درخواست Banksy مبنی بر ثبت علامت تجاری گرافیتی رد شد

طبق تصمیم اتحادیه اروپا تلاش هنرمند خیابانی بنکسی، در استفاده از قانون علامت تجاری به جای قانون کپی رایت برای محافظت از جعل و کپی برداری تجاری از نقاشی هایش بی نتیجه ماند.

به گزارش گالری آنلاین، روز دوشنبه سازمان مالکیت فکری اتحادیه اروپا با رد تقاضای این هنرمند ناشناس با نام مستعار Banksy مبنی بر استفاده از نشان تجاری برای اثر معروفش "پرتاب کننده گل" تلاش این هنرمند را در جلوگیری از سواستفاده سودجویان از نقاشی های گرافیتی او، با شکست مواجه کرد.

در سال 2014، دفتر احراز اصالت آثار Banksy، با درخواست رسمی از سازمان، خواستار ثبت "نشان تجاری رسمی فاقد نوشته" برای نقاشی دیواری این هنرمند شد. هنرمندان به طور استاندارو از قانون کپی رایت برای محافظت از آثار خود در برابر جعل آثار شان استفاده می کنند، اما استفاده از حق کپی رایت مستلزم آن است که هنرمند گرافیتی بریتانیایی هویت خود را که برای مدت طولانی مخفی نگاه داشته است فاش کند. Banksy در یکی از نقاشی های دیواری خود نوشته است. "حق کپی رایت برای بازنده هاست."

سال گذشته شرکت کارت پستال بریتانیایی Full Colour Black از اتحادیه اروپا در خواست کرد تا تقاضای دفتر Pest Control مبنی بر ثبت نشان تجاری برای نقاشی دیواری " Banksy را رد کند. Banksy برای آن که نشان دهد از نشان تجاری خود در تولید و فروش کالای خود استفاده می کند با تاسیس فروشگاه پاپ آپ (موقتی) " Gross Domestic Product " در Croydon، جنوب لندن، به این اقدام واکنش نشان داد.

این سازمان گفت Banksy از نشان تجاری خود "برای تجارت كالا و بدست آوردن بخشی از بازار مربوطه استفاده نكرده بلکه فقط برای دور زدن قانون بوده و این درخواست با سوء نیت همراه است.

آقای Bonadio، مدرس ارشد حقوق دانشگاه لندن گفت: "اگر Banksy بخواهد از حق قانون کپی رایت برخوردار شود باید هویت خود را فاش کند. برای Banksy مخفی نگاه داشتن هویتش مهمتر از موفقیت در پرونده های حق کپی رایت است.

روزنامه انگلیسی Mail در سال 2008 مدعی شده بود که Banksy شخصی بنام Robin Gunningham متولد بریستول، غرب انگلیس است که پیش از آن که وارد عرصه هنر های خیابانی در بریستول و لندن شود، از یک مدرسه خصوصی اخراج شده است. هویت اصلی این هنرمند هنوز به طور قطع مشخص نشده است.

logo-samandehi