مصر پای «اینترپل» را به ماجرای مجسمه «توت عنخ آمون» ‌کشاند

قاهره از پلیس «اینترپل» می‌خواهد مجسمه «توت عنخ آمون» را که به رغم تمامی تلاش‌های این کشور چندی پیش درحراجی «کریستیز» به یک خریدار ناشناس فروخته شد، پیدا کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته گاردین، مصر در نظر دارد پرونده‌ی قانونی توسط پلیس اینترپل برای تعقیب مجسمه‌باستانی «توت عنخ آمون» تشکیل دهد.

مجسمه ۳ هزار ساله «توت عنخ آمون» که گمان می‌رود سال‌ها پیش از «‌القصر» مصر غارت شده باشد، چند روز پیش در حراجی «کریستیز» لندن به قیمت ۴.۷ میلیون پوند به یک خریدار ناشناس فروخته شد.

مجسمه توت عنخ آمون

مصر روز سه‌شنبه از اقدام خود مبنی بر درخواست دخالت پلیس اینترپل برای شناسایی این مجسمه و دیگر آثار باستانی مصر خبر داد و مقامات بریتانیایی را برای بی‌توجهی به این موضوع مورد انتقاد قرار داد.

این سردیس ۲۸.۵ سانتی‌متری از جنس «کوارتزیت»، تنها بخشی از مجسمه «آمون» خدای مصر باستان است که به شکل «‌توت عنخ آمون» فرعون جوان مصر ساخته شده است. مجسمه‌های مشابهی در معبد «کرنک» مصر نیز ساخته شدند.

کمیته ملی استرداد آثار باستانی مصر روز دوشنبه دولت بریتانیا را در رابطه با فروش آثار باستانی مصر به روشی کاملاً غیر حرفه‌ای و بدون ارائه مدارکی برای اثبات خروج قانونی آثار باستانی مصر مورد انتقاد قرار داد.

این کمیته که سرپرستی آن را وزیر آثار باستانی مصر «خالد العنانی» به عهده دارد در بیانیه‌ای در رابطه فقدان حمایت بریتانیا در جریان این فروش انتقاد کرد و از مقامات این کشور خواست فروش آثار باستانی مصر را پیش از ارائه اسناد معتبر ممنوع کنند.

به نظر می‌رسد مصر طی بیانیه‌ی اخیر به تأثیر اتفاقات اخیر در آینده روابط فرهنگی دو کشور نیز اشاره کرده است. درحال حاضر ۱۸ مأموریت باستان‌شناسی توسط باستان‌شناسان بریتانیایی در مصر در دست اجرا است.

به فروش رفتن این مجسمه در سه‌شنبه گذشته باعث تجمع گروهی از معترضان در جلوی خانه حراج «کریستیز» شد.

در این بین حراجی کریستیز معتقد است فروش مجسمه «توت عنخ آمون» کاملاً قانونی بوده است. حراجی کریستیز مطلبی در رابطه با تاریخچه انتقال این مجسمه منتشر کرده است. با توجه به اطلاعات ارائه شده، کریستیز مدعی است که این اثر را در سال ۱۹۸۵ از یک دلال آثار تاریخی به نام «هاینز هرزر» در مونیخ خریداری کرده و پیش از آن نیز «جوزف مسینا» دلال هنری اهل اتریش در سال ۱۹۷۴-۱۹۷۳ آن را خریداری کرده بود و در دهه ۱۹۶۰ میلادی نیز در مجموعه متعلق به «پرینز ویلهلم» در آلمان محل نگهداری آن بوده است.

دسامبر گذشته بلندمرتبه ترین دادگاه ایتالیا موزه «‌گتی» کالیفرنیا را ملزم به بازگرداندن یکی از مجسمه‌های باستانی «لوسیپوس» به ایتالیا کرد.

«توت عنخ آمون» بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۲۳ پیش از میلاد مسیح و در دوره پادشاهی نوین مصر زندگی کرده است. او برای مقبره‌ای مملو از گنجینه‌های همچون ماسک طلایی، ظروف عطر از جنس مرمر سفید و ارابه‌ای سلطنتی شهرت دارد.

logo-samandehi