"زَردِ دَوّار"؛ برپایی نمایشگاه تاپستری در گالری زرنا

نمایشگاه تاپستری زهرا رسول زاده نمین تحت عنوان "زَردِ دَوّار" از روز پنجشنبه ۲۲ آبانماه ۱۳۹۹ در گالری زرنا برپا می شود.

زهرا رسول زاده نمین فارغ التحصیل مجسمه سازی از دانشگاه سوره، مدیر و موسس گالری زرنا است که از تابستان 1371 تدریس نموده. وی بیش از 68 نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران و شهرستانها داشته و همچنین 2 نمایشگاه خارج از ایران هم در کارنامه هنری خود دارد.

رسول زاده نمین دو کتاب چاپ نموده که اولین کتاب سال 85 هنر پتینه بوده که به عنوان اولین کتاب به زبان فارسی و مرجع بوده، کتاب دوم هنر تاپستری بوده که این کتاب هم تنها مرجع به زبان فارسی است و هر دو در دانشگاهها تدریس می شوند و در کتابخانه ملی هم ثبت شده اند.

به گفته این هنرمند تاپستری به معنای بافته های آزاد و مدرن است واژه معادلی برای این هنر نداریم. در این هنر از تمام بافته ها و هنرهای دستی که با نخ در ارتباط هستند استفاده میشود. به نوعی هنر پست مدرنی است که پل میان سنت و مدرن است. در نیمه دوم قرن بیستم میلادی و در دهه 60، بینال لوزان با صدور بیانیه ای موجبات درک نوینی از هنر تاپستری را فراهم آورد. بیانیه لوزان می گوید تاپستری می تواند گلیم بافت نباشد و از تمام هنرها (سوزندوزی، مکرومه، چند میل بافی، فرش و...) بهره ببرد و می تواند همراه هنرهای تجسمی در فضاهای خارجی نیز اجرا شود و شامل تمام هنر های جدید کار و نمایش داده شوند.

زهرا رسول زاده در توضیح عنوان نمایشگاه آثارش بیان کرد: انتخاب نام بر اساس فرم آثار در نمایشگاه است. دوار: دایره چرخان و قطعا در تصور ما بزرگ می نماید و تمامی آثار در زمان قرنطینه اسفند ماه تا آبان بافته شده اند و در این شرایط بسیار دشوار بر اساس این شعر است: یادگاری که در این گنبد دوار بماند.

رنگ زرد در تمامی آثار من نمود دارد و من همیشه رنگ زرد را دایره می بینم و میبافم. عاشق خورشید هستم و در تمامی آثارم دایره ها دیده میشوند؛ حتی دوایر بافته ای دارم در قالب میز که در این نمایشگاه به صورت کاربردی نیز به آنها توجه کرده ام. طراحی و ساخت و بافت میزها کار خودم است، تزیینات و مواد آنها نیز الیاف گیاهی هستند.

وی در رابطه با تکنیک مجموعه آثارش توضیح داد: تکنیک آثارم مینیمال و بافته گیاهی است که با استفاده از برگ و شاخه – پوست و ریشه درختان و گیاهان متنوع و نخ های طبیعی کار شده اند. رنگرزی آثار را نیز با رنگ های گیاهی انجام داده ام. این آثار سبک و قابل حمل و نقل آسان هستند و حتی قابل شستشو نیز هستند.

این هنرمند در ادامه بیان کرد: در خلق این آثار توجه زیاد و عمیقی به طبیعت داشتم، طبیعتی که الان به ما فرمان ایست می دهد. هدفم این بود که حالا که در قرنطینه هستیم گوشه هایی از طبیعت را بر دیوار خانه هایمان داشته باشیم و یادمان باشد که قدر موهبتهای الهی (زمین، هوا، گیاهان و درختان، دریاها و ...) را از این پس بدانیم.

برپا کردن نمایشگاه در این اوضاع اقتصادی و ممنوعیت های اجتماعی تنها به این دلیل است که بگویم زندگی و هنر همیشه جریان دارد. ما به عنوان یک انسان متمدن و دارای تکنولوژی های پیشرفته بدون هنر نمیتوانیم زندگی کنیم، در آغاز خلقت هم چنین بود.

شعار من برای این نمایشگاه این است عاشقانه کار کنیم و به تمامی چیزهایی که با آنها زندگی میکنیم احترام بگذاریم و مراقب هم باشیم، زندگی و هنر جریان دارد.


علاقمندان جهت بازدید از آثار این هنرمند می توانند تا اواسط آذرماه ۱۳۹۹ همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۱۸ به نشانی خیابان انقلاب،بین خیابان وصال شیرازی و خیابان دانشگاه،کوی اسکو، شماره ۱۰.ط دوم مراجعه نمایند.


طراح پوستر: پارسا تاک


logo-samandehi