می شود.

«آرتور ویلاک» از نگارخانه ملی هنر واشنگتن به عنوان کارشناس مشاور در این پروژه فعالیت دارد.
وی ابتدا در سال 1978 به این نقاشی برخورد و نقاشی را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار داد. وی گفت: ما دریافتیم که همه نوع تغییراتی در نقاشی روی داده است. سپس تصویربرداری با اشعه ایکس نشان داد که چهره کوپید (یک نقاشی در دل نقاشی دیگر) زیر دیوار خالی و پشت چهره اصلی نقاشی، پنهان شده است.
حال بررسی ها نشان می دهد که تصویر رویی که قبلا تصور می شد اثر دست ورمیر است، توسط فردی ناشناس ترسیم شده است.
«کریستوف شولزل» از مرمت کاران هلندی کار خود روی این نقاشی را در سال 2017 آغاز کرد.

وی با کمک عکاسی مادون قرمز و تحلیل های میکروسکوپی به این نتیجه رسید که یک لایه ضخیم، رنگ های زیرین این نقاشی را پوشانده است.
کارشناسان، نقاشی را برای تحقیقات بیشتر به آکادمی هنرهای زیبای درسدن فرستادند و در آنجا مشخص شد که لایه رویی پس از مرگ ورمیر خلق شده است. از اینرو در سال 2018 تصمیم برای آزاد کردن چهره کوپید اتخاذ شد.

تا این زمان، تقریبا نیمی از بدن شخصیت کوپید نمایان شده است و کارشناسان تخمین می زنند که یک سال دیگر تا رونمایی از بدن کامل این چهره، زمان نیاز است.
قرار است نقاشی در جریان عملیات مرمت و احیا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

تصویر دختری که در کنار پنجره باز نامه می خواند، بین سال های 1657 تا 1659 نقاشی و در سال 1742 به شهر درسدن اهدا شد.
این اثر در آن زمان تقریبا ناشناخته بود و اغلب به نقاشان معروفتری چون رامبرانت نسبت داده می شد.

logo-samandehi