دوربینی فراتر از یک شیء

روایت سارا بافتی زاده از شیء در نمایشگاه طبیعت بی‌جان ۱+۱۲

سارا بافتی زاده تعریف خود را از شیء به عنوان آنچه برای او جریانات حسی و روحی روزهای دهه پنجاه را درون خود جای داده، در نمایشگاه طبیعت بی‌جان ۱+۱۲ به نمایش در آورده است.

این نمایشگاه به همت کار‌گروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران به کیوریتوری عیسی جباری به نمایش در آمده است. در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند باشید:

سارا بافتی زاده در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، نگاه خود نسبت به موضوع نمایشگاه طبیعت بی‌جان ۱+۱۲ را چنین توضیح داد: طبق بیانیه‌ای که در مورد نمایشگاه آقای عیسی جباری برای من فرستادند، موضوع برمی‌گردد به زمان جنگ و مربوط به بچه هایی که متولد سال‌های ۵۰ به بعد بودند. درواقع مرتبط است با آن حس و حالی که در آن زمان درک کرده‌اند و برخوردشان با اشیا یا چیزهایی که با آنها زندگی میکردند.

این موضوع من‌ را بسیارجذب کرد زیرا این موارد را واقعا در آن سالها تجربه کرده بودم.

بافتی زاده در خصوص شیء مورد نظرش از آن دوران که در اثرش به آن پرداخته توضیح داد: در آن زمان ها همه چیز دردسترس نبود شرایط طوری نبود که ما همه چیز داشته باشیم، شبکه های تلویزیونی کم بود و این دوربینی که در کنار کار آویخته شده متعلق به پدرم بود که در همه سفرها به همراه داشت و ما مثل یک سمور به آن نگاه می‌کردیم. این برای من بسیار خاطره انگیز بود. در واقع لذتی که در آن زمان برای من وجود داشت بیشتر به‌ خاطر این دوربین و خاطراتی بود که ثبت می‌شد و کارهایی که با آن انجام میدادیم.

این هنرمند در رابطه با آثار نمایشگاه گفت: در بیشتر کارهای نمایشگاه احساس میکنم بازی نور و سایه برای هنرمندان اهمیت ویژه ای داشته و این موضوع در طبیعت های بی جان بیشتر شکل و مفهوم خود را میرساند.

وی در رابطه با عناصر مشترک ذهنی که میتواند پیوند دهنده آثار این مجموعه باشد بیان کرد: هر فردی برای خودش تصوراتی دارد با یک سری المان هایی که در منزلش بوده، شاید حتی صداهایی بوده که می‌شنیده، چیزهایی که از رادیو و تلویزیون می‌شنیده و ... من از دوربین استفاده کردم چون هم بیشترین چیزی بود که برای ما لذت بخش بود هم اینکه همیشه از آن استفاده می‌کردیم. به نظر من هر کسی از برداشتی که خودش داشته استفاده کرده است. یکی عکس هایی از دیوارها گرفته که مربوط به زمان جنگ بوده دیگری اشیاء یا وسایل خانه خودش را کشیده و فرد دیگر از تلفن استفاده کرده است. و در نهایت هرکس مقصود خود را به گونه ای رسانده است‌.

بافتی زاده در پایان ارزیابی مثبتی از استقبال هنردوستان و اساتید در افتتاحیه نمایشگاه داشت.

علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند تا ۲۳ مهرماه همه روزه بجز شنبه ها از ساعت ١٣ الی ٢١ به گالری های استاد ممیز، زمستان، پاییز و استاد میرمیران خانه هنرمندان به نشانی خیابان طالقانی، موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه نمایند.

logo-samandehi