حراج نسخه‌دست نویس یکی از قطعه‌های «موتزارت»‌

صفحه‌ای از نت‌های یک قطعه موسیقی دو دقیقه‌ای اثر «موتزارت» در شعبه پاریس حراجی ساتبیز به مزایده گذاشته می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته آرت‌دیلی،‌ حراجی ساتبیز قیمت تقریبی ۱۶۶ الی ۲۲۰ هزار دلار را به عنوان ارزش این صفحه دست‌نویس که توسط «موتزارت»‌ درشانزده سالگی نوشته شده است و به سال ۱۷۷۲ تعلق دارد،‌ تعیین کرده‌ است.

«سایمون ماگوییر» متخصص نت‌های دست نوشته حراجی ساتبیز لندن، این اثر را به عنوان تنها نسخه موجود از این قطعه موسیقی عنوان کرد. ‌

موتزارت

این اثر، در ابتدا توسط خواهر «موتزارت» نگهداری می‌شد و سپس از کلکسیون عظیم «اشتفان تسوایگ» نویسنده اتریشی که به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌داران نسخه‌های دست‌نویس نت‌ها بخصوص آثار «موتزارت» شناخته می‌شود، سردرآورد.

این اثر در هجدهم نوامبر در شعبه حراجی پاریس ساتبیز به مزایده گذاشته می‌شود. درست در همین ماه و همین روز تابلو نقاشی پرتره‌ای از ۱۳ سالگی «موتزارت»‌ در حراجی رقیب ساتبیز یعنی کریستیز به مزایده گذاشته خواهد شد. این تابلو نقاشی یکی از نادرترین پرتره‌های این موسیقی‌دان برجسته اتریشی محسوب می‌شود. کریستیز قیمت تقریبی این تابلو نقاشی را بین ۸۰۰ هزار الی ۱.۲ میلیون یورو تعیین کرده است.

«ولفگانگ آمادئوس موتزارت» (۱۷۹۱-۱۷۵۶) آهنگساز اتریشی، از نوابغ موسیقی و از بزرگ‌ترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک بود که در زندگی کوتاه خود بیش از ۶۰۰ قطعه موسیقی برای اپرا، سمفونی، کنسرتو، مجلسی، سونات، سرناد و گروه کُر از خود باقی گذاشت.

logo-samandehi