نگاهی به مجسمه‌دزدی در دنیا

در هالیوود هم مجسمه‌ها دزدیده می‌شوند!

سال‌هاست که بحث ربوده شدن مجسمه‌های مشهور شهر همچنان مطرح است، اما به نظر می‌رسد این مشکل فقط به کشورمان محدود نمی‌شود. مجسمه‌ها در سراسر جهان از خطر ربوده شدن و حملات وندال‌ها در امان نیستند. دزدیده شدن مجسمه مریلن مونرو در ماه‌های اخیر بار دیگر یادآور شد که حتی در هالیوود هم مجسمه‌ها دزدیده می‌شوند!

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، تقریبا دو ماه پیش بود که مجسمه مرلین مونرو که بر روی آلاچیق «چهار بانوی هالیوود» واقع در بلوار هالیوود نصب شده بود، به سرقت رفت. با توجه به گزارش‌های پلیس و شاهدان، مردی از آلاچیق بالا رفته و مجسمه برنزی را با اره جدا کرده بود!

مجسمه های ترسناک

آلاچیق «چهار بانوی هالیوود»

در ماه ژوئن نیز مجسمه‌ای ارزشمند از فرشته‌ی «میکائیل» از روستای «اورشولت» برای دومین بار متوالی دزیده شد.

این مجسمه در سال ۲۰۰۰ هم دزیده شده بود اما زمانی که یک دلال آثار باستانی از دزدی بودن آن مطلع شد،‌ این اثر را به خانه‌ی خود بازگرداند. این مجسمه که بر روی ستون یادبودی از جانباختگان جنگ نصب شده بود، یکی از نمادهای مهم محلی محسوب می‌شد.

مجسمه میکائیل

چندی پیش نیز پلیس شیکاگو چند وندال را به اتهام آسیب رساندن به مجسمه مشهور «دروازه ابر» واقع در «پارک میلنیوم» دستگیر کرد. این وندال‌ها نوشته‌هایی را با اسپری سفیدرنگ روی مجسمه مشهور شهر ایجاد کرده بودند. «‌دروازه ابری»‌ به عنوان یکی از نمادهای مهم شیکاگو شناخته می‌شود. ساخت این مجسمه که خلق آن‌را «آنیش کاپور»‌ نام‌دار و برنده جوایز متعدد بر عهده داشته، هزینه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار در برداشته است.

مجسمه دروازه ابر

مجسمه‌های یادبود «‌وینستون چرچیل» در مناطق مختلف جهان بارها مورد هجوم وندال‌ها قرار گرفته است؛ برای مثال در سالگرد مرگ «رادولف هس» ـ معاون آدولف هیتلر ـ مردم فرانسه دستان مجسمه وینستون چرچیل را به رنگ خون درآورند و نام «هس»‌ را با حروف بزرگ و قرمز رنگ بر پایه‌ی مجسمه نوشتند.

مجسمه چرچیل در فرانسه

مجسمه‌های یادبودی از «چرچیل» واقع در میدان «پارلمان»‌ و همچنین خیابان «‌نیو بوند» لندن نیز مورد هجوم وندال‌ها قرار گرفته‌اند. مجسمه‌ی «چرچیل»‌ واقع در خیابان «نیو بوند» در کنار مجسمه «فرانکلین روزولت»‌ سی و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده در مرکز شهر لندن نصب شده است.

مجسمه‌ی «چرچیل»‌ واقع در خیابان «نیو بوند»

اوایل امسال پلیس نیویورک از دزدیده شدن مجسمه‌ی ۱۶ هزار دلاری خبر داد. نکته قابل توجه اینکه سارق این مجسمه در روز روشن و مقابل دوربین‌های حفاظتی بی‌آنکه چهره خود را بپوشاند اقدام به دزدی کرده بود!

این مجسمه که اثر هنری «فرد آلرد» هنرمند فرانسوی است، به شکل یک سبد خرید سنتی و از زنجیرهای طلایی ساخته شده است و بطری‌هایی از جنس نقره در آن قرار داده شده‌اند. این مجسمه در مجسمه‌ی بزرگ‌تری که به شکل یک کیف است، قرار داده شده بود.

مجسمه اثر «فرد آلرد»

و اما از دیگر مجسمه‌هایی که در ماه‌های اخیر در دنیا آسیب دیده یا دزدیده شده می‌توان به مجسمه ویلیام مک‌کینلی، بیست و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه اشاره کرد.

این مجسمه برنزی اثر هایک پاتیکیان هنرمند ارمنی که در میدان شهر آرکاتا از ایالت کالیفرنیا نصب شده بود، مهر ماه امسال با اسید تخریب شد.

مجسمه ویلیام مک‌کینلی

logo-samandehi