گروه هنری س برگزار می کند:

برپایی نمایشگاه اسکرچ برد در گالری شیث

"نقش خراش" عنوان نمایشگاه اسکرچ برد های رحیمه پورنوربخش (لی لی نوربخش) است که به همت گروه هنری س از روز جمعه 24 آبان ماه در گالری شیث برپا می شود.

در توضیحات این نمایشگاه آمده است:

میزان تاثیر خراش در تکنیک اسکرچ برد، درجات سایه روشن در نقاشی را به شکل منحصر بفردی نمایان می سازد.
خلق بافت های متنوع و تکنیک نورپردازی در این مدیوم امکان به ترسیم کشیدن اثرات شفافیت، کهنگی، فریبندگی و جدابیت و... را فراهم می سازد.
طراحی و نقاشی از چهره ها بطور رئالیستی در اسکرچ برد از موارد بسیار چالش برانگیز است و از این رو لی لی نوربخش بر آن شده است تا با استفاده از قابلیت ویژه مدیوم اسکرچ برد و با نشان دادن حالت و روح نهفته در فیگور افراد، نسبت به نقاشی پرتره در قالب تصاویر تعدادی از مشاهیر ادبی ایران زمین اقدام نمایند.
ظرافت های تکنیکی گوناگون در ارج نهادن و تکریم جایگاه ارزشمند هریک از این مشاهیر در نقاشی های او جلوه گر شده است.


لی لی نوربخش در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در رابطه با جمع آوری این مجموعه توضیح داد: آثار تولید شده در مدیوم "خراشگری" یا اسکرچ بُرد طی یکسال در کنار تحقیق در مورد ابعاد مختلف این تکنیک به تکامل رسیده است. هدف اصلی در انتخاب مدیوم، جذابیت و چالش نهفته در خلق آثار درخور، با تکیه بر توانمندی هنرمند بوده است. در این رهگذر انتخاب موضوع پرتره مشاهیر علم و ادب ایران به انگیزه­ های اینجانب افزوده است.

این هنرمند در مورد تعداد و ابعاد آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده بیان کرد: تعداد 16 اثر در اندازه ­های A4 و A3 در این نمایشگاه به نمایش گذارده شده است. این اندازه ­ها، حس کارآمدی تکنیک خراشگری در به ترسیم کشیدن فیگور و پرتره منطبق با کاراکتر موضوع، جانمایی اثر به عنوان یک قاب خاطره انگیز را القا می­کند.

نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل انتخاب عنوان "نقش خراش" برای مجوعه آثارش گفت: نقش زدن از مفاخر ادبی و هنری ایران زمین در جای خود موجب انگیزه و مباهات صاحب اثر می­شود. رویکرد تکنیک خراشگری، می تواند به عنوان روشی غیرمتعارف وجد و رغبت بیشتری در مخاطب ایجاد نماید. در عین حال پس از جستجوی قریب به دو سال در طی تحقیقات جای مجموعه ­ای منسجم از تصاویر این بزرگان خالی دیده شد.

وی در مورد سبک و تکنیک خلق آثارش اینگونه توضیح داد: تکنیکهای مختلف نقاشی در طول دوران بشری الهام بخش اوج تعالی هنر در زندگی انسان و رشد خلاقیت و معنویت در جوامع بوده است. در این میان برخی از تکنیکها ماندگاری یافته­ اند و برخی دیگر به صورت تخصصی در محدوده های زمانی و مکانی خاص مطرح شده­ اند. تکنیک "خراشگری" یا اسکرچ بُرد در تولید آثار نقاشی ارزشمند در کنار و یا به صورت مکمل تکنیک­های رایج دیگر جایگاه ویژه ای دارد.

نوربخش عوامل الهام بخش خود در خلق آثار این مجموعه را چنین برشمرد: تحقیق در مورد تاریخچه و دستاوردهای این تکنیک، همچنین هنرمندان معاصر این مدیوم در سطح جهان و آشنایی و عضویت فعال در انجمن بین المللی اسکرچ برد الهام بخش اینجانب در خلق این آثار بوده است.

وی در توضیح نقطه آغاز این مسیر از شناخت و کنکاش درونی برای خلق آثارش بیان کرد: شگفتی اولیه و علاقه به کشف جایگاه و خاستگاه این مدیوم با توجه به سابقه اشکال اولیه آن در ایران باستان و آشنایی با مجموعه هنرمندان معاصر این مدیوم در خارج از کشور و انتخاب این موضوع به عنوان تحقیقات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد مشوق اصلی من در انتخاب این مسیر بوده است.

نوربخش در ادامه در رابطه با پایان یافتن این مسیر و یا ادامه آن افزود: به عنوان یک هنرمند تشنه هنرهای تجسمی در اشکال مختلف، برای هیچ یک از فعالیت­های نقاشی خود پایانی متصور نیستم. به ویژه در این زمینه امید به یافتن زوایای پنهان بیشتری در استفاده از این مدیوم دارم.

این هنرمند در آخر بیان کرد: قدمت استفاده از این تکنیک، در خلق آثار نقاشی اولیه بر روی سنگ نگاره­ های گلپایگان، به بیش از 3 هزار سال پیش می­رسد. عدم آشنایی و توجه جامعه هنری کشور با این تکنیک مایه تاسف است و امید می­رود در این زمینه نیز شاهد درخشش هنرمندان ایرانی در سطح ملی و بین المللی باشیم.


نمایش آثار این هنرمند تا 29 آبان ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند در روز افتتاحیه از ساعت 17 الی 20 و روزهای عادی از ساعت 16 الی 20 به گالری شیث واقع در چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوی شیرزاد، پلاک 10 مراجعه نمایند.

logo-samandehi