شاهکار هلندی مقابل چشم همگان ترمیم می‌شود

موزه ملی آمستردام امروز بزرگترین پروژه ترمیم تابلو نقاشی «گشت شبانه» اثر «رامبراند» را به صورت آنلاین آغاز می‌کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته فرانس۲۴، پروژه ترمیم این اثر شاهکار متعلق به سال ۱۶۴۲ که میلیون‌ها دلار هزینه صرف آن‌ خواهد شد، از پشت محفظه‌ای شیشه‌ای که اطراف این تابلو نقاشی مشهور قرار می‌گیرد، برای عموم به نمایش گذاشته خواهد شد.

طبق بیانیه‌ای که این موزه منتشر کرده است، پروژه ترمیم «گشت شبانه»، در حقیقت بزرگ‌ترین پروژه ترمیم و مطالعه روی این تابلوی رامبراند در تمام طول تاریخ به شمار می‌رود.

رامبرانت

«رامبرانت هارمنزون فان راین» ملقب به رامبراند از سوی شهردار و رهبر نگهبانان «آمستردام» مامور به خلق تصویری از افسران و دیگر اعضای نگهبانان شب شد.

به گفته کارشناسان، تابلو «گشت شبانه»‌،‌ در نوع خود اولین اثری است که یک گروه‌ را این چنین در حال حرکت نشان می‌دهد و بازی نور و سایه که از مهارت‌های بارز «رامبراند»‌ به شمار می‌رود در این تابلو به وضوح نمایان است.

آخرین پروژه بازسازی بزرگ این تابلو نقاشی به ۴۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ پس از آن که یک فرد مبتلا به اختلالات روانی به وسیله یک چاقو این اثر را مورد حمله قرار داد. این تابلو نقاشی اکنون در اتاق مخصوص در موزه ملی آمستردام نگهداری می‌شود اما چندی پیش کارشناسان متوجه تغییراتی از جمله رگه‌های سفید رنگ در برخی از قسمت‌های این تابلو خصوصا نواحی نزدیک به ضربات چاقو شدند.

این موزه از تصویربرداری با وضوح بسیار بالا و آنالیز تمامی لایه‌های این تابلو نقاشی، برای بررسی بهترین روش ممکن ترمیم استفاده خواهد کرد.

logo-samandehi