گزارش اختتامیه دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران

دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران که با حضور 26 هنرمند با ساخت سردیس هایی از هنرمندان معاصر در عرصه های مختلف از 10 الی 17 تیرماه برگزار شد، با برگزاری اختتامیه در نگارخانه برگ عمارت عین الدوله به پایان رسید. در این مراسم از 26 هنرمند مجسمه ساز که سازنده این سردیس ها بودند با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، حبیب زاده عضو شورای شهر، همسر غلامحسین بنان، همسر داوود رشیدی، علی اکبر صادقی، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، کاظم چلیپا، عباس مشهدی زاده و دیگر هنرمندان فرهیخته و خانواده های آنها تقدیر شد.


به گزارش گالری آنلاین، برزین ضرغامی در ابتدای مراسم گفت: روز گذشته در موزه خوشنویسی که نمایشگاه ده نفر از پیشکسوتان خط را داشتیم یکی از اساتید گفت: این ده نفر به طور میانگین 50 سال سابقه هنری دارند این یعنی 500 سال سابقه هنری. الان هم این هنرمندانی که اینجا هستند پر از سابقه هنری هستند و عکاسان باید این عکس ها را حفظ کنند زیرا که این ها تاریخی می شوند.


وی بیان کرد: این سمپوزیوم بسیار پربازدید بود، و مردم بسیار از آن استقبلا کردند. ما برای برگزاری این رویداد، سختی زیاد کشیدیم؛ اولویت بندی سخت بود. با اصناف و انجمن های هنری ارتباط برقرار کردیم و کمک گرفتیم. اسامی را از انجمن ها دریافت کرده و یک کارگروهی از هنرمندان را انتخاب نمودیم و در نهایت از طریق این کارگروه 26 نفر انتخاب شدند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران اظهار داشت: امیدواریم در بحث مکان یابی مناسب آثار هم تلاش کنیم که در این راستا قرار است یک باغ مجسمه طراحی شود تا این سردیس ها در آنجا قرار گیرد. همواره یکی از مشکلات پیش روی ما مکان یابی مجسمه ها است که حریمشان مشخص نیست. البته قرار شده در این باره شورای شهر سیاستی بی‌اندیشند و لایحه ای در شورای شهر مصوب شود. وی در آخر نوید داد که امسال سپموزیون بین المللی مجسمه سازی را خواهیم داشت.

ابراهیم حقیقی، نماینده جامعه هنرمندان در ادامه مراسم به صحبت نشست و گفت: ما خیلی سابقه مجسمه سازی نداریم اگرچه بعد از صفویه و قاجار نقاشی مورد عنایت است اما مجسمه سازی اینطور نیست. بسیار انگشت شمارند مجسمه سازهایی که اثری از انها بجا مانده باشد یا در یادها باقی مانده باشند. به جز ابوالحسن صدیقی و قهاری و صنعتی فرد دیگری را خیلی بخاطر نمی آورم.


وی اذعان داشت که این رشته حتی در دانشکده ها هم مورد عنایت نبوده است. اگر از جوانان امروزی بپرسیم همه دنبال نقاشی و تئاتر و ... هستند ولی هیچ کس بدنبال اعتلای رشته و هنر مجسمه سازی نیست. خوشبختانه این نقیصه را سازمان زیباسازی چند سالی ست که برطرف می کند. اگر چند دوره اینچنین سمپوزیوم هایی رخ دهد، و از هر دوره 10 اثر بیرون روند، شهر ما پر از مجسمه مفاخر کشور خواهد بود.


در ادامه مراسم با حضور همسر استاد غلامحسین بنان، محمد بهرامی، همسر داوود رشیدی، مجید انتظامی، قباد شیوا، علی اکبر صادقی، ابراهیم حقیقی، کاظم چلیپا فرزند حسن چلیپا، حبیب قدیرزاده رییس بنیاد میرمیران از ده نفر از مجسمه سازان این سپوزیوم با لوح تقدیر و هدیه نقدی 10 میلیون تومان تقدیر شد که اسامی به شرح زیر بود:
علی لوایی سردیس استاد غلامحسین بنان
محمود پورنصیری نژاد سردیس محمدبهرامی
علی اعتبار سردیس داوود رشیدی
فرزانه بهرام نوری سردیس مجید انتظامی
حمید دریکوند سردیس قباد شیوا را سختند
محسن ناصریان سردیس علی اکبر صادقی
مرتضی دستجردی سردیس ابراهیم حقیقی
سمیه پیرحیاتی سردیس حسن چلیپا
و رضا قره باغی سردیس سید هادی میرمیران


سپس همسر غلامحسین بنان به گفتگو پرداخت و گفت: از زمانی که بسیار سنم کم بود به من یاد دادند که به قوانین مملکت احترام بگذارم که تا این دقیقه هر برنامه ای بوده من احترام گذاشتم. من نماینده از طرف همسرم هستم و آخرین نصیحت وی این بود که «همیشه تابع قوانین مملکتت باش و جوانان را در نظر داشته باش» و من شاید 35 سال است با تمام هم و غم، جوانان را دریافتم.


سخنران نهایی مراسم پیروز حناچی بود که بیان کرد: سالها پیش در سفر به شیراز با دانشجویان به کتیبه ای در ورودی مسجد نصیرالملک برخوردیم که نوشته بود:
غرض نقشی ست که از ما باز ماند که هستی را نمی بینم بقایی
مگر صاحبدلی روزی ز رحمت کند بر حق درویشان دعایی
من تشکر می کنم از سازمان زیباسازی که این شعر سعدی را عملی کردند و با یک تیر چند هدف زدند؛ اولا نام نان آوران معاصر ما را زنده نگهداشتند و ثانیا عرصه را برای جوانان باز کردند که در اینده هنرمندان فاخر کشور خواهند بود.
وی در ادامه اظهار داشت که : امیدواریم این حرکت و نگاه که قدری موجب ایجاد تامل و آرامش در شهرمان می کند، تداوم یابد. ما سعی می کنیم که حتی به طرح های عمرانی هم این نگاه را داشته باشیم، و کیفیت آنها را بازیابیم.

در پایان مراسم با حضور هنرمندان پیشکسوت محمدی، نعمت اللهی، عباس مشهدی زاده، رضا هدایت، کیهان محمدخانی عضو هیات مدیره سازمان زیباسازی تهران، سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی، روستایی از 17 نفر باقیمانده تقدیر به عمل آمد.


فردین اسفندیاری سردیس هوشنگ کاظمی
احمد عرب بیگی سردیس پرویز کلانتری
سارا تقوی سردیس عربعلی شروه
احمدرضا صادق زاده سردیس احمد عالی
آتنا خسروی طردیس پرویز تناولی
آرسام آرمیده سردیس محمدعلی کشاورز
حسین دوپیکر سردیس محمدکریم پیرنیا
سارا عزیزی سردیس جواد حمیدی
عباس مجیدی سردیس جمیله شیخی
عطا صحرایی سردیس عباس کیارستمی
عنایت صحرایی سردیس علی حاتمی
فرانک یوسفی سردیس سید حسین میرخانی
کامبیزهورسان سردیس پرویز فنی زاده
مهدی خلیلی پور سردیس هادی شفائیه
مهناز نوروزی شهری سردیس علی نصیریان
نادیا جوادی پاشایی سردیس ابوالحسن صبا
یاسر حسینی سردیس رضا مافی






logo-samandehi