روایت هنرمندان "نقش بافت" از نمایش آثارشان

علی حدادی و حمید جوکار هنرمندان جوان کشورمان در هفته گذشته نمایشگاه نقاشی آثار خود را در گالری خط سفید برپاکردند. به این مناسبت گفتگویی با این دو هنرمندان داشته ایم که در ادامه خواننده آن هستید.


علی حدادی در رابطه با هدف جمع آوری مجموعه آثارش در نمایشگاه نقش بافت بیان کرد: هدف اصلی من عدم استفاده از قلمو به عنوان ابزار سنتی نقاشی بود و استفاده از بافت های متنوع، چاپ و مواد مختلف برای خلق اثر هنری. به جرات میتوانم بگویم از قلمو در آثارم استفاده نکردم.

وی درمورد تعداد، ابعاد، سبک و تکنیک اجرای آثارش گفت: یک کار 100*120، دو کار 90*90 و 70*70، 16 عدد کار 40*40 و 12 عدد کار 20*20 به سبک آبستره و بیشتر با تکنیک نقاشی چاپ اجرا شده است.

این هنرمند نقاش علت انتخاب عنوان نقش بافت برای نمایشگاه مشترک آثار خود و حمید جوکار را اینگونه توضیح داد: چون کارهای من بر مبنای بافت و کارهای جناب جوکار بر پایه نقش بودند این اسم مشترک انتخاب شد.

حدادی ضمن تاکید بر این نکته که در خلق مجموعه آثارش تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی نبوده است، گفت: از آنجا که در ایجاد بافت همیشه موفق بودم از این خصوصیت در خلق آثار هنری استفاده کردم، و قطعا این ابتدای راه خواهد بود؛ که دنیای هنر پایانی ندارد.

حمید جوکار دیگر هنرمند این نمایشگاه دررابطه با برگزاری نمایگاه مجموعه آثارش گفت: این مجموعه در ادامۀ کاوش در ظرفیت های نقاشی انتزاعی کار شده و در مسیر اجرا طی سال گذشته، آثار هنرمندان جهان در این سبک مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی در توضیح تعداد، ابعاد، سبک و تکنیک اجرای آثارش بیان کرد: در این نمایشگاه پنج تابلو با ابعاد 120 در 80، دو تابلو در ابعاد 30 در 40 و شش نقاشی برروی مقوا در ابعاد 30 در 40 ارائه شده است، که هنر انتزاعی قابل طبقه‌ بندی هستند، و در اجرا از اکرولیک و ترکیب آن با دیگر مواد بر روی بوم و مقوا استفاده شده است.

جوکار در پاسخ به سوالی مبنی علت انتخاب عنوان "نقش بافت" برای نمایشگاه مشترک آثار خود و علی حدادی بیان کرد: انتخاب عنوان نقش‌ بافت به چند منظور بود، یکی یادآوری مبانی دلپذیر هنرهای تصویری و دیگر اشاره به بافته ها، که ضمن اشتراک موضوع با آثار آقای حدادی، دغدغۀ اجرای برخی از آثار که ارجاع به بافته و بالاخص فرش دارند را نمایندگی می‌کند.

این هنرمند نقاش ضمن تاکید بر این نکته که در حین اجرای این تابلوها آثار مارک بردفورد، ژاکلین همفریز و دیگر نقاشان شاخص معاصر سبک انتزاعی مورد مطالعه قرار گرفته اند، در توضیح مسیر شناخت و کنکاش درونی برای اجرای آثارش گفت: به گمان من امروزه به صورت روزمره در معرض اقسامی از انتزاع قرار داریم، که نگاه و سلیقه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان تلاشی هنری، ما نیز گاهی با این سیر همراه می‌شویم.

وی در آخر افزود: بعید است بتوان ابتدا و انتهایی مشخص برای مسیر هنری قائل شد، شاید تعبیر "تمرکز بیشتر یا گذر سریعتر" بتواند بهتر شرایط را توصیف کند.

logo-samandehi