نمایشگاه "تجلی خط هرات در تهران" افتتاح شد

هنرمندان خوشنویس هرات آثار خود را در موسسه فرهنگی هنری صبا به معرض دید هنردوستان ایران گذاشتند و پیش از افتتاح این نمایشگاه نشست این رویداد فرهنگی بین المللی برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، نشست این نمایشگاه که در راستای تعاملات فرهنگی دو کشور برگزار شده است، با حضور مسئولین علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران و... و هنرمندان خوشنویس هر دو کشور از جمله استاد غلامحسین امیرخانی، عطار چیان، فلسفی، حیدری عصر روز چهار دهم مهر ماه 98 برپا شد.

به گزارش خبرنگار گالری آنلاین، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر در ابتدای این نشست با اشاره بر میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان بیان کرد چنین اشتراکات فرهنگی به ندرت در جهان میان دو کشور وجود دارد. از اینرو می بایست این میراث مشترک را ارج بنهیم و بیشتر با اندوخته های فرهنگی یکدیگر آشنا شویم.

وی در ادامه افزود: شهر هرات در حوزه های مختلف هنر شاخص است و بر اساس آنچه در منابع تاریخی ذکر شده جزو چهار شهر بزرگ بوده و به لحاظ معماری و نگارگری شهره است. همانطور که میدانید مکتب نگارگری هرات به طور مستقیم بر هنرمندان بسیاری تاثیر گذار بوده که کمال‌الدین بهزاد سرآمد این دوره است. عبدالله بن میر علی نیز خوشنویس مطرح این سرزمین است که آثار ارزشمندی از وی در موزه های مطرح جهان قرار دارد. فرهنگستان هنر برنامه های بسیاری در جهت تجلیل این میراث مشترک در نظر گرفته است از جمله همایش که در هرات و تهران برگزار شد و نتیجه آن آثار نگار گردی و مقالاتی بود که توسط فرهنگستان هنر منتشر شد. در حوزه نمایشگاهی نیز سال گذشته موسسه فرهنگی هنری صبا در زمینه های نقاشی، گرافیک و عکاسی نمایشگاه "دیار دوست" را برگزار کرد و آثار توسط فرهنگستان خریداری شد و به گنجینه این مرکز افزوده شد.

متاسفانه شناخت زیادی از هنر معاصر افغانستان نداریم از اینرو بر آن شدیم تا برنامه هایی ترتیب دهیم که بیشتر در جریان تحولات هنری یکدیگر قرار بگیریم. و امیدواریم با کشورهای دیگری که در منطقه با میراث مشترک فرهنگی دارند، تعاملات فرهنگی و هنری را توسعه دهیم.

در ادامه این مراسم سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت فاخر هنرمندان کشور دوست و برادر افغانستان، به هفته های فرهنگی که در ایران برگزار میشود اشاده کرد و افزود:

وقت آن فرا رسیده که هنرمندان افغانستان تصمیم بگیرند که از همین ایران آغاز کنند و هفته های فرهنگی که شامل حوزه های هنری مختلف هنری است اجرا کنند و چهره واقعی افغانستان را بهتر از گذشته نمایش دهند.

هرات با سابقه دیرینه در فرهنگ و هنر، شعر وادب ، تصوف و عرفان ویژگی های بسیاری دارد و جا دارد ایالت هرات بیش از گذشته مطرح شود.

ما به دنبال فعالیت متقابل هستیم و علاقه مندیم حضور هنرمندان دوجانبه باشند، همچنین رایزن فرهنگی ما در هرات نیز همین وظیفه را به عهده دارند. امیدواریم این فعالیت ها مستمر باشد.

زبان، هویت و آیین مشترک میان ایران و افغانستان سبب شده بتوانیم بگوییم کمتر کشورهایی با هم چنین اشتراکاتی دارند. ما امروز بسیار خوشحالیم که آثار بسیار خوب هنرمندان هرات را در زمینه خوشنویسی نمایش می دهیم. من لازم میدانم از استاد امیرخوانی و فرهنگستان هنر به ویژه آقای دکتر اسماعیلی، از دوستان سفارت افغانستان در تهران و اداره کل فعالیت های فرهنگی و هنری ایرانیان خارج از کشور سپاسگزاری کنم. وی همچنین به هنرمندان اهل افغانستان و استاد هراتی خیر مقدم گفت.

در ادامه مراسم استاد غلامحسین امیرخانی با تشویق حضاری که به احترام وی به پا خاستند به روی صحنه رفت و هنرمندان افغانستان را هموطنان خود خطاب نمود و بیان کرد: به نوعی با تمام مردم کره زمین هم وطنیم و هیچ قدری نمیتواند میان انسانهایی مرز ایجاد کند.

به اعتقاد وی باید نهادی کنار سازمان ملل سیاسی شکل بگیرد که از هر ملتی سرآمد های فرهنگی خود را برای تصمیم گیری و پیوندهای فرهنگی معرفی کنند و مرزهای فرهنگی برداشته شود. سفرای فرهنگی و هنری ما در چهارگوشه جهان حضور موفقی دارند. پیام لطیفی که انواع هنرها دارد اگر منتشر شود هر دلی را تسخیر میکند. این امکان را باید به جوانانمان بدیم تا هنرشان را در جهان به نمایش در آورند.

چندین سال به عنوان داور برای مسابقات خوشنویسی جهانی در استانبول دعوت می شدم. در آنجا خط به دو معنی مطرح است یکی در کتیبه های ساختمان های موزه و ادارات و دیگری خطی که کتابت شده. در موزه های خصوصی و دولتی آثاری از میر علی هروی و میرعماد در کنار هم قرار دارد. آثار میر علی هروی در حد استاد و آثار میر عماد در حد شاگرد است.

در ادامه برنامه رئیس انجمن خوشنویسان هرات، نیک محمد مستمند غوری سخنرانی کرد بیان کرد از هنگامی که قرآن کریم نازل شد هنر خوشنویسی اسلامی نیز زاده شد. هنر خطاطی به علت کتابت قرآن کریم فراگیر شدو هرات به عنوان پایتخت تمدین های بزرگ نقش مهمی در ترویج علم و هنر داشته است.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه مکتب هرات به عنوان شاخص ترین مکتب های هنری است و بزرگان بسیاری را معرفی کرده است، افزود: هرات شهری است که در فراز و فروز های تاریخی بسیاری در معرض مشکلات قرار گرفت و خود را بازساخت. اکنون هنرمندان هرات برای ادای دین به میراثی که از گذشتگان شان به دوش شان است، احساس مسئولیت میکنند.

انجمن خوشنویسان هرات در امر آموزش و نمایش آثار خوشنویسی تلاش خود را میکند در این مسئولیت وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

در این نمایشگاه 9 نفر از اساتید انجمن خوشنویسان آثار خود را به نمایش میگذارند.

در ادامه مراسم استاد میرزایی از هنرمندان خطاط افغانستان که ساکن تهران است از اهمیت و ریشه هنر خط در افغانستان گفت و دلیل آن را مذهبی بودن جامعه و رشد سوادآموزی در افغانستان برشمرد. وی بر اشاره ی بیهقی در تاریخ خود بر این موضوع نیز تاکید کرد.


در پایان محمد مهدی هراتی، عضو گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر به روی صحنه آمد و با تاکید بر اهمیت اشتراک های فرهنگی دو ملت توجه حضار را به اهمیت تمام این اشتراکات جلب کرد.

وی بیان کرد، وقتی یک قطعه را کار می کنید به تقسیم بندی صفحه و نوع خط توجه کنید چرا که به اعتقاد وی کار خوشنویس همچون کار یک گرافیست است و باید به تمام ابعاد توجه کنند و تناسبات را رعایت کنند. وی توضیحات خود را نمایش تصاویر یک کتاب به پایان رساند.

عبدالجلیل تواناهروی، نجیب‌الله انوری، محمدیونس جامی، احمدضیاء‌ حق‌شناس، بسم‌الله فرامندسروری، شهاب‌الدین‌ مستمندغوری، عبدالکریم کریم‌زاده و نیک‌محمد مستمندغوری، هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

گزارش تصویری کامل این رویداد به زودی منتشر میشود.


logo-samandehi