طنین طبل مسعود عربشاهی تا سالیان سال باقی خواهد ماند

گزارش مراسم وداع با مسعود عربشاهی

زندگی مثل طبلی بزرگ وسط یک میدان است که خلایق صف ایستاده‌اند و هر کدام به نوبت بر آن می‌کویند. صدای طبل هرکسی و طنینش فرق می‌کند؛ یکی صدای گذرا دارد و دیگری ماندگار. اهمیت افراد را از طنینی که از این طبل برمی‌خیزد می‌توان در نظر گرفت؛ در این میان طنین طبل مسعود عربشاهی تا سالیان سال باقی می‌ماند.

جملات بالا، آخرین توصیف‌هاست برای مسعود عربشاهی. او در زمره‌ی هنرمندانی قرار می‌گیرد که در پیشبرد هنر نوگرای ایران نقشی بی‌بدیل داشته‌اند. نقاشی‌های مسعود عربشاهی نسلی را نمایندگی می‌کند که جست‌وجوگر معنا در رنگ و حجم بودند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی ـ نقاش و مجسمه‌ساز ـ صبح یکشنبه (۳۱ شهریور ماه) با بیش از یک ساعت تاخیر از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم برخی از گالری‌داران، هنرمندان و مسئولان هنری و فرهنگی از جمله حسین محجوبی (نقاش)، کوروش شیشه‌گران (گرافیست)، عباس مشهدی‌زاده (مجسمه‌ساز)، لیلی گلستان (مدیر گالری گلستان)، مهدی حسینی (نقاش)، سهراب هادی (نقاش)، آیدین آغداشلو (هنرمند نقاش)، هادی مطفری (مدیر اداره کل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رییس موزه هنرهای معاصر)، امیر راد (رییس انجمن نقاشان ایران)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی (مدیر موسسه اطلاعات) و ... حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر بیان کرد: استاد عربشاهی از هنرمندان مهم و تاثیرگذار در جریان مدرنیزم ایران بود. وقتی از واژه تاثیرگذار استفاده می‌کنیم فکر می‌کنیم باید ببینیم دقیقا منطور چیست؟ او هنرمند بسیار تاثیرگذاری در جریان مدرنیزم ایران بود، به ویژه با مطالعات گسترده‌ای که در جریان تاریخی و معاصر هنر ایران داشت.


او خطاب به حاضران در مراسم گفت: می‌دانم که خسته هستید و خسته‌تان نمی‌کنم و تسلیت می‌گویم. امیدوارم تا سالیان سال دانشجویان هنر از آثار مسعود عربشاهی استفاده کنند.

همچنین غلامحسین نامی، هنرمند نقاش اظهار کرد: من نمی‌دانم واقعا باید چه بگویم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم، این است که او یکی از اثرگذاران جنبش نوگرایی در هنر معاصر ما بود.

سابقه زندگی و تحصیل او از دانشگاه هنرهای تزیینی آغاز شد که پایه تفکرش نیز از همان‌جا شروع شد. او با استفاده از تفکر هنر سنتی ایران آثاری خلق کرد که جایگاه بسیار بالایی دارند.

آثار او جای بحث دارد که در این مملکت به دلیل نبود نقد درست و تحلیل در آثار نقاشی، آثار هنرمندان آنطور که باید دیده نمی‌شود. امیدوارم آثار او به درستی به نقد کشیده شود تا آنگونه که باید در جامعه تاثیر گذارد. به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و امیدوارم جایگاهش در مرتبه‌ای که باید باقی بماند.

امیر راد، رییس انجمن نقاشان ایران از طرف این انجمن به خانواده مرحوم عربشاهی و جامعه هنری تسلیت گفت و ادامه داد: آسمان هنری ایران ستاره‌های پرفروغی داشته و او نیز یکی از آن ستاره‌ها بود. مرگ برای بسیاری فقدان و نیستی است ولی برای هنرمند اینگونه نیست. هنرمند خالق است و آثارش در طول تاریخ تاثیر می‌گذارد. تاریخ هنر ایران جایگاه والای او را خبر خواهد داد.

همچنین آیدین آغداشلو، هنرمند عرصه نقاشی و گرافیک گفت: این زندگی همیشه مانند صحنه‌ای در ذهن من است. زندگی یک شکلی دارد؛ یک طبل خیلی بزرگی وسط یک میدان است که خلایق صف ایستاده‌اند و هر کدام با نوبت خود به طبل می‌زنند. صدای هر کسی و طنینش فرق می‌کند. یکی صدای گذرا دارد و یکی ماندگار. من اهمیت افراد را از طنینی که از این طبل برمی‌خیزد در نظر می‌گیرم. صدای طنین طبل مسعود تا سالیان باقی می‌ماند.

سپس مشهدی‌زاده با پوزش از هنرمندان حاضر در مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی، بیان کرد: ظاهرا من قدیمی‌ترین دوست او بودم و خانواده او را می‌شناختم. او در خانواده‌ای بزرگ شد که به هنر اهمیت می‌دادند. او اگر معلمش را نداشت، عربشاهی نمی‌شد. معلم او با وجود اینکه ازدواج نکرد ولی بزرگان نقاشی قرن ۲۰ ایران را تربیت کرد که یکی از آنها مسعود بود. او یک سر و گردن از همه نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران ایران بالاتر بود. کسی نمی‌تواند طراحی‌های او را حتی با کامپیوتر انجام دهد. او موزه‌های جهان را اشغال خواهد کرد و آیندگان به او احترام خواهند گذاشت؛ کما اینکه اکنون نیز اینگونه است.

در پایان رامین عربشاهی، پسر مرحوم مسعود عربشاهی هم چند جمله در وصف پدر گفت.

در ادامه مراسم نماز میت به امامت حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر مسعود عربشاهی خوانده شد و پیکر این هنرمند را برای تدفین به روستای کهک قم که زادگاه پدری‌اش است، بردند.

مرحوم مسعود عربشاهی روز دوشنبه (25 شهریور ماه) در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی ـ ریوی، دار فانی را وداع گفت.
عربشاهی با داشتن دهه‌ها تجربه کار در زمینه نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تکنیک منحصر به فرد خود در اجرای سالن‌های کنفرانس که شهرتی جهانی دارد، در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده است.

logo-samandehi