رئیس انجمن مجسمه‌سازان تشریح کرد

شفاف‌سازی یک مجوز برای مجسمه‌سازی

صدور «مجوز فعالیت مجسمه‌سازی» با امضای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، موضوعی است که در هفته‌های گذشته حاشیه‌ساز شد و انتقاد برخی از هنرمندان را به همراه داشت. در همین راستا این بار رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران توضیحاتی را در این زمینه ارائه داده تا فعالان عرصه مجسمه‌سازی به طور کامل از علت صدور این مجوز آگاه شوند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، عباس مجیدی با طرح این پرسش که چرا باید مجسمه‌سازان مجوز فعالیت داشته باشند و چرا انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و وزارت ارشاد باید مرجع صادرکننده مجوز باشند؟ گفت: بیش از هر چیز باید بیان کنم انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، بنا به رسالت خود مبتنی بر اساسنامه و چشم‌انداز، اهدافی را دنبال می‌کند که در آن منافع مادی، معنوی، هنری و حرفه‌ای اعضا را پوشش دهد؛ این منافع شامل داشتن مجوز فعالیت و پروانه‌های شغلی به عنوان یک ضرورت حرفه‌ای و قانونی بوده است که از دیرباز به عنوان یکی از مطالبات و خواسته‌های اعضای انجمن طرح شده است؛ مطالبه‌ای که به منظور تسهیل در حوزه تعامل حرفه‌ای و هنری با سایر سازمان‌ها مطرح بوده است.

او اضافه کرد: به همین منظور روندی از چند سال قبل، در دوره هیئت مدیره قبلی (دوره دهم) آغاز شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با تنها متولی آن یعنی وزارت ارشاد، چگونگی و مراحل صدور مجوز برای اشخاص فعال در حوزه مجسمه‌سازی و پروانه کارگاهی برای کارگاه‌های مجسمه‌سازی، بررسی شد و طی همراهی مطلوبی بین انجمن و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مقرر شد که انجمن نظر کارشناسی خود را در حوزه فعالیت هنری متقاضیان اعلام کند و سپس مجوز از سوی وزارت ارشاد صادر شود.

مجیدی بیان کرد: در مدت اخیر اولین سری از مجوزها صادر شد و انجمن در حال پیگیری برای تعیین مراحل صدور پروانه کارگاهی بود که شاهد موضع‌گیری عجیب و حاشیه‌سازی‌هایی از سوی افرادی بودند.

او تصریح کرد: گویا این افراد برداشت درستی از این موضوع نداشتند و آگاهانه یا ناآگاهانه به مسیری که منجر به محقق شدن خواسته‌های هنرمندان مجسمه‌ساز بود، لطمه وارد کردند و فعالیت هنری یعنی تفکر و اندیشه هنری و خلاقیت هنرمند را که از جمله حقوق فردی هنرمند مجسمه‌ساز در ارائه آثار هنری است را با مطالبات حقوقی و قانونی در هم آمیخته و موجبات تشویش اذهان عمومی و نهایتاً اختلال و جلوگیری از صدور این مجوزها را رقم زدند. عجیب‌تر اینکه یک «حق و امتیاز» را با «تحمیل محدودیت» اشتباه گرفتند.

مجیدی اظهار کرد که باید بدانیم داشتن مجوز به منزله یک امتیاز و حق قانونی است که هر هنرمندی در تعامل حرفه‌ای خود با اشخاص حقیقی و بخصوص حقوقی به آن نیاز داشته است و در صورت تمایل می‌تواند آن را دریافت کند؛ بنابراین داشتن مجوز برای هنرمند یک امتیاز است نه محدودیت. به عبارت دیگر نداشتن مجوز به منزله عدم امکان فعالیت هنری نیست و برداشت‌هایی که این روزها باعث نگرانی برخی فعالان رسانه‌ای شده، مصداق یار و همراه دیگری شدن از ظن خود است.


logo-samandehi