روایت «۴ سوی خیال» از زبان هومن سلیمی

شرحی از فعالیت انجمن مجسمه سازان

هومن سلیمی، عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز و رابط کمیته نمایشگاه و خزانه داری انجمن، ضمن اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه گروهی مجسمه سازی، به رصد کردن کار اعضای جدید انجمن در این رویداد تاکید کرد.

در ادامه خواننده گفتگوی این هنرمند با خبرنگار گالری آنلاین باشید.

این هنرمند در ابتدا بیان کرد: نمایشگاه مجسمه «چهارسوی خیال» سالانه برگزار می شود و درحال حاضر از اعتبار خوبی در انجمن برخوردار است زیرا ما در اساسنامه خود، عنوان کرده ایم اعضایی که به تازگی عضو انجمن می شوند به این دلیل این که وابسته بوده و هنوز پیوسته نشده اند باید فعالیت هایشان رصد شود همچنین اعضای قدیمی- که یک مقدار فعالیتشان کم شده- برای ادامه عضویتشان نیاز به یک فعالیت و رزومه دارند.

وی افزود: این نمایشگاه جایی است که ما در آن داوری نداریم. ابعاد کار ،متریال،عنوان و بسیاری از اتفاقات در آن آزاد است به همین دلیل اعضا می توانند به راحتی از فضایی که درخانه هنرمندان در اختیار داریم، استفاده کنند.

سلیمی به تشریح بیشتر نمایشگاه مذکور پرداخت و گفت: اگر کمی به عقب برگردیم و بخواهیم علت اصلی برگزاری سالانه این نمایشگاه را بدانیم باید اشاره کنم اعضا همیشه برایشان سوال بود نمایشگاه هایی که داوری می شوند سخت گیری هایشان باعث میشود تا کارها رد شوند و این باعث ناراحتی بعضی از اعضا می شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان ایران همچنین اظهار داشت: درواقع ما دو یا سه تجربه نمایشگاه با عنوان آزاد داشتیم سپس آن را چهارسوی خیال گذاشتیم تا هنرمند از چند جهت ابعاد،متریال و ایده رویاپردازی کند و آن خیالی را که در ذهنش دارد به راحت ترین حالتی که ممکن است برای مخاطب و بیننده اش عرضه کند. هر سال کار ما در رابطه با این رویاد بهتر می شود به طوری که از سال گذشته اتفاق بسیارخاصی افتاد و کارهاخیلی خیلی بهترشد.

سلیمی در ادامه گفت: پارسال نزدیک به ۱۲۵ نفر در این نمایشگاه شرکت کرده بودند اما امسال این تعداد به ۱۸۰ نفررسید و از این جهت ما کل خانه هنرمندان را در اختیار گرفتیم. کار ها کیفیت بالایی دارند و به نسبت قدیم خیلی بهتر شده اند. قبلا بعضی مواقع با خود می گفتیم که چرا این نمایشگاه را برگزار می کنیم چون پای آبرو درمیان بود و درواقع نمایشگاه ها اعتبار انجمن را نشان می دهند ولی الان نمایشگاه به سطح بسیار خوبی رسیده است.

این مجسمه ساز به اثر خود در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: من در این نمایشگاه یک کار دارم که از مجموعه «هیولاهای من» انتخاب شده است؛ دو بخش است که در درون هم قرار گرفته اند. ابعاد کار بین حدودا ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر است.

این عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان بازدید از نمایشگاه «چهار سوی خیال» را خوب ارزیابی کرده و اظهار داشت: بازدیدکننده ها زیاد و بازخوردها بسیارخوب بود و من افراد را بسیار مشتاق دیدم. من به شخصه نمایشگاه مجسمه را بسیار دوست دارم نه به خاطر اینکه رشته خودم مجسمه است بلکه به این علت که مجسمه حس کنجکاوی را در میان مردم ، بیننده ها و مخاطبانی که برای بازدید از نمایشگاه می آیند، بر‌می انگیزد.

وی به سختی کار این رویدادها اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه مجسمه سازی کار دشواری است چون مجسمه اثر دو بعدی نیست که بایک میخ بتوان به راحتی تنظیم کرده و آن را روی دیوار نصب کرد؛ پایه میخواهد، جانمایی میخواهد، نورپردازی میخواهد، در واقع فضای بسیار مشکلی را برای برگزار کننده هایش به وجود می آورد. اما این را میدانم که بازخورد آن نسبت به سایر هنرهای تجسمی بسیار بالاست، به این معنی که مردم بسیار استقبال می کنند.

این هنرمند اذعان داشت: از ابتدا فروش کارها در این نمایشگاه ها مرسوم بوده است و دوسال است که کارها به خوبی به فروش می روند. به طوری که در روز افتتاحیه ۵-۶کار فروخته شد.

سلیمی در رابطه با برنامه های دیگر انجمن مجسمه سازان بیان کرد: رویداد خوب دیگری شهریور ماه در خانه هنرمندان قرار است رخ دهد؛ درواقع ما مجموعه ای از بزرگداشت ها راخواهیم داشت. این بزرگداشت ها شامل نمایش آثار اساتید به همراه فیلم مستند آنها است. انجمن پروژه ای به نام «روشنایی بزرگان» را به پیش می برد که تاکنون سه هنرمند به همراه فیلمشان،که هر فیلم حدود ده الی دوازده دقیقه و درواقع مصاحبه ای است با هنرمند پیشکسوتی که سابقا استاد مجسمه بوده است، نمایش داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های ما این بود که اولا این اساتید دوباره دیده شوند ثانیا بتوانیم به جوانانمان نشان هیم که اساتید ما چگونه مراحل پیشرفت خود در هنر را طی کردند. «روشنایی بزرگان» در رابطه با هنرمندانی است که در قید حیاتند و زیاد دیده نشده اند. ما با «روشنایی بزرگان» می خواستیم به این عزیزان نشان دهیم که آنها فراموش نشده اند و از آنها تجلیل میکنیم. آثار آنها را به نمایش میگذاریم و در مورد آثاری که در دسترس نیستند عکس کارها، عکس دیپلم هنری و مدرک دانشگاهی آنها را در نمایشگاه به همراه فیلم ارائه می دهیم.
ما تاکنون سه مورد را برگزار کرده ایم و چهارمین فیلم مربوط به آقای ارژنگ نژاد است که فیلم برداری های وی انجام شده و آماده است و در شهریور ماه هم بزرگداشت ایشان را خواهیم داشت.
سلیمی در پایان گفت: دراین نمایشگاه نزدیک ۱۵۰-۱۶۰ نفر شرکت کرده اند که ۱۸۰ کار جمع آوری شده و اساتید بزرگی مانند استاد دارش، گروسیان، معماریان و اساتید دیگر لطف کرده و کارهایشان را آوردند؛ درواقع این افراد اعتبار نمایشگاه بودند.

قابل ذکر است که این نمایشگاه در گالری های خانه هنرمندان از ۲۱ تیرماه الی ۴ مرداد آماده بازدید عموم است.

logo-samandehi